The Fresh Social Update #3: Aanpassingen algoritme Insta, TikTok collab-functie en meer

The Fresh Social Update #3: Aanpassingen algoritme Insta, TikTok collab-functie en meer

Fresh Bridge publiceert regelmatig updates over ontwikkelingen in het marketing vakgebied onder de naam The Fresh Social Update. Aan het woord is Alexander Vijfvinkel, Senior Media Strategist bij Fresh Bridge. Hij bespreekt vier nieuwe ontwikkelingen van de afgelopen maand.

1. Insta schiet creators te hulp!

Meta sloot de maand april af met mooi nieuws voor Creators. Het algoritme gaat namelijk voorrang geven aan content van de originele makers. Zo zal het bereik van de originele video verhoogd worden.

Een van de nieuwste updates is een label waarmee een video als originele content bestempeld wordt. Dit zal dan ook de enige versie van de video zijn die aanbevolen wordt door het platform in Explore, Reels en in-feed aanbevelingen. Dit geldt overigens niet wanneer de originele content is aangepast, zoals bijvoorbeeld een Meme. Daarnaast zal de gekopieerde content een label krijgen dat verwijst naar de originele post.

Om ook kleinere accounts de kans te geven om viral te gaan, zal ook het algoritme kleine aanpassingen krijgen. Zo zal het algoritme vergelijkbaar met TikTok in buckets werken. De originele video zal eerst aan een kleine set gebruikers getoond worden en na succesvolle betrokkenheid doorstomen naar de volgende bucket enzovoort.

En mocht dat nog niet genoeg zijn, gaat Meta ook de accounts die 10 keer in een maand een video kopiëren, én via hun eigen account delen, schorsen.

 

2.  TikTok test met een collab-functie.

Er zijn het afgelopen jaar al verschillende artikelen verschenen over platforms die TikTok kopiëren. Maar, nu draaien we het een keer om. Natuurlijk kijkt ook TikTok naar de concurrentie en zo werkt het momenteel aan een collab-feature. 

De Social Wars is inmiddels al een bekend begrip geworden en is nog steeds erg actueel. Waar al eerder bekend werd dat TikTok werkt aan een foto-app, hebben ze nu dus hun oog laten vallen op de collaboration-feature van Instagram. Met deze nieuwe feature kan je bijdragers taggen in je video en zal de video ook op hun pagina worden geplaatst.

 

 

 

De collab-functie zal er, volgens de back-end code, als volgt uit komen te zien:

  • Je kan tot maximaal vijf creators uitnodigen per post
  • Als Creator moet je het verzoek goedkeuren
  • Creators kunnen zichzelf ook weer verwijderen als bijdrager
  • De posts worden dus op de profielen van alle bijgedragen creators getoond
  • Alleen de originele creator kan de post bewerken
  • Je kan tot maximaal vier collab-posts per maand plaatsen.

De feature zal dus grotendeels vergelijkbaar zijn met de bekende Instagram-feature. Een zeer waardevolle toevoeging voor Tiktok, waarmee je dus het aantal views en het vinden van een nieuwe doelgroep een flinke boost kan geven!

3. Voeg Memes toe aan je Reels en verhoog de interactie!

Instagram kijkt naar manieren om passieve gebruikers om te zetten naar actieve gebruikers. Om de personen hier toe aan te zetten kijken ze naar de mogelijkheden om de interactie op de content te verhogen. Deze keer zijn ze uitgekomen bij de populaire Memes. Door deze toe te voegen aan je reel, willen ze het gemakkelijker maken om mee te gaan in de interactie en dus om te communiceren met de creator. 

In een gedeeld screenshot valt te zien dat er getest wordt met een Meme-optie, tussen de bewerkingstools van reels. Hier kan je Memes opzoeken en ze als sticker toevoegen aan je reel.

Memes zijn al jaren een veelgebruikt communicatiemiddel om snel een reactie te geven. Het is dan ook niet zo gek dat Instagram de Memes toegankelijker maakt. Wel moet Instagram er goed over waken dat de Meme-bibliotheek regelmatig bijgewerkt wordt met de actuele Memes.

Instagram ziet de afgelopen jaren dat het gebruik van Instagram toeneemt, maar dat het plaatsen van originele content juist weer afneemt. De personen gebruiken Instagram steeds meer om video’s te bekijken, maar voelen niet de behoefte om zelf hun video’s te delen. Op de langere termijn zal dit er voor zorgen dat er steeds minder originele content te zien zal zijn op het platform, waardoor de bestedingstijd op het platform zal afnemen.

Het toevoegen van Memes aan reels heeft de potentie om sneller reacties uit te lokken, maar of dit ook daadwerkelijk in de vorm van een Reel zal zijn is nog maar de vraag.

4. Verhoog je bereik op Instagram door te sturen op shares

Waar vroeger de algoritmes van de social platformen voorrang gaven aan likes en reacties, heeft de komst van video-content hier verandering in gebracht. Zo veranderde de interactie van het geven van likes naar kijktijd. Hoewel de interactie in vorm van likes en reacties op TikTok nog steeds wel hoog is, werd ook hier vrij snel duidelijk dat het algoritme zich het liefst laat sturen door kijktijden.

Maar hier lijkt nu op Meta in ieder geval verandering in te komen. Zo zei Instagram Chief Mosseri het volgende in een Q&A sessie op het platform:

"More important than watch time or like and comment counts is send rates, [and] generally, I think the rate is more important than the count. So the number of sends per reach, the number of likes per reach, the number of comments per reach. But sends per reach correlate more, in my experience, with overall reach than anything else, because we are looking to help people discover content they want to connect with friends over, and so sends is a great proxy for that sort of connection over creativity."

Het gaat er op Instagram dus niet alleen meer om hoelang je naar de video kijkt, maar meer om hoe waarschijnlijk het is dat je de content doorstuurt.

Dit past natuurlijk wel binnen de het doel van Instagram om de interactie te verhogen op het platform.

Zo lijkt het er dus op dat het algoritme van Instagram dus stuurt op de volgende volgorde:

  1. Het aantal keer dat de video is doorgestuurd
  2. Kijktijden van de content
  3. Reacties op de post
  4. Likes op de post

Het wordt op Instagram dus belangrijk om ervoor te zorgen dat je content meer gedeeld zal wordt. Focus daarom op entertainment en bedenk voor elke post wat mensen ertoe zal aanzetten om jouw video aan andere personen te laten zien.

www.freshbridge.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

[Whitepaper] Fresh Bridge: Playbook Generatie Alpha

10-07-2024 | 10:45:00
Om de trends van morgen te ontdekken, zullen we moeten kijken naar de jongste doelgroep: Generatie Alpha

The Fresh Social Update #4: Non-skippable ads op Insta, TikTok Search, Whee en pins delen

02-07-2024 | 14:14:00
Binnen de Fresh Social Update worden maandelijks 4 á 5 features gedeeld, die gelanceerd zijn of welke voorzichtig getest worden

The Fresh Social Update #2: AI-labels, Airchat & Social Gaming

02-05-2024 | 12:06:00
Binnen de Fresh Social Update worden maandelijks 4 á 5 features gedeeld, die gelanceerd zijn of welke voorzichtig getest worden

The Fresh Social Update #1: 4 ontwikkelingen in social media

27-03-2024 | 10:03:00
Binnen de Fresh Social Update worden maandelijks 4 á 5 features gedeeld, die gelanceerd zijn of welke voorzichtig getest worden

[Marketing Report Radio] Roderick Cremers (Fresh Bridge) over diepgaande relatieopbouw in reclame

22-03-2024 | 08:49:00
Te gast bij Marketing Report Radio wijst hij op het belang van een tussenlaag tussen TVC en search, waar de emotionele connectie verder wordt opgebouwd

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.