Marketing Report
STIVA: alleen Nickelodeon en Disney Channel jongerenzenders nieuws

STIVA: alleen Nickelodeon en Disney Channel jongerenzenders

Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) heeft vastgesteld dat alleen de tv-zenders Nickelodeon (van Paramount Global) en Disney Channel (van The Walt Disney Company) aangemerkt kunnen worden als jongerenzenders. De definitie van een jongerenzender is een zender waarvan gemiddeld meer dan 25 procent van het totale kijk- en/of luisterpubliek bestaat uit minderjarigen.

Er zijn geen radiostations die aan dit criterium voldoet. STIVA constateert dat de aangemerkte zenders dezelfde zijn als 2023, 2022, 2021 en 2020. De Mediawet stelt dat er voor 21:00 uur geen reclame voor alcoholhoudende dranken mag worden uitgezonden; de bij STIVA aangesloten partijen zenden ook na 21:00 uur geen alcoholreclame uit op jongerenzenders. STIVA is de organisatie die Nederlandse producenten en importeurs van bier, wijn en gedistilleerde dranken verenigd voor verantwoord alcohol.

Het is dit jaar voor het eerst dat de onderzoeken van het Nationaal Media Onderzoek (NMO) die door Kantar/Ipsos wordt uitgevoerd, betrokken zijn. Eerder waren deze gebaseerd op de Stichting Kijkonderzoek (GFK) en Nationaal Luisteronderzoek (GFK).

Peter de Wolf, directeur van STIVA: “Adverteerders begrijpen dat ze een verantwoordelijkheid hebben om minderjarigen zo min mogelijk te bereiken. Reclame voor alcoholhoudende dranken is bedoeld voor volwassenen en deze reclame richt zich dan ook op volwassenen. STIVA en de adverteerders vinden het belangrijk alleen die platforms en zenders te gebruiken die hier geschikt voor zijn.“

Bereik minderjarigen op social media

Als het gaat om social media, wijst STIVA er op dat er maatregelen genomen zijn om ervoor te zorgen dat ook hier alcoholreclame niet bij minderjarigen terechtkomt. YouTube, Snapchat, Facebook en X hebben een leeftijdsfilter waardoor reclame voor alcoholhoudende dranken niet bij 18-minners terechtkomt. Ook voor posts waarbij influencers samenwerken met merken van alcoholhoudende dranken is dit leeftijdsfilter beschikbaar.

Daarnaast geldt op TikTok, waar nog geen leeftijdsfilter beschikbaar is, conform de eigen regels van het platform een verbod op reclame voor alcoholhoudende dranken.

Peter de Wolf: “STIVA en de merken van alcoholhoudende dranken zullen er ook in 2024 op proactieve wijze alles aan doen om reclame voor alcoholhoudende dranken – via welk mediakanaal dan ook – niet terecht te laten komen bij minderjarigen, zowel op social media als op de meer traditionele media. Een belangrijk onderdeel hiervan is het niet uitzenden van reclame voor alcoholhoudende dranken op jongerenzenders.”

www.disneyadvertising.nl

www.disney.nl

www.nickelodeon.nl

www.adalliance.nl/netwerk/nickelodeon/

www.adalliance.nl/netwerk/disney-channel/

www.stiva.nl

 

Lees ook:

[Vacancy] Nielsen has a position for Sport-Streaming-Catalogs Editor

22-02-2024 | 08:55:00
Nielsen is directly looking for Sport-Streaming-Catalogs Editor Full-time · Amsterdam

[Interview] Michel van der Voort (Screenforce): Ik verwacht in 2024 herstel tv-reclamemarkt dankzij evenementen

19-02-2024 | 11:42:00
Michel van der Voort is directeur van marketingorganisatie Screenforce waar tv-reclame exploitanten als Ster, Ad Alliance (RTL Nederland) en Talpa Media Solutions (Talpa Network) alsmede andere broadcastes deel van uitmaken. We spreken hem over 2023 en 2024, de introductie van NMO, addressable reclame en andere marktontwikkelingen

[Interview] Barbara Hazenberg & Mike van der Moolen (DPG Media): geloof in crossmediale merken en samenwerkingen

17-02-2024 | 14:24:00
Barbara Hazenberg en Mike van der Moolen vormen samen de directie advertising van DPG Media Nederland. We spreken het duo over 2023 en 2024, NMO, Ad Manager en andere trends en ontwikkelingen

SkyShowtime komt met reclamemodel per 23 april 2024

16-02-2024 | 13:43:00
SkyShowtime komt op 23 april 2024 met een reclameversie van zijn streamingdienst. Daartoe worden de abonnementstarieven en het soort abonnementen gewijzigd

Ster Gouden Loeki: finalisten bekend

12-02-2024 | 20:23:32
De Ster heeft de finalisten bekend gemaakt voor de Ster Gouden Loeki. Alzheimer Nederland, Calvé, Dove, Heineken, Hema, Interpolis, KiKa, KPN, Lidl en Toyota dingen mee voor de Gouden Loeki
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.