Marketing Report
[SWOT24] Radjen van Wilsem: de cookieless future is het eerste waar we ons op moeten richten nieuws

[SWOT24] Radjen van Wilsem: de cookieless future is het eerste waar we ons op moeten richten

In de rubriek [SWOT24] maken bepalende spelers een SWOT analyse van de buitenreclamebranche. Radjen van Wilsem, CEO van CS Digital Media.

Strengths

We kunnen lang en breed discussie voeren, maar stopping power en daarmee impact op de breinpositie is nog steeds de kracht van Out of Home. De banner op een 27inch-pc-scherm versus een scherm op Times Square, Piccadilly Circus of Centraal Station in Amsterdam maakt verschil. 

Toch zitten we als industrie in een David en Goliath-situatie met de online markt. Deze blijft in volume groeien, is tien keer groter in Nederland dan de OOH-markt, omdat het beter bereik kan segmenteren en rapporteren aan de adverteerder. Op dit moment heeft online het profiel van de consument maar mist in mijn ogen de gevoelsmatige context van de reclame, namelijk de omgeving waar de uiting van de adverteerder te zien is. Het wordt tijd dat we dit gaan inzetten als katapult en de manier waarop is het hebben van eigen Data & Advertising Tech in Nederland. 

Weaknesses

Het gefragmenteerde landschap van Out of Home is een barrière voor de gemiddelde adverteerder om erdoorheen te willen wandelen. Tuurlijk zijn er adverteerders die hun weg naar ons vinden. Maar omdat elke exploitant monopolist is van zijn netwerken en de prijs- en datastructuur daardoor varieert, wordt Out of Home als een complexer mediatype ervaren. We zijn hard op weg om ons duidelijker te organiseren met initiatieven vanuit Outreach, BRO, NMO en VIA. Maar we hebben meer behoefte aan begrijpelijke standaarden voor de media buyers om tot nog grotere marktvolumes te komen.

Opportunities

Ja, ik weet het iedereen zal AI noemen. Maar dichterbij huis is de cookieless future toch echt het eerste waar we ons op moeten richten. De marketeer kan niet meer leunen op de cookie tracking data en zal meer mediatypes moeten inzetten om een holistisch beeld te krijgen van de consument. Daarom is het gevolg van cookieless dat omnichannel marketing een grote vlucht zal nemen. News Flash is dat ik als VIA Taskforce-voorzitter overweeg om de taskforce DOOH in 2025 om te vormen tot Omnichannel. 

Threats

Een bedreiging komt meestal van buitenaf en in dit geval is dat net zo. De ontwikkeling in automotive met POI Advertising is een heel grote bedreiging. Autofabrikanten realiseren zich nu de waarde van de data die een auto kan produceren. Logisch dat GM in Amerika geen Apple Car Play en Android Car meer toestaat. POI Advertising gebeurt in het navigatiesysteem en is de ultieme vorm van contextual advertising. Onze reactie hierop is een SSP voor auto's genaamd Flux. Deze is al operationeel en is momenteel aan het leren welk gedrag de automobilist heeft en welke data daarmee worden geproduceerd.

www.csdigitalmedia.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

JIC BRO lanceert buitenreclame bereiksonderzoek BRO Next

21-03-2024 | 06:45:00
Het joint industry committee BRO heeft onder de naam BRO Next een vernieuwd buitenreclame bereiksonderzoek gelanceerd onder de naam BRO Next

CSDM introduceert podcast DOOH Today: BRO Next voor de (D)OOH-markt

15-03-2024 | 11:11:00
In de eerste aflevering van de serie CSDM Podcasts DOOH Today wordt ingegaan op de lancering van BRO Next.

CS Digital Media ontwikkelt bestickering voor DOOH-campagne Disney+

08-03-2024 | 08:56:00
De stickers zijn te zien op een wachthuisje op metrostation Zuid en op metrostation Amsterdam Centraal.

Clear Channel en CS Digital Media winnen buitenreclame concessie openbaar vervoer Rotterdam

25-02-2024 | 16:10:00
Clear Channel en CS Digital Media hebben het buitenreclame account van RET gewonnen. Het is een van de grootste buitenreclameconcessies in Nederland. De gunning loopt tot met 2030

Netflix staat met Avatar op schermen en stickers in Amsterdamse metro

23-02-2024 | 11:20:48
De streamingdienst doet dat in samenwerking met reclame-exploitant CS Digital Media en display expert YPOS.

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief