Talpa Media Solutions en Ad Alliance verhogen tarieven na daling kijktijd

Talpa Media Solutions en Ad Alliance verhogen tarieven na daling kijktijd

Talpa Media Solutions verhoogt zijn tarieven met 3 procent per mei 2024. Ster verhoogt zijn tarieven niet en Ad Alliance (RTL Nederland) verhoogt zijn tarieven wèl maar dan op doelgroepniveau en alleen voor nieuwe contracten. Dit in reactie op harder dalende lineaire kijktijden als gevolg van een panel-update bij NMO Kijkonderzoek.

Talpa Media Solutions met NMO-index

Het reclameverkoopbedrijf van Talpa Network heeft aangekondigd een NMO-index te introduceren. Deze index betekent dat per mei 2024 de tarieven van Talpa Media Solutions met 3 procent worden verhoogd. Dit zal van toepassing zijn op zowel tv-spot als tv-billboarding. Talpa Media Solutions stelt dat het doel hiervan is het beleid in lijn te brengen met de actuele kijkcijfers en zal gelden voor alle doelgroepen en contracten.

De verhoging is volgens Talpa Media Solutions een gevolg van een onverwachte, afwijkende daling in de meting van de kijktijd binnen alle doelgroepen. Daarbij is een afname van 6 procent lineaire kijktijd geconstateerd bij de doelgroep 35 tot 49-jarigen, mede als gevolg van een panel-upate van het NMO Kijkdonderzoek.

Allard Ruyl, CEO van Talpa Media Solutions, schrijft aan adverteerders deze ontwikkeling niet voorzien te hebben bij het opstellen van het commercieel beleid. Dat is  grotendeels gebaseerd op data van het NMO. De daling in kijktijd noemt de topman onverwacht en afwijkend.

Allard Ruyl geeft aan zorgvuldig te hebben nagedacht over deze ontwikkeling en de reactie hierop. Talpa Media Solutions schrijft verder te benadrukken dat televisie zijn unieke positie behoudt om als meest effectief medium snel een breed publiek te bereiken. Daarbij stelt de commerciele topman van Talpa Network dat het bedrijf de contentstrategie blijft optimaliseren om kijkers aan te trekken en te behouden.

Ster verhoogt niet

De Ster verhoogt zijn tarieven niet. Frank Volmer laat desgevraagd weten dat het uitblijven van de panelupdate bekend was en gemeenschappelijk besloten was.  

Frank Volmer, algemeen directeur van de Ster: “Bij Ster heeft dat echter minder impact omdat we op de doelgroep 25-67 afrekenen. Wij hadden de daling die door NMO (panelupdate) veroorzaakt is én de daling van de kijktijd al meegenomen in ons beleid.

Natuurlijk blijven dergelijke inschattingen een beetje koffiedik kijken maar wij vonden het ook belangrijk om tv niet te veel uit de markt te prijzen.

Een ingetogen prijsbeleid heeft het risico op omzetverlies voor Ster door een te lage prijs echter, in de eerste maanden van dit jaar lijkt onze inschatting redelijk goed geweest omdat we al onze capaciteit met een gezonde verdeling over de inkoopopties verkopen.”

Ad Alliance (RTL Nederland)

Ad Alliance heeft aan zijn klanten geschreven dat de doelgroepindexen aangepast worden, in lijn met de, door het NMO genoemde, percentages, vanaf de inkoop van de maand mei. Hoe dat concreet uitpakt is niet duidelijk. Insiders verwachten die Marketing Report heeft gesproken, verwachten dat uiteindelijk een zelfde effect als de tariefsverhoging bij Talpa Media Solutions. 

In het schrijven van Ad Alliance aan zijn klanten stelt het bedrijf dat direct na livegang van het NMO Kijkonderzoek, bleek dat de testdata geen volledig beeld van de kijktijdontwikkeling in belangrijke commerciële doelgroepen hebben gegeven. Daarbij stelt Ad Alliance een grotere trendbreuk te zien wat veel vragen opriep, bij de zenders en bij de mediabureaus. 

Ad Alliance noemt dit een hele vervelende situatie die het graag had willen voorkomen. Daarbij stelt het mediabedrijf dat het zich genoodzaakt ziet om alsnog de geconstateerde trendbreuk te verwerken in het commercieel beleid.

In reactie zegt Ton Rozestraten, CEO van Ad Alliance en Chief Commercial Officer van RTL Nederland dat de doelgroepindexen niet te voren vast stonden en ook niet gepublcieerd waren.

Ton Rozestraten: "Wij kiezen ervoor om onze doelgroepindexen gedifferentieerd aan te passen vanaf inkoop maand mei. Deze doelgroepindexen worden niet vooraf in het Commercieel Beleid voor het hele jaar vastgelegd en ook niet gepubliceerd, om gedurende het jaar nog in te kunnen spelen op onverwachte ontwikkelingen in het kijkgedrag. Deze extra, onvoorziene, kijktijddaling veroorzaakt door de panelupdate, is zo’n onverwachte situatie. De aanpassing geldt alleen voor nieuwe contracten, reeds gemaakte afspraken worden gerespecteerd."

www.talpanetwork.com

www.ster.nl

www.adalliance.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

RTL Nederland en Talpa Network starten met adressable reclame op televisie

17-05-2024 | 10:30:00
Addressable reclame komt bij de zenders van RTL Nederland en Talpa Network (onder voorbehoud) rond 17 juni 2024 grootschalig beschikbaar. Dit blijkt uit navraag van Marketing Report bij de betrokken partijen

NLZiet komt ook met reclameversie: NLZiet Basis

13-05-2024 | 12:21:00
NLZiet heeft per direct een reclameversie geïntroduceerd onder de naam NLZiet Basis. Voor 7,95 euro per maand krijgen klanten dezelfde content te zien als het tot premium omgedoopte (standaard) abonnement dat voortaan 9,95 euro per maand kost

[Forum] Talpa Media Solutions en Ad Alliance verhogen hun tarieven na daling van de kijktijd. Goed idee?

06-03-2024 | 12:53:00
In de rubriek [Forum] vragen wij bepalende spelers in media en marketingcommunicatie naar hun mening naar aanleiding van een actuele vraag

[Interview] Allard Ruyl: focus op samenwerken bij Talpa Network

05-02-2024 | 14:38:00
Allard Ruyl is CEO van Media Solutions, het saleshuis van Talpa Network dat voorheen Talpa Media Solutions heette. We spreken hem over onder meer ontwikkelingen in de markt, hoe 2023 verlopen is, zijn ideeën over 2024 en andere trends en ontwikkelingen

Onderzoek naar effectiviteit Nationale Postcode Loterij met campagne addressable tv

20-12-2023 | 08:47:00
DVJ Insight is bezig met een onderzoek naar de effectiviteit van addressable commercials in drie regio’s in Nederland. Daarbij gaat het om de grootschalige addressable tv-campagne die de Nationale Postcode Loterij heeft gevoerd voor de Postcode Kanjer-campagne
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.