Marketing Report
[Onderzoek] Storyblok: Consumenten vertrouwen websites, maar AI niet nieuws

[Onderzoek] Storyblok: Consumenten vertrouwen websites, maar AI niet

Storyblok presenteert de resultaten van een wereldwijd onderzoek onder 1.000 consumenten, waaruit blijkt welke content zij vertrouwen en afwijzen bij het doen van aankopen deze feestdagen. 

Websites belangrijker dan apps en sociale media 

43 procent van de consumenten zegt dat de website van een merk waardevoller is dan de mobiele app (34 procent) of sociale media accounts (16 procent). Slechts 7 procent zegt dat e-mail het meest waardevolle marketingkanaal is. 

Een ruime meerderheid (70 procent) van de shoppers gebruikt voornamelijk een smartphone voor online winkelen, wat de noodzaak onderstreept voor merken om mobiel geoptimaliseerde webervaringen aan te bieden in plaats van simpelweg te vertrouwen op apps. 

Eerder onderzoek van Storyblok toont aan dat bedrijven nog steeds niet voldoende doen om hun websites te verbeteren. Uit de gegevens blijkt dat e-commerce bedrijven miljarden aan inkomsten mislopen omdat 60 procent van de consumenten afziet van een aankoop vanwege een slechte gebruikerservaring van de website. Bedrijven weten dat ze een probleem hebben: 48 procent schaamt zich voor hun website. 

Consumenten vertrouwen AI hun geld niet toe 

Maar liefst 85 procent van de respondenten is niet geïnteresseerd in het gebruik van AI om hen te helpen beslissen over aankopen. Bovendien zegt 60 procent dat als ze een AI-aanbeveling krijgen, de kans niet groter is dat ze iets zullen kopen, terwijl 17 procent zegt dat de kans kleiner is dat ze iets zullen kopen. 

Influencers zijn niet zo invloedrijk 

Merken kunnen hun marketingbudget wellicht beter besteden aan campagnes zonder influencers. 57 procent van de consumenten gaf aan dat ze door de steun van een beroemdheid of influencer niet sneller geneigd zouden zijn om een product te kopen, terwijl een kwart (24 procent) zei dat ze er minder snel door zouden kopen.  

Consumenten vertrouwen op content om merkloyaliteit op te bouwen. Slechts 5 procent zegt dat ze eerder geneigd zijn om nieuwe merken te kopen in plaats van merken die ze vertrouwen. Tegelijkertijd zegt 90 procent dat door merken geproduceerde content belangrijk is bij het vormen van een perceptie van merken en hun producten. Prioriteit geven aan het creëren van moderne contentervaringen helpt merken vertrouwen op te bouwen waardoor consumenten klanten worden.

Dominik Angerer, CEO en medeoprichter van Storyblok: "Het is makkelijk voor merken om in de val te lopen van het najagen van de laatste trends in plaats van mensen te geven wat ze echt willen. Zoals deze onderzoeksresultaten laten zien, hebben consumenten deze feestdagen authentieke content en nuttige websites op hun verlanglijstje staan."

www.storyblok.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[Vacatures] Maxlead zoekt een Analytics Engineer

12-04-2024 | 08:19:00
Maxlead is per direct op zoek naar een Analytics Engineer

[Grow by DPG Media] Verbeterd merkimago voor Lenovo door branded content strategie onder drie doelgroepen

11-04-2024 | 09:18:19
In dit artikel, gepubliceerd op Grow van DPG Media, vertelt Johannes van Manen over de wisselwerking tussen data en inzichten die daarbij komen kijken

[Vacatures] MarketResponse zoekt een Data Consultant

10-04-2024 | 07:29:00
MarketResponse is per direct op zoek naar een Data Consultant

[Vacancy] Azerion has a position for Game Analyst

08-04-2024 | 10:09:00
Azerion is directly looking for a Game Analyst

[Vacatures] DPG Media zoekt een Datajournalist AD & Regiotitels

08-04-2024 | 09:24:00
DPG Media is per direct op zoek naar een Datajournalist AD & Regiotitels -Rotterdam
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief