Marketing Report
The Valley (goud) en Joe Public (1 zilver, 2 brons) grote winnaars Effie 2023 nieuws

The Valley (goud) en Joe Public (1 zilver, 2 brons) grote winnaars Effie 2023

De initiatiefnemers van de Effie Awards, brancheverenigingen VIA en bvA, kijken terug op een feestelijke veertigste editie, waarbij 13 prijzen zijn uitgereikt voor het behalen van buitengewoon marketingresultaat. De grote winnaars van de avond waren Hertog Jan: het #1 biermerk van Nederland die als enige een Gouden Effie Award in ontvangst mocht nemen en bureau Joe Public, dat met maar liefst drie Effies naar huis ging. Naast de Gouden Effie werden er twee Zilveren Effie Awards en tien Bronzen Effies uitgereikt.

Eén Gouden Effie

De campagne van Hertog Jan kreeg als enige een Gouden Effie uitgereikt in de categorie Gedrag Lang. De Effie jury was het unaniem eens dat “het merk breed uitgemeten wordt in een vlijmscherpe strategie en een krachtige meerjarige campagne, culminerend in fenomenale customer experiences rond exclusieve speciaalbieren zoals Grand Prestige.”

Maatschappelijke Plus

Voor het eerst dit jaar kon men, boven op de Effie, in aanmerking komen voor een Maatschappelijke Plus. Het is een eervolle vermelding voor maatschappelijke impact. De Plus is uitgedeeld aan De Baak, Schoonenberg en Marktplaats. De Baak raakte een belangrijk maatschappelijk thema over de groeiende druk van de prestatiemaatschappij en Marktplaats is beloond voor de impactvolle aanpak die de thema’s duurzaamheid en kansengelijkheid agendeert. De campagne van Schoonenberg verbond, met oog voor diversiteit en inclusiviteit, commercieel succes met maatschappelijke impact.

Juryproces

De juryleden, onder hen zowel vertegenwoordigers van bureaus en adverteerders als onafhankelijke leden, hebben in de afgelopen weken de cases beoordeeld aan de hand van de beoordelingscriteria die per categorie gelden. Uit de selectie van de vakjury’s bekeek de jury van de Maatschappelijke Plus wie van de bekroonde cases een extra Plus op zijn Effie mocht schuiven. Vervolgens heeft de hoofdjury, bestaande uit hoofdjuryvoorzitter Alfred Levi, onafhankelijk hoofdjurylid Hans Middelhoek en de voorzitters van de zeven deeljury's, de uiteindelijke winnaars gekozen. Middelhoek: “De jury is niet over één nacht ijs gegaan. De cases zijn binnenstebuiten gekeerd. Soms zijn er aanvullende vragen gesteld om elke twijfel weg te nemen. Dat heeft een aantal fantastische en terechte winnaars opgeleverd.”

De winnaars

GOUD

Hoe Hertog Jan uitgroeide tot het #1 biermerk van Nederland
Adverteerder: Hertog Jan
Bureau(s): The Valley, Osborne Pike, Hagens PR, SiteSupport,
Dentsu Creative Amsterdam (social & entertainment), Publicis Groupe NL
Categorie: Gedrag Lang

ZILVER

De Baak geeft ruimte voor persoonlijke ontwikkeling en leiderschap
Adverteerder: De Baak
Bureau(s): Springbok, Blauw Research, Wavemaker Nederland
Categorie: Merk
+ Maatschappelijke Plus

OHRA wint het zorgseizoen met doemscenario’s en avatars
Adverteerder: OHRA
Bureau(s): Joe Public Take-Away Advertising, Holy Fools, Colorbleed
Categorie: Gedrag Kort

BRONS

Terug van nooit weggeweest. De Volkswagen ID. Buzz
Adverteerder: Pon Automotive Nederland
Bureau(s): dentsu creative
Categorie: Succesvolle Introductie

Maandag®: Hoe frisse energie het verschil maakt in het gevecht om talent
Adverteerder: Maandag®
Bureau(s): New Era Consultancy, DEPT®
Categorie: Branded Customer Experience

Dichterbij Vermeer
Adverteerder: Rijksmuseum
Bureau(s): Irma Boom Office, Part of a Bigger Plan
Categorie: Succesvolle Introductie

Cordaan Talks: het succes van een openhartig gesprek
Adverteerder: Cordaan
Bureau(s): Café Society, Ministry of Frames, Savvy
Categorie: Gedrag Lang

Bridgefund. Make Money Smile
Adverteerder: Bridgefund
Bureau(s): Ceci n'est pas un bureau, De Mediaboerderij
Categorie: Gedrag Lang

Generatie D
Adverteerder: Ministerie van Defensie
Bureau(s): SteamTalmark, Radancy, Initiative Media
Categorie: Gedrag Lang

Horen zoals je nog nooit hebt gezien
Adverteerder: Schoonenberg
Bureau(s): INDIE Amsterdam, UM, Yonego, Social.Inc, De Creatieve Directie, 2twintig PR, Saskia Geleedts
Categorie: Merk
+ Maatschappelijke Plus

Van speelgoed naar speelbeter
Adverteerder: Marktplaats
Bureau(s): Happiness Amsterdam, EssenceMediacom, Abovo Maxlead, Bijl PR, Higuita
Categorie: Gedrag Kort
+ Maatschappelijke Plus

Iedereen blij met de One4all cadeaukaart
Adverteerder: Blackhawk Network
Bureau(s): Joe Public Take-Away Advertising, Wavemaker, Team5pm
Categorie: Gedrag Kort

Help, Ik wil een bestseller!
Adverteerder: KLUUN
Bureau(s): Joe Public Take-Away Advertising, New Book Collective, Ruth Bergmans Promotie en Publiciteit, Harminke Medendorp, Moker Ontwerp, NXTLI
Categorie: Succesvolle Introductie

www.effie.nl

Lees ook:

Rabobank kiest Dentsu Creative na pitch

01-03-2024 | 10:35:00
Rabobank heeft Dentsu Creative verkozen als creatief bureau na een pitch. Dentsu Creative heeft de opdracht gekregen om Rabobanks positionernig als cooperatieve bank verder  te versterken door merk, business en maatschappelijke betekenis nadrukkelijker met elkaar te verbinden

[Vacatures] The Post zoekt een Account Director

01-03-2024 | 08:29:00
The Post is per direct op zoek naar een:Account Director (32-40 uur)

[Vacatures] The Post zoekt een Project Manager

01-03-2024 | 08:01:00
The Post is per direct op zoek naar een:Projectmanager (32-40 uur)

[Marketing Report Radio] Ge Key (Big Group): Wij geloven in gelijkwaardig aandeelhouderschap

29-02-2024 | 13:10:00
Te gast bij Marketing Report Radio op New Business Radio spreken we Ge Key, Strategy Director bij Big Group. We spreken hem over the employee ownership trust binnen Big Group.

[Vacatures] Springbok zoekt een Senior Digital Strategist

29-02-2024 | 11:28:10
Springbok is per direct op zoek naar een:Senior Digital Strategist-Den Bosch

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.