The Fresh Social Update #1: 4 ontwikkelingen in social media

The Fresh Social Update #1: 4 ontwikkelingen in social media

Fresh Bridge publiceert regelmatig updates over ontwikkelingen in het marketing vakgebied onder de naam The Fresh Social Update. Aan het woord is Alexander Vijfvinkel, Senior Media Strategist bij Fresh Bridge. Hij bespreekt vier ontwikkelingen in social media.

1. Edit je video’s naar shorts binnen Youtube

Het creëren van een Youtube-short was nog niet eerder zo gemakkelijk als met Youtube's nieuwste tool: ‘Edit into a short.’

Het videoplatform komt met een gebruiksvriendelijke tool waarmee je in no-time je video omzet naar een pakkende short. Met deze tool pas je eenvoudig het formaat van je video aan en knip je deze op tot een teaser-short van jouw video. Via de 'remix' knop onder je video krijg je de mogelijkheid om je video op te knippen. Hierna krijg je verschillende mogelijkheden om via splitcreens of zooms een snappy short te maken.

 

 

2. Verberg specifieke content op je Insta-profiel met Flipside (Social Media vs Interest media)

Openbaar of gesloten? Dat is de keuze die Instagram je geeft wanneer je een profiel aanmaakt. Maar hier komt mogelijk een derde optie bij: Flipside!

Kort gezegd is Flipside een nieuwe manier om je profielweergave te sturen. Zo kan je je net even van je andere kant laten zien voor bepaalde mensen. Zo kan je met Flipside je profiel openbaar zetten, maar zal niet iedereen ook je posts zien. Zelf zegt Instagram hierover: "Wees jezelf met een nieuwe plek alleen voor jou en je vrienden. Alleen de mensen die jij uitzoekt zien deze kant van je profiel en wat je hier deelt."

Oftewel, de manier om net even die ene foto voor je baas te verstoppen. Het plaatsen óf bekijken van de content werkt exact hetzelfde als je gewend bent, enkel selecteer je nu bij doelgroep "Flipside". De posts zullen vervolgens een sleutelsymbool krijgen, zodat de personen binnen jouw Flipside direct weten dat dit exclusieve content is.

Heb je naast je persoonlijke profiel (social media) ook nog een Hobby-account (Interest Media). Dan is Flipside ideaal om je interest media en social media te combineren. Zo kan je binnen je Interest-account je persoonlijke posts blijven plaatsen, zonder dat onbekende volgers deze posts kunnen zien. Daarnaast biedt dit ook mogelijkheden om de binding met bepaalde fans te verhogen, door ze persoonlijke posts te laten zien.

Momenteel zit Flipside nog in een testfase en wanneer het voor iedereen uitgerold wordt is nog niet bekend. Het is een mooie oplossing voor wanneer je nog niet je profiel op slot wil gooien, maar ook niet alle foto's voor iedereen zichtbaar wil maken.

3. Threads. Een X-replica of een aanvullende Meta-App?

Nadat Threads in december op de Nederlandse markt verscheen, sprong het direct uit de startblokken en behaalde de app al snel meer dan een miljoen Nederlandse gebruikers. Toch heeft bijna 33 procent van deze gebruikers de app alweer de rug toe gekeerd. Waarom?

Tot op heden blijkt Threads nog niet het beloofde alternatief voor X. Het grote verschil zit hem in het ontbreken van de real-time trends en chronologische zoek-tools in Threads. Dit is voor veel gebruikers van X dé reden om het platform te gebruiken. Veel gebruikers gebruiken X dan ook als nieuwsbron. Dit omdat de informatie op het platform snel verspreid wordt middels #’s en trending topics, dit terwijl het nieuws zich vaak nog ontwikkeld. Hierdoor is Threads momenteel meer een aanvullende app in het gehele Meta-assortiment.

Tot nu! Want Meta's CEO Mark Zuckerberg plaatste een aantal dagen geleden het volgende bericht: "Rolling out a small test of today's top topics on Threads in the US. We'll roll it out in more countries and languages once we get it tuned up...". Threads gaat dus testen met dergelijke "timely topics". Deze lijst zal gevormd worden door AI, gebaseerd op de onderwerpen waarop veel personen betrokkenheid tonen. Waarbij Threads wel de touwtjes in handen heeft, zodat de community richtlijnen niet geschonden worden.

Het is dus nog niet zo dat je via Threads direct kan inspringen op real-time momenten, maar het is zeker al wel een stap van Threads in de juiste X-richting.

4. Zie waar je vrienden zijn met Instagram’s Friends Map

Een hoofdstuk in de Clone Wars lijkt aanstaande. Instagram bereidt een 'Friend Map'-functie voor. Een bekende Snapchat-functie, waarbij je de laatst gedeelde locatie van vrienden kan bekijken.

Alessandro Paluzzi, de ontdekker van veel nieuwe Instagram-functies, plaatste een update over iets dat hij maanden geleden al eens in de app had opgemerkt: de mogelijkheid om te zien waar je vrienden zich bevinden op een kaart. Je kan kiezen tussen live-locaties of onlangs bezochte plekken, afhankelijk van je instellingen. Je locatie is end-to-end gecodeerd en je kan zelf bepalen óf (Ghost-mode) en met wie je jouw locatie deelt.

De functie is vergelijkbaar met Snap's Map, maar dan geoptimaliseerd met Insta-functies. Zo zie je jouw posts & stories op die specifieke locatie en heb je daarnaast de mogelijkheid om Notes te delen. Zo kan je aan jouw vrienden laten weten welk evenement je aan het bezoeken bent of dat je bijvoorbeeld aan het shoppen bent in de stad.

Instagram is al een tijd aan het experimenteren met verschillende features om de interactie en engagement op het platform te verhogen. Daar is dit er dus ook een van. Instagram lijkt voorlopig nog geen plannen te hebben om deze functie snel live te zetten, maar is er op de achtergrond dus wel mee aan het testen.

www.freshbridge.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

The Fresh Social Update #2: AI-labels, Airchat & Social Gaming

02-05-2024 | 12:06:00
Binnen de Fresh Social Update worden maandelijks 4 á 5 features gedeeld, die gelanceerd zijn of welke voorzichtig getest worden

[Marketing Report Radio] Roderick Cremers (Fresh Bridge) over diepgaande relatieopbouw in reclame

22-03-2024 | 08:49:00
Te gast bij Marketing Report Radio wijst hij op het belang van een tussenlaag tussen TVC en search, waar de emotionele connectie verder wordt opgebouwd

19 maart 2024 | Marketing Report Radio | San Fu Maltha | Michael Hekking | Willemijn van Hussen | Roderick Cremers

19-03-2024 | 09:11:00
Marketing Report is een programma over creatie, media en data en is elke derde dinsdag van de maand te horen op de zakenzender New Business Radio. In Marketing Report ontvangen presentator Peter Wybenga en sidekick Bas Vlugt bepalende spelers uit de wereld van de marketingcommunicatie. Marketing Report wordt gemaakt in samenwerking met mediabureau ZIGT

[Interview] Roderick Cremers: Fresh Bridge combineert emotionele culturele insights om tot de kern van een strategie te komen

09-02-2024 | 13:15:00
We combineren emotionele insights en culturele insights om echt tot de kern van een strategie te komen, die we creatief en effectief invullen

[Vacatures] Fresh Bridge zoekt een Video Content Creator Stagiair

23-01-2024 | 08:13:00
Fresh Bridge is per direct op zoek naar een Video Content Creator Stagiair

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.