Tweede Kamer wil verlenging concessie NPO tot 1 januari 2028 (en niet 2029)

Tweede Kamer wil verlenging concessie NPO tot 1 januari 2028 (en niet 2029)

De Tweede Kamer heeft via een aangenomen motie van VVD'er Claire Martens-America de regering verzocht de concessie aan de NPO tot 1 januari 2028 te verlengen. Ook verzoekt de motie om uiterlijk eind mei 2025 tussentijds te evalueren over de voortgang van de hervorming van het publieke omroepbestel.

De huidige concessie van de NPO loopt af op 31 december 2026. Eerder had demissionair staatssecretaris Fleur Gräper-Van Koolwijk (D66) aangegeven dat wat de demissionaire regering betreft, de concessie tot aan 1 januari 2029 zou worden verlengd, zodat ruim de tijd is om hervormingen te kunnen doorvoeren. Een meerderheid van de tWeede Kamer vindt in totaal ruim 4,5 jaar voorbereidingstijd voor NPO-hervormingen te lang en perkt dat aldus in tot 3,5 jaar.

Volgens een meerderheid van de Tweede Kamer is de NPO in zijn huidige vorm onvoldoende toekomstbestendig. De discussie over de toekomst van de NPO werd onlangs in een mediadebat gevoerd mede naar aanleiding  van het rapport van de commissie onder voorzitterschap van CDA'er Pieter van Geel.

De aangenomen motie stelt verder dat in een rechtsstaat een betrouwbare informatie voorziening van wezenlijk belang is en dat de NPO zal moeten worden hervormd zodat de journalistiek, inclusief een veelzijdig aanbod, kwalitatief hoogwaardig vormgegeven en gewaarborgd kan worden.

De motie kreeg de steun van PVV, NSC, VVD, BBB en JA21 en FvD. Partijen als CDA, ChristenUnie, GroenLinks-PvdA, PvdD, DENK en D66 stemden tegen.

De Tweede Kamer heeft ook in meerderheid verzoek van Denk gesteund aan de regering om deepdive-onderzoek uit te voeren om bestedingen van NPO-programma’s onder de loep te nemen en structureel te maken.  

Joost Eerdmans (JA21) heeft via een motie het kabinet opgeroepen om uiterst zorgvuldig met de aanbevelingen uit het rapport om te gaan, zodat de NPO voor iedereen een veilige en betrouwbare werkomgeving wordt waarin mensen niet worden afgeserveerd op basis van anonieme meldingen zonder weerwoord of context.

Aangezien het ernaar uitziet dat de huidige demissionaire regering van VVD, CDA, D66 en ChristenUnie eind juni/begin juli zal worden vervangen door een regering van PVV, VVD, NSC en BBB die ook deze motie steunden, ziet het ernaar uit dat de concessie van de NPO met één jaar verlengd zal worden. De demissionair D66-staatssecretaris Fleur Gräper-Van Koolwijk bekleedt sinds 12 januari 2024 haar functie.

www.npo.nl

www.tweedekamer.nl

www.rijksoverheid.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

NPO FunX vernieuwt vormgeving en slogan

13-07-2024 | 15:52:00
NPO FunX heeft zijn vormgeving, logo en slogan vernieuwd, De slogan van het radiostation is voortaan Your city, Your sound

NPO kreeg in 2023 circa 100 miljoen euro meer belastinggeld: NPO kost meer dan 1 miljard euro

26-06-2024 | 13:28:24
De NPO kreeg in 2023 99 miljoen euro meer aan belastinggeld dan 2022.  Van overheidswege werd 992,7 miljoen euro overgemaakt (174,5 miljoen kwam vanuit de Ster)

Eppo Bruins krijgt als minister dossier NPO; demissionair D66-staatssecretaris waarschuwt

26-06-2024 | 13:26:00
Demissionair D66-staatssecretaris Fleur Gräper-Van Koolwijk waarschuwt de Tweede Kamer in haar laatste brief over de NPO om de huidige concessie niet tot 1 januari 2028 te verlengen, maar het liefst tot 1 januari 2029

[DutchMedia Podcast] Mandy van der Wal over Cannes Lions, DPG Media/RTL Nederland en meer

24-06-2024 | 00:51:00
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite

[DutchMedia Podcast] Mandy van der Wal over Cannes Lions, DPG Media/RTL Nederland en meer

24-06-2024 | 00:51:00
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.