Marketing Report
Warner Bros. Discovery verliest 1,8 miljoen streaming abonnees nieuws

Warner Bros. Discovery verliest 1,8 miljoen streaming abonnees

Warner Bros. Discovery heeft 1,8 miljoen streamingabonnees verloren in het afgelopen kwartaal; vergeleken met 2022 had het bedrijf wel 3,6 miljoen meer streamingabonnees. Het is voor het eerst dat een daling is gerapporteerd.

In totaal telt het bedrijf 95,8 miljoen abonnees op diensten als HBO Max, Max, Discovery+ en Eurosport. In de Verenigde Staten en Canada daalde het aantal abonnees met 1,3 miljoen naar 54 miljoen; het aantal internationale abonnees daalde met een half miljoen naar 41,8 miljoen.

Max levert niet meer abonnees

In de Verenigde Staten wijzigde HBO Max zijn naam op 23 mei in Max en integreerde het de content van Discovery+ waarbij zowel reclameversies en reclamevrije versies beschikbaar zijn. In het vierde kwartaal van 2023 is het de bedoeling dat HBO Max in Latijns Amerika tot Max zal worden omgedoopt. Nederland zal naar verwachting net als de rest van Europa waar HBO Max actief is, in 2024 volgen. De streamingomzetten stegen wel met 14 procent naar 2,7 miljard dollar. Mede dankzij verhoogde reclameresultaten.

Gemiddeld geeft een Amerikaanse abonnee 11,09 dollar per maand uit; internationaal is dat slechts 3,65 dollar per maand. Opvallend is dat de aangepaste ebitda voor de streamingdiensten op 3 miljoen dollar verlies uitkwam, terwijl die in het tweede kwartaal 2022 nog 558 miljoen euro verlies bedroeg.

Staking

Net als de andere grote streamingdiensten (Netflix, Disney+, Paramount+, Hulu, Peacock en Amazone Prime Video) heeft Warner Bros. Discovery te maken met de gevolgen van een langdurige staking van de auteurs van films en series. Hierdoor verschijnen er minder recente films en series. Overigens is de film Barbie die door Warner Bros. Is uitgebracht wereldwijd een groot succes. Het bedrijf verwacht dat met het verschijnen van Barbie ergens in het najaar op Max, cq. HBO Max een verdere uptake an de streamingdienst te verwachten is

Mindere resultaten

In totaal boekte Warner Bros. Discovery een omzet van 10,4 miljard dollar in het tweede kwartaal van 2023; dat is vergeleken met 2022 een daling van 4 procent. Netto verloor het bedrijf 1,2 miljard dollar; dat is 33 procent minder vergeleken met hetzelfde kwartaal in 2022 (vergeleken met dezelfde bedrijfsonderdelen). Het aangepaste ebidtda resultaat steeg van 1,7 miljard naar 2,15 miljard dollar.

Lagere reclame- en contentomzetten

Het valt op dat de contentomzetten bij de Warner Bros. Studios met 25 procent zijn gedaald, doordat er minder series zijn gerealiseerd. Bij de networks (Discovery, CNN, HGTV, Discovery, TNT, TVN Polen, Eurosport, TBS e.d.) daalde de omzet met 6 procent naar 5,7 miljard dollar, waarbij de reclameomzetten met 13 procent daalden. Toch haalde Warner Bros. Discovery uit networks nog 2,2 miljard dollar aan aangepaste ebitda-winst, dat is 8 procent minder dan 2022. Dit komt door een daling in kijkersaantallen in de Verenigde Staten en Canada en slechter presterende reclamemarkten in zowel de Verenigde Staten/Canada als internationaal. Ook de afwezigheid van bepaalde Amerikaanse sportevenementen waren hier de reden van, aldus Warner Bros Discovery.

Overigens heeft Warner Bross Discovery een totale bruto schuld (gross debt) van 47,6 miljard dollar. Warner Bros. Discovery is op 8 april 2022 ontstaan uit een fusie van Warner Media en Discovery, Inc.

www.wbd.com

 

Lees ook:

Warner Bros. Discovery benoemt Rogier van de Paverd als Digital & Ad Sales Director Benelux

04-09-2023 | 11:58:00
Warner Bros. Discovery heeft per 4 september 2023 Rogier van de Paverd benoemd als Director Digital & Ad Sales Benelux

[Interview] Ester Demilt (Warner Bros. Pictures) over het succes van de film Barbie

28-07-2023 | 13:39:00
Ester Demilt is sinds juli 2019 Marketing Manager voor Warner Bros. Pictures in Nederland. We spreken haar over het succes van de film Barbie die voor een heropleving zorgt van het merk Barbie

HBO-content naar Netflix?

26-06-2023 | 18:05:00
HBO-content zal mogelijk binnenkort te zien zijn bij concurrent Netflix. Dit schrijft de doorgaans goed geïnformeerde site Deadline. HBO-eigenaar Warner Bros. Discovery is hierover in gesprek met Netflix

Warner Bros. Discovery start gratis streamingzender CNN Fast

24-05-2023 | 13:20:00
Warner Bros. Discovery is gestart met de FAST-zender CNN Fast die vooral korte video’s van 3 tot 6 minuten bevat met nieuwsverhalen, business, entertainment, sport en duurzaamheid

HBO Max wordt Max

13-04-2023 | 13:34:00
HBO Max wordt op 23 mei 2023 in de Verenigde Staten omgedoopt tot Max. Daarmee verdwijnt de verwijzing naar HBO uit de naam van de streamingdienst. Ergens in 2024 zal ook in Europa waaronder Nederland de naam van de streamingdienst worden gewijzigd in Max
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.