[SWOT24] Frieda Ulsamer de Waard (The Invaders): kansen in de versnelling van de creator economy

[SWOT24] Frieda Ulsamer de Waard (The Invaders): kansen in de versnelling van de creator economy

In de rubriek [SWOT24] maken bepalende spelers een SWOT analyse van de reclamebureauwereld. Aan het woord is Frieda Ulsamer de Waard, algemeen directeur van The Invaders.

Strengths

De belangrijkste kracht, in de breedte, in ons vakgebied is het niveau van creatie. We spelen al jaren op internationaal niveau goed mee. Dat zien we zowel bij de ATL-bureaus met hun internationale hubs in Amsterdam, maar ook wij als niche specialist worden gevonden door global brands. Specifiek vanwege onze creatieve kracht binnen het internationaal georiënteerde gaming domein.

Daarnaast valt ons op dat bereidheid van bureaus om creatief samen te werken in dienst van het klantresultaat sterk aan het verbeteren is. Fijn om dat nu, eindelijk, onder strengths te scharen. Ik ben een enorme verbinder en houd van samenwerken en als je dat in de breedte terugziet maakt dat mij blij.

In het verleden zag je dat veel partijen hun eigen werk aan het verdedigen waren, soms ten koste van het resultaat of de efficiency voor de opdrachtgever. In het afgelopen jaar hebben wij hier, in samenwerking met andere bureaus, variërend van specialist agencies, grote creatieve clubs als TBWA tot de grote mediabureaus, echt stappen in kunnen maken.

Weaknesses

Onze industrie denkt nog steeds onvoldoende vanuit de business van een klant, iets dat maar langzaam verbetert. We geven nog steeds te weinig aandacht aan de waarde die we echt kunnen toevoegen aan de bottom line van onze opdrachtgevers.

Ons vak moet sales, nu of in de toekomst, doen vermeerderen. Partijen met een basis in business consultancy, zoals Accenture Song, doen dit veel meer en maken om die reden een opmars maken in een industrie die onvoldoende denkt in meer sales - nu of in de toekomst - voor de klant. Mediabureaus zijn hier wel verder in, alleen zouden alle communicatiebureaus hier nog een grote stap in kunnen en moeten maken.

Het is belangrijk dat we een nieuwe generatie vakgenoten eerder en meer de waarde en noodzaak van business result focus gaan laten inzien én waarderen. Zowel voor opdrachtgevers, als voor de eigen organisatie. Daarbij staat voorop dat klanten ons ook meer deelgenoot maken van hun business, zodat we met die kennis vooruit kunnen.

Opportunities

Natuurlijk zien we allerlei kansen in creatie en productie door de opkomst van AI tooling. Het is een ontwikkeling die het vak alleen maar versnelt. We zien daarbij vooral kansen in specifieke kanalen, culturen en passiepunten om -soms gefragmenteerd- grote groepen in het hart te raken. In ons geval: gaming.

In de wereldwijde markt van 3,1 miljard gamers zien we allerlei kansen om je als merk per subdomein te onderscheiden. De mooiste kans die daar ligt is de versnelling van de creator economy. Game storylines en experiences worden meer en meer gecreëerd door de community zelf. Die trend heeft al een vlucht genomen met de komst van Unreal Engine 5 en in combinatie met die eerdergenoemde AI maakt dat dat er heel veel meer mogelijk gaat zijn, zonder inmenging van de grote game publishers. De game markt democratiseert. En dat biedt ook kansen voor brands. Blijft belangrijk dat je hierbij wel moet weten wat je doet.

Threats

Niet nieuw, wel actueel: we blijven als markt achter elkaar aan rennen. We all join the band wagon. Een voorbeeld en ik houd echt van die grootste meeslepende films maar is een groot deel van je productie- en mediabudget in een epische kerstcommercial stoppen het meest efficiënt voor de kleinere spelers in een overvolle retailmarkt? Het is een trend, en zo’n film - ook al maak ik helemaal geen commercials meer -  zou ik ook graag maken, maar is het slim als je niet AH of Staatsloterij heet? Vind je eigen moment en ontwikkel een andere strategie, om ons als industrie fris te houden.

Daarnaast moeten we meer en sneller diversifiëren qua medewerkers én de talking heads in onze markt. Dat is eerste is lastiger dan het lijkt merken we zelf ook, ondanks dat we daar veel effort in steken. Maar het is essentieel en dus moet daar nog meer aandacht naartoe.

En wat nieuwe gezichten als vertegenwoordigers van de industrie zou daar ook aan bij kunnen dragen. Met de VIA maak ik mij daar samen met een aantal topvrouwen in de industrie ook sterk voor!

www.theinvaders.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

Caren Wassink, Jildou van der Bijl en Mariëlle Arts starten Studio The Editors

26-07-2024 | 12:01:00
Caren Wassink, Jildou van der Bijl en Mariëlle Arts zijn onder de naam Studio The Editors een bureau  begonnen dat zich richt op een hoofdredactionele visie bij merken en organisaties

[Interview] Ingmar Larsen (This Agency) doet oproep voor campagne tegen roekeloos fatbikergedrag

26-07-2024 | 11:04:00
Ingmar Larsen, oprichter en Creative Director van This Agency heeft een oproep gedaan om een campagne te ontwikkelen voor gedragsverandering rondom fatbikers onder de noemer Doe ******g normaal op het fietspad! We spreken hem over deze spontane actie

[Be More Challanger] Jan van Hövell over KLABU

26-07-2024 | 10:23:00
In de rubriek Be More Challenger gaan Tim de Waard & Daniel Samama op zoek naar de mensen achter de beste challenger merken van Nederland

[Vacancy] TBWA/NEBOKO has a position for Motion Designer

26-07-2024 | 09:29:00
TBWA\NEBOKO is looking for Motion Designer

[Vacatures] Pink Marketing zoekt een (Junior) Social Advertising Consultant

26-07-2024 | 08:33:00
Pink Marketing is per direct op zoek naar (Junior) Social Advertising Consultant -Groningen • 36-40 uur

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.