Marketing Report
[Onderzoek] UNICEF: reclames voor ongezond eten en drinken hebben grote invloed op kinderen en jongeren nieuws

[Onderzoek] UNICEF: reclames voor ongezond eten en drinken hebben grote invloed op kinderen en jongeren

De helft van alle kinderen en jongeren in Nederland geeft aan verleid te worden door reclames voor ongezond eten. Ze zien vooral veel reclames van snoep en chips en voornamelijk via sociale media. Dat blijkt uit het onderzoek (On)Bewust Verleid van UNICEF Nederland dat marketonderzoeksbureau No Ties en I&O Research hebben uitgevoerd onder een representatieve groep van 1020 jongeren van 10 tot 18 jaar.

Jongeren willen verbod

Ruim vier op de tien jongeren wil dat er een verbod komt op kinderreclames voor ongezond eten en drinken. Hun mening is dat gezonde producten net zo goed in de markt moeten worden gezet als nu gebeurt met ongezonde producten. Via zelfregulering is reclame tot 13 jaar voor ongezond voedsel al verboden.

Kinderen en jongeren worden volgens UNICEF vrijwel de hele dag door geconfronteerd met reclames voor voornamelijk ongezonde voedingsproducten. De inzet van influencers om ongezond eten te promoten noemen de geïnterviewde kinderen en jongeren heel effectief.

Leonie Barelds, voedingsexpert van UNICEF Nederland: "Kinderen ontwikkelen zich nog, en zijn daarom extra gevoelig voor marketingtechnieken. Dat geldt in het bijzonder voor kinderen in lagere sociaaleconomische posities of voor kinderen met een cultureel diverse achtergrond. Zij worden vaker dan gemiddeld blootgesteld aan reclame voor ongezonde producten en zijn vatbaarder voor deze reclames.

De impact van kindermarketing op ongezond eten en drinken is groot. Als de reclames die je ziet alleen maar gaan over ongezonde verleidingen, dan zorgt dat uiteindelijk voor een ongezond voedingspatroon.”

Hoe ouder kinderen worden, hoe vaker zij worden blootgesteld aan marketingtechnieken. Tegelijkertijd denken jongeren van 17 jaar dat zij minder vatbaar zijn voor marketingtechnieken omdat ze zich er meer bewust van zijn.

Leonie Barelds: “Helaas laat onderzoek zien dat juist de omgeving een heel grote invloed heeft op de keuzes die wij maken.”

UNICEF Nederland onderstreept dat het belangrijk is om het aanbod en de reclame van ongezond voedsel op plekken waar kinderen en jongeren vaak zijn zoals scholen, speeltuinen en sportlocaties te beperken.

Unicef wil verdere beperkingen

Op bijvoorbeeld televisie zou er een tijdslot kunnen komen waarbinnen alleen reclames voor gezond voedsel getoond mogen worden. Op sociale media zou alle reclame voor ongezond voedsel beperkt moeten worden. Jongeren zien ook een oplossing in meer reclames voor gezonde producten.

Leonie Barelds: “Wat ze eigenlijk zeggen is: zet gezonde producten net zo goed in de markt als nu gebeurt met ongezonde producten.”

Het onderzoek wordt is aangeboden aan demissionair staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Maarten van Ooijen (ChristenUnie). In december 2022 kondigde hij aan dat het kabinet kindermarketing voor ongezonde voeding wettelijk gaat beperken. Maarten van Ooijen: “Het is cruciaal dat kinderen en jongeren altijd een gezonde keuze kunnen maken. Deze inzichten van kinderen en jongeren helpen om een halt toe te roepen aan de wildgroei aan fastfoodrestaurants en andere ongezonde verleidingen in de omgeving van kinderen en jongeren”.

Zelfregulering

Op dit moment heeft de voedselsector met input via de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie en de Stichting Reclame Code een onderlinge afspraak gemaakt via de Nederlandse Reclamecode voor Voedingsmiddelen om geen reclame te maken voor ongezonde voedselproducten die gericht is op kinderen tot 13 jaar. Reclame voor jongeren boven de 13 jaar is aldus wel toegestaan. Organisaties als Foodwatch pleit voor een verbod op kindermarkteing en reclame tot 18 jaar; de Consumentenbond pleit voor 16 jaar. Aangezien er zelfregulering is, is er geen wettelijk verbod.

Volgens Unicef betekent dat handhaving lastig is en is een wettelijke maatregel sowieso gewenst is opdat effectief toezicht kan bestaan en de regel niet vrijblijvend is.

Het volledige rapport is hier te  vinden.

www.unicef.nl

 

Lees ook:

[Interview] Robbert den Boer: ROSH klanten willen een witty oplossing voor hun marketinguitdaging

14-02-2024 | 12:21:00
Robbert Den Boer is Co-Owner van ROSH Studios. We spreken hem over de rol van creatieve bureaus, trends in marketing en de impact van technologie zoals AI

Hillenaar Outdoor voegt reclamemast Roosendaal A17 toe

14-02-2024 | 12:17:38
De geplaatste reclamemast Roosendaal A17 biedt adverteerders de mogelijkheid om hun boodschap te communiceren met een breed publiek

Chunk en Pinch lanceren creatieve AI-studio LoveBrands.ai

14-02-2024 | 00:00:00
Het creatieve bureau Chunk en app agency Pinch hebben LoveBrands.ai geanceerd. LoveBrands is een creatieve AI studio waar iedereen op een betalabare wijze een uniek merk kan laten ontwikkelen

Kwartaalwinnaars Q4 voor de Ster Gouden Loeki 2023 bekend

29-01-2024 | 15:51:04
Deze tien commercials maken kans op de Ster Gouden Loeki 2023

[Screenforce] De kracht van creatie en de magie van afleiding

23-01-2024 | 11:04:00
Zowel Ad Alliance als Ster hebben onlangs onderzoeken uitgevoerd naar de effectiviteit van videocommercials
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.