The Diverse Agency en Meldpunt Discriminatie introduceren RITA-platform

The Diverse Agency en Meldpunt Discriminatie introduceren RITA-platform

Voortbouwend op het succes van de campagne Meld Je Rit van vorig jaar, is het nu tijd om de volgende stap te nemen om de veiligheid te verbeteren en discriminatie binnen de queergemeenschap te bestrijden. Afgelopen weekend introduceerde The Diverse Agency samen met Meldpunt Discriminatie het platform: RITA (Report It Always).

Jerrald Justin, CEO van The Diverse Agency: "Vorig jaar lanceerden we Meld Je Rit, en dit jaar zetten we de volgende stap in onze voortdurende strijd voor veilige en inclusieve omgevingen. Dit heeft geleid tot de oprichting van Report It Always, een platform waar de queer gemeenschap hun ervaringen kan delen en incidenten kan melden zonder angst of terughoudendheid. RITA, de afkorting van Report It Always, is niet alleen een platform; het is een beweging die streeft naar echte verandering door het verzamelen van waardevolle data en verhalen."

RITA: een vriend en verdediger van de gemeenschap

RITA is niet zomaar een platform; het is een beweging die is geworteld in de waarden van veiligheid, gemeenschap en inclusie. Het dient als een centrale hub waar iedereen incidenten kan melden, persoonlijke verhalen kan delen en advies en ondersteuning kan krijgen. Via RITA willen we de bereidheid om incidenten te melden vergroten en zo essentiële gegevens verzamelen die beleids- en wetswijzigingen ten gunste van de queergemeenschap en andere gemarginaliseerde groeperingen kunnen stimuleren.

Waarom RITA?

Onderzoek wijst uit dat incidenten vaak niet worden gemeld vanwege onzekerheid over wat een meldbaar vergrijp is, gebrek aan duidelijkheid over de meldingsprocedure, wantrouwen in autoriteiten en gevoelens van machteloosheid. Deze barrières creëren een vertekend beeld van de echte problemen waarmee de gemeenschap wordt geconfronteerd. RITA probeert deze obstakels weg te nemen door een toegankelijke, veilige en betrouwbare omgeving te bieden voor het melden van incidenten en het delen van ervaringen.

Lancering RITA

Fase 1: Out-of-home campagne in Amsterdam
Sinds 27 juli zijn door heel Amsterdam abri’s met de RITA advertenties geplaatst om de boodschap van RITA te verspreiden en bewustzijn te creëren. Deze advertenties moedigen mensen aan om incidenten te melden en zich bij het platform aan te sluiten.

Fase 2: Oproep vanuit influencers
In de tweede fase van de lancering heeft The Diverse Agency diverse prominenten influencers gevraagd om te helpen bewustzijn te creëren over de campagne en hun volgers aan te moedigen hun verhalen en incidenten te delen. Onder andere Burgemeester Femke Halsema, Jörgen Raymann, Vanessa van Cartier, Jennifer Hopelezz, King Faisel, Jerrol Marten (Meldpunt Discriminatie) en vele anderen doen mee aan de campagne. Met de boodschap Report It Always willen we een cultuur van openheid en bereidheid om te melden bevorderen. Influencers spelen een cruciale rol bij het verspreiden van deze boodschap en het versterken van de gemeenschap.

Fase 3: Lancering platform
Het RITA-platform is officieel gelanceerd met Pride, tijdens het evenement op de Dam in Amsterdam op 2, 3 en 4 augustus. Dit evenement markeert de overgang van de vorige campagne Meld je rit naar het uitgebreide platform Report It Always. RITA is vanaf nu toegankelijk als zowel een social media platform als een website en RITA biedt gebruikers informatie, een ruimte om meldingen te doen en een community om hun verhalen te delen.

Oproep tot actie

Tijdens Pride had RITA drie dagen lang een activatie op de Dam bij het MainStage event om het platform te lanceren. Binnen die drie dagen heeft RITA al bijna 5000 volgers op social media vergaard. Helaas zijn er in datzelfde weekend ook al tientallen meldingen gemaakt via RITA, wat wederom bevestigd hoe nodig een platform als deze is.

Jerrald Justin: "We roepen iedereen op om samen met ons de meldingsbereidheid te verhogen en zo de gemeenschap een krachtigere stem te geven. Door het delen van je verhaal en het melden van incidenten bieden we steun aan elkaar. Door samen te werken en openheid te bevorderen, kunnen we zinvolle verandering teweegbrengen en een veiligere toekomst creëren voor de queergemeenschap in Nederland."

Naast The Diverse Agency en Meldpunt Discriminatie ondersteunen ook Uber, Bolt, TCA, Winq, Gaykrant, Out TV, Meijt, Bar Blend, MainStage Pride en diverse andere partijen de RITA-campagne en werken ze samen om zo de veiligheid binnen de queergemeenschap te verbeteren.

www.thediverseagency.nl

www.rijksoverheid.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

[Column] Alfred Verhoeven (Marketing the Rainbow #9): De Belgische Regenbogen

16-09-2024 | 17:35:07
Nederlanders en Belgen lijken veel op elkaar lijken; we waren tenslotte enige tijd één land. Ja, tot die 10-daagse veldtocht dan, die wij jammerlijk verloren. En ook al delen we zelfs grotendeels een taal, de cultuur is toch behoorlijk verschillend.

Yellow Jersey ontwikkelt Coaching Girls-campagne voor KNVB en Nike

09-09-2024 | 13:34:43
De campagne met Esmee Brugts, Kees van Wonderen en Rocky Hehakaija is erop gericht de coaching van meiden in het voetbal te optimaliseren

[Column] Alfred Verhoeven (Marketing the Rainbow #8): Andere mensen, andere wensen

03-09-2024 | 11:52:00
Maar over gay consumenten bestaan toch wel heel wat mythes: ze zijn hoger opgeleid, trendsetters, leiden een luxe leven, hebben hoger inkomen (vaak twee)

[Column] Alfred Verhoeven (Marketing the Rainbow #7): De mythe van de welvarende homo

22-08-2024 | 13:50:30
Maar over gay consumenten bestaan toch wel heel wat mythes: ze zijn hoger opgeleid, trendsetters, leiden een luxe leven, hebben hoger inkomen (vaak twee)

[Column] Alfred Verhoeven (Marketing the Rainbow #6): Is dat nou wel de moeite waard?

14-08-2024 | 11:46:00
LHBT-consumenten krijgen steeds vaker de aandacht van het bedrijfsleven. Is dat, commercieel gezien, echter wel een haalbare kaart?

Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.