[SWOT24] Thijs Muller: Ik hou ervan om boven onze tools te blijven staan

[SWOT24] Thijs Muller: Ik hou ervan om boven onze tools te blijven staan

In de rubriek [SWOT24] maken bepalende spelers een SWOT analyse van de mediabureauwereld. Aan het woord is Thijs Muller, CEO van Havas Media en voorzitter van PMA.

Strengths

De grote kracht in de markt is het nieuwe Nationaal Media Onderzoek (NMO). Dat hebben alle bureaus tot hun beschikking en maakt de hele nationale mediabranche sterker. Het onderscheidt ons ook van andere landen: een tool die alle kanalen de meerwaarde van media-inzet in kaart brengt. We kunnen zien hoe alles complementair is aan elkaar. En die data is voor ons allemaal beschikbaar. Dat tilt het niveau op van alle mediabureaus across the board.

Het verbetert ook de level playing field waarbinnen de bureaus met elkaar kunnen concurreren puur op talent, vermogen en kwaliteit. Iedereen in de branche vindt haar eigen oplossingen, maar we spelen wel allemaal op dezelfde verse, en zeer sterk verbeterde grasmat. De meerwaarde van Havas Media is dat wij ons Meaningful Brands methodiek ernaast leggen, om de betekenis van de media experiences te verbeteren. Voor ons is dat de gouden combi die onze added value vergroot.

Weaknesses 

De zwakte in onze markt blijft de middle-man functie. Of eigenlijk, de perceptie daarvan. Het is niet zozeer dat een goede tussenpersoon in de markt onbelangrijk is. Je bent en blijft gewoon relevant, mede omdat mediagebruik versnippert, en omdat die specialistische expertise alleen maar specialistischer wordt. Het zijn ook niet de nieuwe ontwikkelingen zoals de opkomst van tools, AI of nieuwe aangrenzende disciplines. Die lijken misschien bedreigend voor een mediabureau, maar door ze te omarmen op de juiste manier voegen ze meerwaarde toe. Mits je de juiste expertise erop loslaat.  

Kortom, onze business is relevanter dan ooit, als orchestrator binnen de disciplines en kanalen. Maar de perceptie is soms hardnekkig. De markt heeft die uitdaging getackeld door hun diensten-portfolio’s functioneel te verbeteren en extra creatieve services toe te voegen die in tandem opereren met de ingekochte ruimte op de kanalen. Wijzelf hebben het branded entertainment label Play, die prachtige crossmediale campagnes neerzet gericht op engagement. Je bestrijdt deze zwakte dus met integratie en services. Dan verandert gelukkig ook de perceptie.

Opportunities

Gewoon keihard onze mensen, ons talent! Natuurlijk ben ik het eens met mijn mede-denkers dat AI een opportunity is. Maar ik hou er zelf van om boven onze tools te blijven staan, en daar objectiever naar te blijven kijken. Zeker als nieuwe technologie nog in een hype fase zit. Ik ben ook niet verantwoordelijk voor AI. We zijn verantwoordelijk voor onze mensen en onze klanten. Wij verbinden mensen en kennis. Als AI helpt, top. Maar wel in die volgorde.

We zien dat AI bepaalde zaken versnelt en andere zaken verbetert. En ja, ook wij zitten er bovenop met onze internationale groep, maak je geen zorgen! Maar nog belangrijker is hoe wij AI hanteren. Eigenlijk zoals het altijd geweest in de geschiedenis: onze keuzes wat te doen met de tools bepalen de uitkomst. Want laten we eerlijk zijn… ik heb AI ook bij de threats gezet. Maar onze mensen? Die zijn gewoon keihard de bepalende factor voor succes.

Threats

De economie zelf is de bedreiging. Ze is extreem volatiel en dat gaat de komende jaren niet weg. Op allerlei vlakken zien we onzekerheid bij de burger en de consument. Dat gaat van AI dus, die aan de baanzekerheid knabbelt, tot data veiligheid tot extremisme, de extreem rijken, ingewikkelde wet- en regelgeving, klimaatverandering, koopkracht onder druk… de lijst is eindeloos. We staan allemaal onder ongekende druk, en de jacht op mensen die het moeten oplossen, het juist geschoolde personeel die alle veranderingen kan bijhouden en in goede banen kan leiden, is ongeëvenaard groot.

Het heeft allemaal een negatieve invloed op de groei. Wat we zien is dat groei ook een heel ander concept wordt in deze tijd. Dat we er heel anders over na moeten denken. Namelijk niet of we het kunnen afsnoepen van een ander, maar of we het samen kunnen bereiken. De oplossing is een holistische blik. That we take the good with the bad en dat we continu blijven bijleren en sturen.

Ik zeg ook niet dat we er per sé slecht voor staan in ons land. Maar wat ik wel zeg is dat we veel dieper moeten samenwerken om de uitdagingen aan te gaan. We moeten samen strijden voor de overwinning op de bedreigingen van deze tijd. En grappig genoeg zit dáár ook je groei. Hoe meer je connect in deze wereld, zeker tussen klant, merk, consument en natuurlijk bureau, hoe fijner al onze bottom-lines dat gewoon gaan vinden. Je voelt ‘m al aankomen… samenwerken is ook meaningfulness.

nl.havas.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

Havas Lemz ontwikkelt merkcampagne Bever

10-09-2024 | 10:31:00
De campagne stimuleert mensen om meer naar buiten te gaan, kritisch te kijken naar welke producten ze nodig hebben, en beter te zorgen voor hun bezittingen. De campagne is te zien op tv, online, radio, sociale media en DOOH.

Dentsu wint wereldwijde mediapitch eBay

05-09-2024 | 16:29:00
eBay, een van 's werelds grootste e-commerce platforms, heeft na een intensieve pitchprocedure het wereldwijde mediacontract getekend bij dentsu. 

Havas Society Says-rapport: Wereldcrisis wordt persoonlijk voor merk en media

05-09-2024 | 15:34:31
Het rapport biedt merken en media-publishers handvatten om in te spelen op deze individuele behoeften.

Havas Lemz en Bolletje gaan verder met bakker Daan

04-09-2024 | 11:16:00
Bolletje breidt haar assortiment uit. In het schap zijn nu ook tussendoortjes te vinden met 60 procent zaden en pitten en géén toegevoegde suiker

[Forum] Thijs Muller: Jumbo te paard

03-09-2024 | 13:06:00
Reputatie komt te voet en gaat te paard. En in deze gaat Jumbo te paard. Jumbo miskent hier haar merk en haar prijs-kwaliteit perceptie

Gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.