The Fresh Social Update #2: AI-labels, Airchat & Social Gaming

The Fresh Social Update #2: AI-labels, Airchat & Social Gaming

Fresh Bridge publiceert regelmatig updates over ontwikkelingen in het marketing vakgebied onder de naam The Fresh Social Update. Aan het woord is Alexander Vijfvinkel, Senior Media Strategist bij Fresh Bridge. Hij bespreekt vier ontwikkelingen in social media.

1. Meta komt met specifieke labels voor AI-content

Binnenkort zal AI-gegenereerde content een label krijgen op de Meta-platformen, zoals Instagram, Facebook & Threads. Ook worden de regels tegen gemanipuleerde media vergroot.

Het doel van de labels is om content, welke gebruik maakt van kunstmatige intelligentie, eenvoudiger herkenbaar te maken. Het label geldt voor zowel visuals, video's als audio waar AI aan te pas is gekomen.

Zij krijgen het label: Made with AI. Dit label verschijnt bovenaan, vlak onder je gebruikersnaam. Het label wordt niet alleen geplakt op content welke geproduceerd is met META's eigen AI-tools, maar ook met extern gegenereerde content.

Naast de labels worden ook de regels aangescherpt. Zo gaat Meta in het vervolg alle content die een hoog risico vormt voorzien van een prominent label wanneer deze gemanipuleerd is. De content zal niet meer direct worden verwijderd, omdat META daarmee mogelijk de vrijheid van meningsuiting beperkt op de platformen.

De timing van deze labels valt niet geheel toevallig samen met de aankomende verkiezingen in de VS en binnen de Europese Unie. Op deze manier wil META zijn steentje bijdragen om desinformatie in de aanloop naar de verkiezingen te verkleinen.

2. Een nieuw spraak-only platform: Airchat

Tijd om dit nieuwste social platform eens nader te bekijken. Airchat werd afgelopen jaar al gelanceerd, maar heeft sinds kort een ware metamorfose ondergaan.

De app is vergelijkbaar met ClubHouse, deze app is namelijk ook enkel beschikbaar na het ontvangen van een uitnodiging. De app heeft net als de bekende social platformen een wall waar je doorheen kan scrollen, maar het grote verschil zit hem er in dat de posts bestaan uit audio-opnames.

De audio-opnames kunnen wel ondersteunt worden door een transcript, maar dat is niet het hoofddoel van de app. Net als Clubhouse, draait Airchat dus om audio. Alleen waar Clubhouse vergelijkbaar was met groepsgesprekken en podcasts, is Airchat op zijn beurt vergelijkbaar met de spraakberichten zoals je deze verstuurd va WhatsApp. Alleen dan dus nu in een openbare ruimte. Geluisterd naar een audio-bericht? Dan kan je deze liken, antwoorden of doorsturen.

De app bevat een aantal interessante functies zoals het versneld afspelen van de berichten of de eerdergenoemde transcript-functie. Toch handig wanneer je net in de stilte-coupé zit.

Airchat speelt dus in op de populaire spraakberichten van WhatsApp én op de authenticiteit die steeds meer gemist wordt bij de traditionele platformen.

Of deze sociale Walkie Talkie ook echt gaat doorbreken is nog even afwachten. Veel gebruikers zullen waarschijnlijk nog wat terughoudend zijn met het delen/horen van hun eigen stem.

3. Short-form video op LinkedIn

LinkedIn is achter de schermen bezig met het testen van een vaste video-feed. Een select aantal gebruikers ziet op de plek van mijn Netwerk al een nieuwe tab staan met Video.

Binnen de nieuwe Video-feed zie je TikTok-achtige, full-screen, vertical video-content. Een feed vergelijkbaar met de Reels-feed van Instagram. Waarom deze move? Video zorgt voor meer betrokkenheid, houdt gebruikers langer op het platform en geeft meer mogelijkheden om de connectie aan te gaan. 

Zelf zegt LinkedIn hierover:

"Videos are rapidly becoming one of our members’ favorite formats to learn from other professionals and experts, so we are testing new ways to help members more easily discover timely, relevant videos to watch on LinkedIn."

De feed zal dus gefocust zijn op short-form video content en als gebruiker heb je eigenlijk dezelfde opties als bij vergelijkbare video experiences zoals op Meta en TikTok. Zo kan je naast het scrollen, de video's liken, comments plaatsen, delen of doorklikken naar het volledige bericht.

Met deze nieuwe feed boost het platform nieuwe manieren van content delen op LinkedIn. De vraag zal echter zijn of LinkedIn het juste karakter heeft om dagelijks (zakelijke) short-form video's te delen?

4. Social gaming in opkomst!

Veel social platforms richten voorzichtig hun peilen op gaming. Het beschikbaar maken van games is een attractieve manier om gebruikers meer tijd te laten spenderen op het platform of om hen de interactie aan te laten gaan met mede-spelers.

Een van de eerste voorbeelden vinden we op Instagram. Klaar met het scrollen of bekijken van Reels? Speel dan eens deze geheime mini-game. De game heeft op het internet ondertussen de bijpassende naam The Emoji Game gekregen. En dat heeft alles te maken met hoe je de game kan vinden:

  1. Start je Instagram app op en ga naar je privégesprekken.
  2. Selecteer nu een emoji en verstuur deze zonder tekst naar een willekeurig persoon.
  3. Klik vervolgens op de emoji en voila, veel speelplezier!

Het spel is gebaseerd op pong van vroeger. De verstuurde emoji verschijnt op je scherm en jij moet er vervolgens voor zorgen dat deze niet de grond raakt. De snelheid gaat steeds verder omhoog, naarmate je verder komt.

Naast Instagram, kijkt ook LinkedIn naar de mogelijkheden van gaming.

Huh LinkedIn? Een professioneel platform dat voornamelijk gebruikt wordt om te netwerken, nieuwe jobs te vinden en om te gamen met vrienden. Precies. Binnenkort kan je tussen het netwerken door ook spelletjes spelen.

Tegenover TechCrunch heeft LinkedIn bevestigd achter de schermen druk bezig te zijn met gaming, maar geeft daarbij ook aan dat het niet kan zeggen wanneer het wordt gelanceerd. Het zou hierbij gaan om puzzelgames zoals Queens, Inference en Crossclimb.

www.freshbridge.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

[Whitepaper] Fresh Bridge: Playbook Generatie Alpha

10-07-2024 | 10:45:00
Om de trends van morgen te ontdekken, zullen we moeten kijken naar de jongste doelgroep: Generatie Alpha

The Fresh Social Update #4: Non-skippable ads op Insta, TikTok Search, Whee en pins delen

02-07-2024 | 14:14:00
Binnen de Fresh Social Update worden maandelijks 4 á 5 features gedeeld, die gelanceerd zijn of welke voorzichtig getest worden

The Fresh Social Update #3: Aanpassingen algoritme Insta, TikTok collab-functie en meer

04-06-2024 | 09:32:02
Binnen de Fresh Social Update worden maandelijks 4 á 5 features gedeeld, die gelanceerd zijn of welke voorzichtig getest worden

The Fresh Social Update #1: 4 ontwikkelingen in social media

27-03-2024 | 10:03:00
Binnen de Fresh Social Update worden maandelijks 4 á 5 features gedeeld, die gelanceerd zijn of welke voorzichtig getest worden

[Marketing Report Radio] Roderick Cremers (Fresh Bridge) over diepgaande relatieopbouw in reclame

22-03-2024 | 08:49:00
Te gast bij Marketing Report Radio wijst hij op het belang van een tussenlaag tussen TVC en search, waar de emotionele connectie verder wordt opgebouwd

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.