Uitslag frequentieveiling bekend: DPG Media krijgt tweede zender; Talpa Network houdt frequenties

Uitslag frequentieveiling bekend: DPG Media krijgt tweede zender; Talpa Network houdt frequenties

De uitslag van de radiofrequentieveiling is bekend. De frequentieveiling van de 9 commerciële landelijke radiofrequenties ging op dinsdag 4 juli van start. Op 1 september 2023 gaan de licenties die een looptijd hebben van 12 jaar in. Op 1 december 2023 moeten in principe alle frequenties in de lucht zijn. Het gaat om zowel FM- als DAB+ frequentieruimte. De frequentieveiling was in 2022 afgedwongen dankzij een door Kink aangespannen rechtszaak waar het College van Beroep voor het Bedrijfsleven de uitspraak van de Rechtbank Rotterdam handhaafde. Kink zelf heeft geen frequentiepakket weten te verwerven.

De veiling leverde de staat 152,8 miljoen euro op. In 2003 was de opbrengst nog 293 miljoen euro voor een periode van 8 jaar (waarbij overigens de rechter een frequentietoewijzing terugdraaide en twee FM-pakketten door faillissementen opnieuw werden verdeeld later).

Talpa Network, DPG Media, Mediahuis, FD Mediagroep en Financial News Radio

Talpa Network behoudt drie frequentiepakketten. Daarbij verliest Talpa Network wel het pakket van Radio 10 dat naar DPG Media zal gaan, Radio 10 kan wel blijven uitzenden, maar zal zijn frequenties moeten wijzigen. In totaal kosten de frequentiepakketten Talpa Network 59,19 miljoen euro.

DPG Media behoudt het frequentiepakket van Qmusic en verkrijgt aldus een tweede frequentiepakket. DPG Media zegt pas later bekend te maken welk radiomerk het daarop zal uitzenden. In de Randstad en landelijk via DAB+ wordt thans Joe uitgezonden, een landelijk radiomerk dat DPG Media in Vlaanderen exploiteert. In totaal kosten de frequentiepakketten DPG Media 47,275 miljoen euro.

Mediahuis, eigenaar van onder meer Slam!, Sublime, 100% NL en Radio Veronica behoudt twee van de vier frequentiepakketten. Het bedrijf kondigde an Radio Veronica en 100% NL op FM uit te zenden, waarbij Radio Veronica zijn frequenties zal moeten wijzigen en gaat uitzenden op de frequentiepakketten waar thans Slam! op uitzendt. Slam! en Sublime zullen als DAB+-zender doorgaan, kondigde Mediahuis aan. Op DAB+ is het bedrijf ook nog met Radio Nostalgie en Sunlite actief. In totaal kosten de frequentiepakketten Mediahuis 32,86 miljoen euro.

100% NL zal zijn uitzendingen kunnen continueren met een gewijzigde verplichting: 50 procent aan Nederlandstalige muziek in plaats van de geldende 70 procent. De thans geldende verplichting tot 20 procent Europees, 45 procent aan muziek jonger dan 1 jaar vervalt. 

FD Mediagroep behoudt met BNR Nieuwsradio het nieuwskavel en kan aldus tot 2035 blijven uitzenden daarop. Daarvoor moet FD Mediagroep 7,4 miljoen euro betalen.

Nieuwkomer is Financial News Radio die het frequentiepakket waar thans Sublime op uitzendt, heeft verkregen. Financial News Radio is een onderneming van Joost Zuurbier die actief is met het financieel georiënteerde bedrijf als Yoursafe (voorheen Bitsafe) alsmede internetdomeinbedrijven Freenorm en Dot TK. Daarvoor dient Joost Zuurbier 6,1 miljoen euro te betalen.

Winnende partijen op een rij

1) Talpa Network, 101 FM en DAB+ (was: Sky Radio)(71,5 procent FM-bereik) 20 miljoen euro
2) Talpa Network, onder andere 103.0/103.2 FM en DAB+ (was: Radio Veronica)(60,2 procent FM-bereik) 17,825 miljoen euro
3) Talpa Network, 102 FM en DAB+ (was: Radio 538)(72,2 procent FM-bereik) 21,365 miljoen euro
4) DPG Media, 100.4 FM, 100.7 FM en DAB+ (was: Qmusic)(71,4 procent FM-bereik) 27,275 mijoen euro
5) DPG Media, onder andere 103.8/104.1 FM en DAB+ (was: Radio 10)(64 procent FM-bereik) 20 miljoen euro
6) Mediahuis, onder andere 91,1/95.2 FM en DAB+ (was: SLAM!)(55,6 procent FM-bereik) 21,83 miljoen euro
7) Mediahuis, onder andere 104.4/104.6 FM en DAB+ (was: 100% NL)(60,4 procent FM-bereik) 11,03 miljoen euro
8) BNR Nieuwsradio, onder andere 91.3/100.1 FM en DAB+ (was: BNR)(66,8 procent FM-bereik) 7,4 miljoen euro
9) Financial News Radio, onder andere 90.5/90.7 FM en DAB+ (was: Sublime)(50 procent FM-bereik) 6,1 miljoen euro

Reacties van radiobedrijven:

Paul Römer, Managing Director radio en tv bij Talpa Network: “Na een intensieve periode vol spanning en onzekerheid voor de radiosector, medewerkers en luisteraars is er met de uitslag van de veiling nu eindelijk duidelijkheid. We zijn ontzettend verheugd dat we deze drie radiovergunningen hebben gewonnen. De luisteraars van Radio 538, Radio 10 en Sky Radio blijven in staat hun favoriete zender te beluisteren en daar zijn we heel blij mee. De komende twaalf jaar blijven we hen met onze sterke merken, dj’s, muziekprogrammering en spraakmakende activiteiten bedienen en raken, zoals ze van ons gewend zijn. We schrijven vandaag radiogeschiedenis en verheugen ons op de toekomst.”

Tom Klerkx, Directeur Audio Mediahuis groep: “Het is onze ambitie om een belangrijke speler in de Nederlandse radio- en audiomarkt te worden. Hoewel we liever drie licenties verkregen hadden, zijn we blij met de uitkomst van de veiling. Radio is een van de belangrijkste media voor consumenten. Dankzij het resultaat van de veiling zullen onze luisteraars ook de komende jaren via FM naar Radio Veronica en 100% NL kunnen luisteren. Bovendien kunnen we als crossmediaal mediapartner aan adverteerders en mediabureaus een sterk audioaanbod blijven bieden. Sublime en SLAM! krijgen naast Nostalgie en Sunlite, alle kansen om zich vanaf 1 september verder te ontwikkelen als DAB+-radiostations, binnen een markt die steeds verder groeit in bereik.” 

Erik Roddenhof, CEO van DPG Media: “Sinds 2005 hebben we met Qmusic gebouwd aan een sterk merk. Dit is een lange weg geweest, het succes van de afgelopen jaren liet ons voorzichtig dromen om ons radio-portfolio verder uit te breiden. Nu is het dan zover: er komt een nieuwe zender bij waarmee we nog meer Nederlanders kunnen bereiken. Ik ben vooral heel trots op ons radioteam dat in de afgelopen jaren zo hard heeft gewerkt aan het succes van Qmusic en zie uit naar de lancering van een nieuwe radiozender.”

Robert Bernink, algemeen directeur Qmusic bij DPG Media: “Met het verwerven van het marktleiderschap groeide de ambitie om ons radio-portfolio uit te breiden. We hebben mooie plannen voor het lanceren van het nieuwe radiomerk en ik ben ervan overtuigd dat we ook hiermee een mooie positie in het Nederlandse radiolandschap zullen verwerven. Ik ben heel trots op het vakmanschap en de gedrevenheid van ons team dat Qmusic zo succesvol heeft gemaakt. Hiermee komt een radiodroom uit.”

Marc Adriani, hoofdredacteur BNR Nieuwsradio bij FD Mediagroep: “Dit jaar viert BNR Nieuwsradio zijn 25-jarig jubileum, een mooier cadeau dan dit kunnen we ons niet wensen. Gelukkig is er voor de BNR-collega’s een einde gekomen aan de onzekerheid over de toekomst. We gaan door met steengoede onafhankelijke nieuwsradio en dat is goed voor de journalistiek in Nederland.”

Jeremie Godreche, Station Manager van Financial News Radio: "Ik ben opgetogen en klaar om de Nederlandse markt te veroveren met een nieuw radioconcept. Financial News Radio zal een verfrissende benadering bieden van financieel nieuws en zakelijke inzichten, en ik kijk ernaar uit om onze luisteraars te betrekken en te informeren."

Jan Hoogesteijn, directeur van Kink: "Bij deze feliciteer ik alle partijen die een kavel hebben gewonnen. Wij zijn overboden en dat is het principe van een veiling. We hebben tevoren berekend hoe ver je wil gaan. Als je dan niet ophoudt, dan steek je je hoofd in een strop en dan kan je een jaar later failliet gaan. Het is zuur, maar minder zuur als er geen herverdeling was geweest.

Het is zoetzuur wat er gebeurd is voor ons. We gaan straks vrolijk verder op DAB+ en internet en zoeken manieren om ons bereik uit te breiden. We gaan dus door de zure appel heen die we zelf hebben opgediend. Als ik kijk naar het radiolandschap zijn er enorme bedragen geboden die moeten worden terugverdiend. Ik verwacht formats die naar elkaar toegroeien en in die zin zijn wij nog steeds afwijkend met Kink."

Kink zendt op DAB+ uit op eigen capaciteit die tot aan 2033 is vergeven met Kink, K-Rock en Kink 80s.

Micky Adriaansens, minister van Economische Zaken en Klimaar (VVD): “Met deze succesvolle veiling hebben we gezorgd dat er voldoende gevarieerd radioaanbod is en blijft voor Nederlanders. Dat was nodig, want de laatste grote verdeling was in 2003. Sindsdien zat de markt op slot. Daarnaast is de manier hoe we luisteren naar muziek, entertainment of nieuws ingrijpend gewijzigd door de komst van digitale radio, streamingdiensten, podcasts en sociale media. Door te veilen, hebben we nu weer een toekomstbestendige en concurrerende radiomarkt. Partijen hebben nu van vergunning kunnen veranderen en er is ook een nieuwkomer.”

www.rijksoverheid.nl

www.talpanetwork.com

www.dpgmedia.nl

www.mediahuis.com

www.fdmg.nl

www.538.nl

www.skyradio.nl

www.radio10.nl

www.radioveronica.nl

www.100p.nl

www.slam.nl

www.sublime.nl

www.bnr.nl

www.qmusic.nl

www.financialnewsradio.nl

www.kink.nl

Lees ook:

[Column] David de Jong: NPO doet bijna aan taakverwaarlozing in zomermaanden

25-07-2024 | 19:26:18
Waarom heb je een NPO die bijna 1 miljard euro (waarvan 181.000 euro van Ster-gelden) incasseert van overheidswege? Je zou denken om een breed en divers publiek te voorzien van informatie, waaronder journalistieke inhoud, cultuur en educatie

XYZ Creative Agency ontwikkelt campagne Maritiem Museum voor 150-jarig bestaan

23-07-2024 | 16:52:00
Het Maritiem Museum bestaat 150 jaar. Om dat te vieren en breed uit te dragen, ontwikkelde XYZ Creative Agency een vrolijke publiekscampagne.

NPO Radio 1 verandert in RadiOlympia

23-07-2024 | 09:48:59
NPO Radio 1 maakt tijdens de Olympische Spelen van ’s morgens tot ’s avonds laat live radio vanuit Parijs onder de noemer RadiOlympia.

Closed on Monday ontwikkelt wervingscampagne Het Vergeten Kind en Kamers met Aandacht

15-07-2024 | 12:04:00
De campagne Een huisgenoot voor even, een ervaring voor het leven benadrukt de tijdelijke hulp die jongeren nodig hebben en de waardevolle ervaring die dit voor beide partijen oplevert.

Anton van Lieshout Head of Music Mediahuis Radio

15-07-2024 | 09:13:34
Mediahuis Radio heeft Anton van Lieshout per direct benoemd tot Head of Music van de hele radiotak. Hij wordt hiermee verantwoordelijk voor muzikale inhoud van Radio Veronica, 100% NL, SLAM!, Sublime en Sunlite. Hij wordt hiermee verantwoordelijk voor muzikale inhoud van Radio Veronica, 100% NL, SLAM!, Sublime en Sunlite. 
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.