The Fresh Social Update #4: Non-skippable ads op Insta, TikTok Search, Whee en pins delen

The Fresh Social Update #4: Non-skippable ads op Insta, TikTok Search, Whee en pins delen

Fresh Bridge publiceert regelmatig updates over ontwikkelingen in het marketing vakgebied onder de naam The Fresh Social Update. Aan het woord is Alexander Vijfvinkel, Senior Media Strategist bij Fresh Bridge. Hij bespreekt vier nieuwe ontwikkelingen van de afgelopen maand.

1- Non-skippable ads op Insta?

De in-feed advertenties van Instagram worden ruim geaccepteerd door de meeste gebruikers. Ze zijn per slot van rekening ook afgestemd op jouw interesses, waardoor ze ook minder snel echt gezien worden als advertentie. Toch blijkt deze vorm voor Instagram niet genoeg en lijken ze nu het randje op te zoeken met non-skippable ads!

Enkele gebruikers werden afgelopen weekend bij het scrollen door hun tijdlijn al opgeschrikt door ad breaks. Deze ads zijn vergelijkbaar met de alom bekritiseerde forced-view ads van YouTube. Bij deze vorm worden de gebruikers verplicht om een advertentie te bekijken, voordat ze weer verder kunnen scrollen. Natuurlijk is dit nog maar een test, maar opvallend is het in ieder geval wel.

Dan rest de vraag, waarom Instagram deze ads willen introduceren?

Dit is nog een beetje gissen. Mogelijk kan dit te maken hebben met de aanbevolen content die nu al circa 50 procent van je gehele feed in beslag neemt. Wellicht dat Meta wil kijken in hoeverre het kan gaan, nu gebruikers advertenties mogelijk alsnog minder hinderlijk ervaren. Dit omdat ze nu toch al veel content van onbekende accounts zien. Ook de aangescherpte EU-regels kunnen een mogelijke oorzaak zijn van deze test. Want door de privacyregels mag Meta je zonder toestemming niet meer volgen, en het is nog maar de vraag of de aangeboden oplossing in de vorm van de Meta-abonnementen voor de EU hierin genoeg is. De kans is dus vrij groot dat Meta aan het kijken is naar andere advertentievormen om het platform interessant te houden voor adverteerders. Kortom: wordt vervolgd!

2- TikTok Search

Dat TikTok steeds meer wordt gebruikt als zoekmachine, was al even bekend. De laatste insights uit het onderzoek van Adobe bewijzen dit eens te meer. 40 procent van de jongeren geeft aan TikTok al boven Google te verkiezen wanneer snel even iets moet worden opgezocht. De voornaamste redenen zijn: authentieke content, de snelheid, en direct visueel beeld. Het onderzoek laat zien dat 2 op de 5 Amerikanen het populaire platform al eens gebruikt hebben om iets op te zoeken.

Er wordt het meest gezocht op recepten, nieuwste muziek, Fashiontrends en DIY's. Ben je op zoek naar een leuk restaurantje voor een weekendje weg? Typ dan op TikTok de plaats + "Restaurants" en binnen 15 seconden heb je een beeld van de sfeer, gerechten, prijzen en adresjes.

De video-tutorials worden als beste beoordeeld bij het gebruik van TikTok als een search engine. Vervolgens wordt de voorkeur gegeven aan product- of service reviews óf aan gedeelde persoonlijke ervaringen. Hierna geven gebruikers pas de voorkeur aan aanbevelingen van influencers.

Uit het onderzoek komt verder naar voren dat al meer dan 54 procent van de bedrijfseigenaren aangeeft TikTok te gebruiken om hun producten onder de aandacht te brengen. Hiervoor plaatsen ze gemiddeld al zo'n 9 TikToks per maand.

Veel Amerikaanse consumenten wenden zich dus niet meer tot TikTok voor enkel entertainment, maar ze gebruiken het juist ook als een zoekmachine die in contact staat met wat ze leuk vinden. De opkomst en populariteit van TikTok laat dit al dagelijks zien in het media landschap.

3- Whee: een nieuwe TikTok-app om foto's te delen

Zonder het van de daken te schreeuwen heeft TikTok afgelopen week een nieuwe concurrent voor Instagram gelanceerd: Whee. Het nieuwste experiment van TikTok geeft je een vergelijkbare Instagram-feed met enkel afbeeldingen die gedeeld worden door vrienden.

Zelf omschrijft TikTok de app als volgt: “Whee is a new social app created to keep you connected with your close friends through life’s spontaneous moments. Capture and share real-life photos that only your friends can see, allowing you to be your most authentic self. Whee is the best place for close friends to share life moments.”

Let op! Deze app is geen upgrade of vervanger van de door TikTok in april gelanceerde foto-app: Notes. Het grote verschil tussen beide apps is dat Whee echt focust op je vrienden, waar Notes content van een breder publiek laat zien.

Ondanks dat het logo verdacht veel weg heeft van Meta's Threads, gaat het hier dus echt om een nieuwe concurrent van Instagram. In meerdere opzichten lijkt dit een opvallende move. Zo focust TikTok zich in 2024 vol op e-commerce en hebben ze juist de populariteit te danken aan hun Interest based algoritme. Toch is deze zet ergens logisch aangezien de foto-apps een groei doormaken op de Chinese markt. Met het platform xiaohongshu misschien wel als grootste voorbeeld.

Met grote concurrentie van Instagram én Snapchat in het westen, lijkt het er op dat TikTok gewoon wil experimenteren en wil kijken hoe ver het in de buurt kan komen. Tot dusver is de app in een aantal appstores wereldwijd beschikbaar, maar helaas nog niet in Nederland. De komende periode ben ik dus vooral benieuwd naar de manieren die TikTok gaat bedenken om gebruikers naar Whee te lokken.

4- Deel je pins op andere kanalen

Pinterest vergroot de zichtbaarheid van je boards. Zo maakt het platform het nu mogelijk om je board ook buiten de grenzen van het platform te delen.

Via de verbeterde manier van delen, deel je niet alleen een linkje, maar ziet de link er ook nog eens aantrekkelijk uit doordat je al direct een platfom-specifiek template voor je pin-collecties kan selecteren. Het delen van je board spreekt redelijk voor zich. Zo selecteer je rechtsbovenaan de deel-optie en vervolgens selecteer je het gewenste template. In de volgende stap kun je vervolgens dit template delen in bijvoorbeeld je Instagram Stories. Wel zal er een Pinterest-watermerk worden toegevoegd aan je bericht.

Zo maakt Pinterest het dus visueel aantrekkelijk om je boards te delen en zo andere gebruikers naar Pinterest toe te trekken. Met deze move richt Pinterest zich met name tot de jonge gebruikers: “Pinterest users view their boards as personal sanctuaries for dreaming up their world and showcasing their unique personalities and aesthetics. For Gen Z users, Pinterest isn’t just a platform, it serves as a space for self-discovery and expression, where they shape their identities on their own terms, free from external pressures. This connection to introspection has fueled a growth in the number of boards created by Gen Z users since last year, outpacing other generations.”

De functie is al direct beschikbaar voor openbare borden.

www.freshbridge.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

[Whitepaper] Fresh Bridge: Playbook Generatie Alpha

10-07-2024 | 10:45:00
Om de trends van morgen te ontdekken, zullen we moeten kijken naar de jongste doelgroep: Generatie Alpha

The Fresh Social Update #3: Aanpassingen algoritme Insta, TikTok collab-functie en meer

04-06-2024 | 09:32:02
Binnen de Fresh Social Update worden maandelijks 4 á 5 features gedeeld, die gelanceerd zijn of welke voorzichtig getest worden

The Fresh Social Update #2: AI-labels, Airchat & Social Gaming

02-05-2024 | 12:06:00
Binnen de Fresh Social Update worden maandelijks 4 á 5 features gedeeld, die gelanceerd zijn of welke voorzichtig getest worden

The Fresh Social Update #1: 4 ontwikkelingen in social media

27-03-2024 | 10:03:00
Binnen de Fresh Social Update worden maandelijks 4 á 5 features gedeeld, die gelanceerd zijn of welke voorzichtig getest worden

[Marketing Report Radio] Roderick Cremers (Fresh Bridge) over diepgaande relatieopbouw in reclame

22-03-2024 | 08:49:00
Te gast bij Marketing Report Radio wijst hij op het belang van een tussenlaag tussen TVC en search, waar de emotionele connectie verder wordt opgebouwd

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.