Tv-reclamemarkt daalt met 3,3 procent naar 426 miljoen euro
De tv-reclamemarkt daalt de eerste helft van 2024 met 3,3 procent naar 426 miljoen euro. Screenforce verwacht dat de tv-reclamemarkt in geheel 2024 tussen de 1 en 2 procent zal dalen.
Het gaat om bestedingen worden zowel via de lineaire tv-zenders gerealiseerd als via de online video platforms van de Screenforce exploitanten waaronder Ad Alliance (RTL Nederland), Talpa Media (Talpa Network) en Ster (die voor de NPO verkoopt).
De tv-spotbestedingen daalden het eerste halfjaar met 4,1 procent en komen uit op 374 miljoen euro.
De daling van de spotbestedingen is volgens Screenforce te wijten aan het verbod op ongerichte reclame voor online kansspelen per 1 juli 2023 en aan een weifelende economie die geresulteerd heeft in een afnemende vraag naar zendtijd in een aantal branches. Ook heeft de dalende kijktijd geleid tot een dalende vraag naar (lineaire) tv-zendtijd.
De non spotbestedingen stegen met 2 procent ten opzichte van het eerste halfjaar van 2023 en komen uit op 52 miljoen euro. De groei van non-spotbestedingen concentreerde zich in het eerste kwartaal van dit jaar en vond zowel op de lineaire als op de online video platforms plaats.
Kijktijd
De kijktijd van de lineaire tv-zenders daalde met 1,5 procent naar 130 minuten per dag.
Deze daling was in het eerste halfjaar van 2023 nog 7 procent en in het eerste halfjaar van 2022 nog 13 procent. Dit kan volgens Screenforce op een stabilisatie van de lineaire kijktijd duiden voor de doelgroep 6+.
Meer online
De drie exploitanten Ad Alliance, Talpa Media en Ster realiseren een groter deel van hun advertentie-omzetten via hun online video platforms. Het aandeel in de eerste helft van dit jaar uit is gekomen op 6 procent van de totale video bestedingen, wat een verdubbeling is ten opzichte van de eerste helft van 2016 (start van de rapportage over online video platforms).
Retail grootste tv-branche, Procter & Gamble opnieuw grootste tv-adverteerder
Retailers vormen de grootste tv-branche met een bruto tv-investering van 508 miljoen euro (+6 procent) en komen dan ook vaak terug in de top 25 adverteerders.
Procter & Gamble is opnieuw de grootste adverteerder, het afgelopen halfjaar liet zij bovendien ook de grootste groei zien (+ 21 miljoen euro bruto ). Met een forse stijging van zijn investeringen heeft Plus Retail de concurrentiestrijd opnieuw aangewakkerd in de Retail branche.
Grote sportevenementen zoals het EK-voetbal en de Olympische Spelen zorgen nog altijd voor een stijging in de verkoop van tv-toestellen. Dit is ook te zien in de bestedingen van de tv-fabrikanten binnen de categorie Consumenten Elektronica, die 17 procent meer besteedden aan hun tv-campagnes dan in de eerste helft van 2023.
Michel van der Voort, directeur Screenforce: "Natuurlijk vallen de bestedingen in de eerste helft van dit jaar ons tegen, en toch ben ik voorzichtig optimistisch over het gehele jaar. Na deze sportzomer zullen we over het derde kwartaal een mooie kijktijd kunnen rapporteren.
Daar bovenop komt dat we vanaf het vierde kwartaal een like for like vergelijk maken met het nieuwe kijkonderzoek, dat in het vierde kwartaal van 2023 ook al operationeel was. Het zou kunnen dat we dan over dit jaar een stabiele lineaire kijktijd kunnen rapporteren.
Tel daarbij op de positieve ontwikkeling van de tv-bestedingen in het lopende kwartaal plus de forse groei op het online domein, dan bestaat de kans dat we ook in de adverteerdersmarkt net met groene cijfers eindigen. In meerdere opzichten kan 2024 dan een overgangsjaar worden.”
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
[Whitepaper] Blauw Research: Boost jouw merk met impactvolle creatie
De invloed van tv- en streamingcontent op Gen Z
Screenforce: De kracht van live TV tijdens een sportzomer
[DutchMedia Podcast] over de resultaten van RTL Nederland, de talkshowleemte, X en meer
[Interview] Justin Lebbon (Adwanted Events) over de Nederlandse editie van The Future of tv Advertising
Gepubliceerd door: David de Jong