Marketing Report
Viaplay: Nederlandse en Scandinavische operaties gaan door; Canal+ koopt 12 procent nieuws

Viaplay: Nederlandse en Scandinavische operaties gaan door; Canal+ koopt 12 procent

Viaplay heeft aangekondigd een internationale reorganisatie aangekondigd. De Nederlandse operatie zal worden voortgezet waarbij aan is gegeven dat deze zich zal richten op de sportrechten. Ondertussen heeft Canal+ (onderdeel van Vivendi) een belang van 12 procent gekocht van Viaplay.

Verkopen of sluiten

Het bedrijf zal zijn operaties in Polen, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Canada, Litouwen, Letland, Estland te zullen verkopen of sluiten. Het 50-procentsbelang in het Scandinavische satellietplatform Allente zal op het juiste moment worden verkocht. Het Noorse Telenor bezit de overige 50 procent daarvan. In totaal zal het bedrijf een kwart van het personeel wegbezuinigen.

Nederlandse sportrechten

Viaplay kocht in Nederland onder meer de Formule 1 rechten voor de periode 2022-2025, kocht de Bundesliga uitzendrechten (tot 2029), de Premier League-voetbalrechten (tot aan 2028) en de dartrechten van PDC. Daarnaast biedt de streamingdienst ook series, films en kinderprogramma’s aan sinds de lancering in maart 2022 en telde het bedrijf eind 2022 circa 1,2 miljoen abonnees. In het afgelopen half jaar zou dat zijn iets zijn gedaald, maar het bedrijf heeft geen cijfers bekend gemaakt.

Nederland moet Scandinavische verliezen compenseren

Viaplay Select, dat in 21 landen bij vooral bij andere streamingmerken Viaplay-originals uitzendt, zal ook worden voortgezet. De Nederlandse en Viaplay Select-operaties moeten de verliezen van de Scandinavische operaties tenietdoen, zo stelt Viaplay in zijn presentatie.

Om de verliezen in te perken kondigde Viaplay verder aan prijzen aan te passen (lees: te verhogen), partnership-modellen aan te passen en een digitale ad-inventory te starten. Het is niet duidelijk of daarmee bedoeld wordt dat de streamingdienst Viaplay (meer) reclames zal omvatten.

Focus

De bedoeling is dat Viaplay het leidende Scandinavische entertainmentplatform wordt. Nu is sprake van stagnatie van het Scandinavische abonnee-aantal en een daling in de operationele Scandinavische resultaten.

Verder is het de bedoeling zich te focussen op belangrijke sportrechten, te kijken naar het in sublicentie geven van bepaalde sportrechten en het met partners tot waarde maken van de belangrijke sportrechten. Het aantal scripted eigen gemaakte fictieproducties zal worden teruggebracht van 29 naar 16 procent van de totale programmakosten, terwijl het aantal non-scripted producties van 9 naar 12 procent zal worden verhoogd, net als het aantal aangekochte externe producties zal van 62 naar 72 procent worden verhoogd.

Financieel teleurstellend

Over het eerste half jaar haalde Viaplay Group een omzet van van 9,1 miljard Zweedse kronen (789 miljoen euro) en een operationeel verlies van 6,9 miljard Zweedse kronen (589 miljoen euro) met een nettoverlies van 6,17 miljard Zweedse kronen (535 mijoen euro). Met name in het tweede kwartaal was een slecht kwartaal met 4,6 miljard Zweedse kronen (399 miljoen euro) omzet en 6,55 miljard Zweedse kronen (568 miljoen euro) als operationeel verlies en 5,89 miljard Zweedse kronen (511 miljoen euro) als nettoverlies.

De omzetten lijken daarbij wel fors te stijgen, maar enorme afschrijvingen, maken dat het bedrijf enorme verliezen moest rapporteren, vergeleken met 2022 toen nog winsten konden worden gerapporteerd. Met name de internationale activiteiten veroorzaken de grote verliezen. Het bedrijf heeft een schuldenlast van 2,2 miljard Zweedse kronen (191 miljoen euro).

In Scandinavië telde het bedrijf eind juni 2023 4 miljoen streamingklanten; daarbuiten zijn dat er 2,5 miljoen waarvan eind 2022 het er 1,2 miljoen in Nederland waren. De afgelopen periode verloor het bedrijf fors aan beurswaarde en werd de leiding vervangen.

Lokale Nederlandse partners?

Over het einde van de Formule 1-rechten per seizoen 2025 in Nederland zei Viaplay Group dat er in algemene zin ook mogelijkheden bestaan om met lokale partners op te trekken en te bezien hoe de operatie het beste vorm gegeven kan worden.

Viaplay heeft de Nederlandse producties die het in de planning had staan zoals Roombeek (Banijay/EndemolShine), Something Stupid (Saskia Noort), Jacht op Jasper S (Pupkin) en De Schuldige (Ginger Fiction/Vinecnt  TV Producties) stopgezet. Ook de sluiting van het Nederlandse kantoor is daarbij aan de orde; alleen de sportafdeling blijft in feite bestaan.

Tv en radio

Naast streamingactiviteiten is Viaplay in Scandinavië actief met commerciële televisiezenders als TV3, TV6, TV8, premium-tv zenders onder de naam V Sports, V Series en V Film alsmede radiostations in Zweden (waaronder Rix FM, Star FM) en Noorwegen (waaronder P4 en NRJ) en een productiebedrijf (Viaplay Studios).

Doel Canal+?

Het is niet geheel duidelijk wat het doel is van Canal+ met het belang van 12 procent. Het bezit ook een belang van 33 procent in de Franse streamingdienst OCS die het volledig van Orange wil overnemen. Canal+ is in de landen waar Viaplay actief is, actief in Nederland (Canal Digitaal, Online, SPI International/Film1/Filmbox) en Polen (Canal+). 

www.viaplaygroup.com

www.viaplay.com

 

Lees ook:

Viaplay en Max Verstappen breiden samenwerking uit

29-09-2022 | 11:18:02
Regerend Formule 1 wereldkampioen Max Verstappen en Viaplay breiden hun meerjarige samenwerking uit. Vanaf de Grand Prix van Singapore zal het Viaplay-logo te zien zijn op de racehelm van Verstappen alsmede vanaf volgend seizoen op de klep van zijn officiële Formule 1 driver cap
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.