Marketing Report
Tina Nijkamp en NLZiet gestopt met kijkcijfers van gisteren

Tina Nijkamp en NLZiet gestopt met kijkcijfers van gisteren

Tina Nijkamp en NLZiet gaan niet door met het publiceren van kijkcijfers over de de dag ervoor. Tina Nijkamp die zichzelf een media professional en senior consultant noemt, publiceerde op dinsdag 29 augustus de eerste NMO Kijkcijfers van 28 augustus 2023. NMO en de tv-zendergroepen NPO, RTL Nederland en Talpa Network hadden eerder besloten dat de kijkcijfers per 28 augustus 2023 niet langer over de dag daarvoor gepubliceerd zullen worden.

Een punt maken

Tina Nijkamp wilde volgens eigen zeggen een punt maken en stelt dat we ongeveer het enige land op aarde zijn dat de kijkcijfers van een dag daarvoor niet meer publiceren maar pas 6 dagen later als ook de volledige gemist-cijfers er zijn. Volgens eigen zeggen is haar niet gevraagd hiermee te stoppen en is het haar eigen initiatief hiermee te stoppen, al sluit ze niet uit het opnieuw te publiceren, aangezien ze deze cijfers blijft ontvangen. Ze noemt het niet houdbaar dat de cijfers 6 dagen geheimgehouden worden.

RTL Nederland, Talpa Network en NPO

NMO heeft besloten het vertraagd publiceren in te voeren op vraag van RTL Nederland, Talpa Network en de NPO omdat zij van mening zijn dat uitgesteld kijken zo kan worden meegenomen en de definitieve cijfers kunnen worden gepubliceerd. Marktpartijen zoals mediabureaus en de omroepen inclusief de saleshuizen die de data gebruiken voor evaluatie van tv-campagnes en hun programmering, beschikken zelf wel over voorlopige kijkcijfers. Gebleken is dat deze cijfers voor interne doeleinden gewoon net als voorheen binnen deze bedrijven worden gedeeld.

Branchebrede afspraak

In de branche zijn er aldus relatief veel mensen die daarover beschikken. Openbare publicatie - zo hebben de bij NMO betrokken partijen afgesproken - is niet toegestaan. Publicatie is echter niet strafbaar, aangezien het een onderlinge afspraak is. NMO zegt een onderzoek te gaan doen naar het lek en een en ander in het bestuur van de Stichting Kijkonderzoek te gaan bespreken, waarin RTL Nederland, Talpa Network, de NPO, Screenforce, BvA en PMA zijn vertegenwoordigd.

Eigen persbericht

Tv-zenders mogen de voorlopige kijkcijfers wel via persberichten publiceren, waarbij overigens pas na 6 dagen verifieerbaar is hoe dat in verhouding staat tot andere programma’s aangezien marktaandelen niet gepubliceerd mogen worden de eerste zes dagen. Tina Nijkamp stelt alleen maar positieve reacties te hebben verkregen op de publicatie van de kijkcijfers van zowel tv-zenders, makers/producenten en kijkers. 

VVD met kamervragen

De VVD heeft bij monde van kamerlid Pim van Strien demissionair staatssecretaris Gunay Uslu (D66) eind juli 2023 om opheldering gevraagd over het vertraagd publiceren. Hij vraagt om zoveel mogelijk transparantie en vindt dat het werk van journalisten hiermee onnodig wordt bemoeilijkt. Verder vraagt de VVD'er aan de staatssecretaris of ze in ieder geval de NPO kan vragen de kijkcijfers opnieuw over de dag ervoor kan publiceren. De demissionair staatssecretaris heeft de vragen nog niet beantwoord.

NLZiet

NLZiet heeft enkele uren ingespeeld op het niet meer beschikbaar zijn van de kijkcijfers van de dag ervoor met een Kijkcijfer Top 40. Deze heeft slechts enkele uren online gestaan. Het ging uitsluitend om gebruikers van NLZiet. Daarbij bleek Chateau Meiland (SBS6), Een Huis Vol (NPO1, KRO-NCRV) en Vandaag Inside (SBS6) achtereenvolgens de Top 3 van NLZiet van 28 augustus te hebben bereikt. RTL Nederland, Talpa Network en NPO hebben kort nadat dit door NLZiet is geopenbaard, NLZiet gevraagd de publicatie hiervan te stoppen. NLZiet is een coöperatie die in handen is van deze drie omroepen.

www.nationaalmediaonderzoek.nl

www.kijkonderzoek.nl

www.nlziet.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[Audify] NMO-maandcijfers maart 2024: NPO Radio 2 nog steeds grootste radiozender; Qmusic grootste in 20-49/25-65

09-04-2024 | 16:41:00
Audify heeft de maart-maandcijfers bekendgemaakt aan de hand van cijfers uit het NMO Luisteronderzoek. Daaruit blijkt dat de luistertijd van radioluisteraars licht gedaald is naar 131,1 minuten per dag (was 135,5 minuten)

René Zeedijk bestuurslid NMO

28-03-2024 | 12:35:00
René Zeedijk is Adjunct Directeur Digital Sales & Head of SIM Advertising bij DPG Media sinds 2022

NMO publiceert Mediatrends 2023

18-03-2024 | 17:47:00
Vandaag publiceert het Nationaal Media Onderzoek (NMO) de derde editie van NMO Mediatrends. Het rapport is een belangrijke informatiebron voor het bezit en het gebruik van devices voor mediaconsumptie

Screenforce-vent: Michel van der Voort, Patricia Sonius, Mathijs Bouman en anderen over 2023 en 2024

13-03-2024 | 23:24:00
Op 12 maart 2024 presenteerde Screenforce in een zaal van Move Amsterdam zijn jaarrapport 2023. Nadat Allard Ruyl, CEO van Talpa Media Solutions en voorzitter van Screenforce, de bijeenkomst opende, gaf Screenforce-directeur Michel van der Voort een presentatie over de jaarcijfers

Kink spande kort geding aan tegen NMO Luisteronderzoek

10-03-2024 | 15:50:00
Radiozender Kink heeft een kort geding aangespannen tegen het Nationaal Mediaonderzoek (stichting NMO) omdat het via de rechter wilde afdwingen dat bepaalde informatie over de totstandkoming en besluiten van het NMO Luisteronderzoek wordt verstrekt aan Kink
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.