[Column] Thomas Peham: Van Black Friday tot kerst: hoe flexibele marketing je als een speer door de feestdagen heen helpt 

[Column] Thomas Peham: Van Black Friday tot kerst: hoe flexibele marketing je als een speer door de feestdagen heen helpt 

Dit jaar zal Kerstmis een strijdtoneel zijn voor e-commercebedrijven. De hogere hypotheekrentes, alsmaar stijgende kosten van levensonderhoud en een dreigende recessie, zullen naar verwachting de consumentenbestedingen sterk beïnvloeden deze feestdagen. Dit betekent dat online retailers alles uit de kast moeten halen om hun deel van de consumentenbestedingen veilig te stellen. Met het huidige landschap in gedachten is flexibele marketing de sleutel tot het maximaliseren van je inspanningen deze feestdagen. 

Het is hét seizoen om geld uit te geven (binnen redelijke grenzen) 

Experts verwachten een terughoudendheid in consumentenbestedingen. Als gevolg van inflatie zijn onder andere de huurprijzen en hypotheekaflossingen gestegen en zorgen voor een grote druk op het huishoudbudget.  

Ondanks de uitdagingen, die krappere budgetten met zich meebrengen, kan succesvolle marketing nog steeds een grote impact hebben op de feestdagen. Merken die goed kunnen inspelen op de wensen en behoeften van consumenten en tegelijkertijd waarde en betaalbaarheid bieden, zullen deze feestdagen waarschijnlijk als winnaars uit de bus komen.  

Ontrafel de magie van flexibele marketing 

Onderschat niet het belang van flexibele marketing. Dit omdat het bedrijven in staat stelt zich aan te passen en effectief te reageren op de veranderende dynamiek van de markt. Het biedt de mogelijkheid om rijke, relevante content te produceren in lijn met opkomende markttrends, zodat merken verbonden blijven met hun doelgroep en concurrerend blijven in een dynamisch bedrijfslandschap.  

Immers, zonder de zintuiglijke ervaring die een fysieke winkel biedt, is de website van een online retailer zijn etalage. En content is zijn aantrekkingskracht om klanten binnen te krijgen. 

Hang de kerstslingers op met flexibel marketingsucces 

Hoewel de eerste stap vaak de grootste uitdaging is, is het ook de belangrijkste. Het succes van marketinginspanningen hangt grotendeels af van de technologie die eraan ten grondslag ligt. Helaas trappen veel bedrijven in de val door aan te nemen dat het kopen van uitgebreide technologie van een bekend merk de makkelijkste weg is naar succesvolle marketing. Deze aanpak kan echter niet alleen duur zijn, maar het kan er ook toe leiden dat je vastzit aan producten die niet passen bij de behoeften en ontwikkeling van je bedrijf. 

Aan de andere kant investeren sommige bedrijven helemaal niet in de marketinginfrastructuur. Ze missen de vele voordelen die een dergelijke investering met zich mee kunnen brengen. Om te slagen is het essentieel om een balans te vinden tussen de juiste investeringen in technologie en infrastructuur.  

Het identificeren van een oplossing voor je behoeften komt neer op hoe je denkt over de toekomst van je bedrijf en zijn marketing output. Met de snelle digitalisering consumeren mensen content via verschillende kanalen en verwachten ze meer persoonlijke, actuele content.  

Naadloos en eenvoudig content delen met je cms

Om ervoor te zorgen dat jouw marketingstrategie succesvol is, is het van cruciaal belang om een set tools te hebben die op je behoeften kunnen worden afgestemd. Content moet snel en efficiënt aangepast kunnen worden. Tegelijkertijd is het essentieel dat je gemakkelijk gebruik kunt maken van klantgegevens en andere informatiestromen om gepersonaliseerde en relevante marketingboodschappen te leveren. Dat is waar een flexibel cms om de hoek komt kijken. Het kan naadloos en eenvoudig content verspreiden over verschillende kanalen. 

Vervolgens is het tijd om de expertise op te bouwen die je nodig hebt om de impact van je marketing te maximaliseren. De tijd dat een pakkende onderwerpregel voor een e-mail of een grappige social post genoeg was om de aandacht op je merk te vestigen, is voorbij. Consumenten verwachten dat het hele klanttraject, van het leveren van dynamische content op je website tot de follow-up na de conversie, gepersonaliseerd is en de beste gebruikerservaring biedt.  

Dit vereist een marketingafdeling die multidisciplinair en cross-functioneel is. Ze moeten beschikken over vaardigheden op het gebied van data, ontwikkeling, commercie en marketing en het is belangrijk dat het team niet geïsoleerd is van de rest van het bedrijf.  

Verlanglijstje 

Als dit allemaal wel erg overweldigend klinkt, onthoud dan dat Rome niet in één dag is gebouwd. Begin klein door bestaande output te controleren en goed naar de gegevens te kijken om de successen en pijnpunten vast te stellen. Van daaruit kun je een proefproject identificeren dat perfect geschikt is om een nieuwe benadering van je marketing uit te proberen.  

Natuurlijk zijn dit vele stappen die misschien niet allemaal haalbaar zijn. Maar door flexibele marketing aan het verlanglijstje voor Kerstmis toe te voegen, kunnen bedrijven ervoor zorgen dat ze doorslaggevende inhoud creëren die nodig is om de concurrentie het komende jaar voor te blijven. 

-- 

Thomas Peham is een ervaren SaaS-marketeer, amateur hardloper, semiprofessioneel fotograaf en gediplomeerd barista. Hij werkt sinds 2014 in SaaS-marketing en leidt het marketingteam als VP Marketing bij Storyblok, het eerste Headless CMS voor ontwikkelaars en marketeers. 

www.storyblok.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

Koninklijke Jumbo kiest voor Mediaplus

16-07-2024 | 11:55:00
Binnen deze samenwerking gaat Mediaplus de mediastrategie en -inkoop voor de verschillende producten van Jumbo verzorgen.

Europese Kikkoman-account naar Mediaplus

01-07-2024 | 09:20:00
Het bureau is verantwoordelijk voor de complete mediastrategie, planning, inkoop en distributie van Kikkomans tv-campagnes.

[Blog] Monia Kayila (Serviceplan MAKE): Waarom AI zorgt voor meer spektakel op de winkelvloer

27-06-2024 | 13:01:00
De wereld van reclame is in een stroomversnelling geraakt door de opkomst van kunstmatige intelligentie (AI). Deze technologische vooruitgang heeft niet alleen invloed op online advertenties, maar verandert ook de manier waarop we reclame ervaren in fysieke winkels

Serviceplan Group wint 14 awards tijdens Cannes Lions 2024

26-06-2024 | 12:38:00
De internationale Serviceplan Group nam tijdens het 71ste Cannes Lions Festival 3 Gouden, 3 Zilveren en 8 Bronzen Lions mee naar huis

Mediaplus: Recap TNW 2024: Waar innovatie en verantwoordelijkheid samenkomen 


26-06-2024 | 11:40:00
Terwijl de creatieve top van de wereld zich verzamelde in Cannes, kwamen meer dan 10.000 tech-fanaten bijeen voor de The Next Web Conference

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.