Marketing Report
WeFilm ontwikkelt Vlaamse verkeerscampagne met VRT en Pommelien Thijs nieuws

WeFilm ontwikkelt Vlaamse verkeerscampagne met VRT en Pommelien Thijs

Er is een Vlaamse remake gemaakt van de Nederlandse Mis Niks-campagne van Interpolis die waarschuwt voor de gevaren van smartphonegebruik in het verkeer een Vlaamse remake gekregen. De remake is ten behoeve van een bewustwordingscampagne van de openbare omroep VRT samen met de Vlaamse overheid. Beide campagnes zijn oor het creatieve bureau WeFim gemaakt.

In beide campagnes staat een muzieknummer centraal dat geschreven werd om deze problematiek onder de aandacht te brengen van een moeilijk bereikbare jonge doelgroep. In de Nederlandse campagne is het nummer Later als ik groot ben geschreven en uitgevoerd door Danique van der Vlugt.

De Vlaamse campagne is gemaakt rondom een muzieknummer van Pommelien Thijs die het nummer Het beste moet nog komen hiervoor schreef. In de bijbehorende videoclips wordt de vrouwelijke hoofdpersoon aangereden doordat ze is afgeleid door haar mobiele telefoon. Daarna ziet ze momenten die ze had kunnen beleven aan haar voorbij gaan. De boodschap: Laat je telefoon je toekomst niet stelen.

Pommelien Thijs: “Iedereen weet en snapt dat een gsm niet in het verkeer thuishoort. Toch blijft het zó gemakkelijk om die keuze te maken en voorbij te gaan aan de gevaren. We hangen met z’n allen meer dan ooit vast aan onze gsm’s. Ik vond het een heel mooi idee om aandacht voor dit thema te vragen via muziek. Deze song en clip kunnen hopelijk voor veel mensen een reminder zijn van wat iets banaals als een sms versturen in het verkeer je mogelijk kan kosten.”

Mis Niks

De Nederlandse campagne is finalist voor de Gouden Loeki, won 6 lampen bij de Dutch Creativity Awards en de muziek werd bekroond tot Beste Reclamemuziek aller tijden. Uit onderzoek bleek dat 58 procent van de jongeren die de campagne heeft gezien zichzelf beloofde de smartphone niet meer te gebruiken op de fiets.

In Vlaanderen is de situatie thans als volgt:

  • 1 op de 3 fietsers tussen 18 en 34 jaar stuurt of leest al eens een berichtje op de fiets. Meer dan de helft van de jonge fietsers (52 procent) luistert naar muziek via oortjes. 
  • 1 op de 5 jonge autobestuurders geeft toe dat in de afgelopen maand berichten of mails achter het stuur te hebben gelezen. Dat is twee keer meer dan de bestuurders tussen 35 en 54 jaar. 
  • 18 procent van de jonge bestuurders stuurt ook al rijdend berichten of post foto's op sociale media. 1 op de 8 jongeren neemt zelfs selfies of maakt filmpjes achter het stuur.
  • 1 op de 4 jonge bestuurders belt nog altijd niet handenvrij.
  • 1 op de 5 jonge bestuurders maakt foto’s of filmpjes achter het stuur.

Credits

Wefilm Creative Agency: Creative Director: Roel Welling | Client Director: Britt Kenter | Executive Producer: Roos Aalvanger & Beau van Assem | Strategy Director: Ruben Cusell | Media Director: Rocco Stallvord | Producer: Merijn Swinkels | VRT | Sony Music Entertainment

België | Productie crew Wefilm / BE: Director: Martijn de Jong | Producer: Merijn Swinkels | 1st AD: Tom Bungeneers | Line Producer BE: Tom Bungeneers | Fixer ES: Aty Soesbergen | DP: Gregg Telussa | 1st AC: Gijs den Engelse | 2nd AC: Idan Datauker | Sound: Andries Essel | Art Director: Dieter Blondé | Setdresser: Mischa Merckx | Gaffer: Korneel Moeyaert | Best Person: Flip Hermans | Grip: Yves Crabbe | Stunts: Paul Koops | Styling: Lisa Sergeant | Hair & Make Up: Lien de Coster | Location Manager: Wout Snykers | Location Assistant: Auke Goossens | Blocker: Joren Poisquet | Blocker: Charlotte Meyskens | Blocker: Jules Borgs | Blocker: Louis Verrijke | Blocker: Pieter Bernabei Blocker: Jacobs Bjarne | Production Assistant: Evelyne Dierckx

Crew ES:

Director: Martijn de Jong | DP: Gregg Telussa |Producer: Merijn Swinkels | Fixer: Aty Soesbergen | 1st AC: Gijs den Engelse |Art Director: Carrie Bond | Casting BE: We Want You | Casting ES: Casting Cańizares | Location BE: The View | Post Productie: Double East | Editor: Kevin Camphuis | @ Double East | VFX Studio: De Bont Digital | Sound design: Soundsright |  Color grading: Wietse van Bezooijen | @ De Grot |  Motion graphics | Luuk Hendriks | @ After It Moves

Cast BE: Pommelien Thijs | Hanna Mensink | Ade Bormans | Victor | Tine | Dieter

Cast ES: | Pommelien Thijs | Ade Bormans | Rubén Ortiz | Estefania Mendes | Esteban Martinez | Paula Parrilla

www.wefilm.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Dit zijn de finalisten van de Dutch Creativity Awards 2024

15-04-2024 | 12:26:00
ADCN kondigt de finalisten voor de Dutch Creativity Awards van 2024 aan. De jury panels hebben uit 550 inzendingen 165 finalisten geselecteerd

De Esprix 2024: 32 bekroningen, meeste voor DDB (6), Alfred (4) en Wefilm (3)

11-04-2024 | 21:22:00
De jury maakt op 23 mei tijdens de uitreiking in Het H’ART Museum bekend met welke kleur – brons, zilver of goud – de winnaars naar huis gaan

Havas Lemz en Wefilm ontwikkelen Praat vandaag over morgen-campagne Rijksoverheid

21-03-2024 | 11:00:00
We worden elke dag een dagje ouder, maar staan daar liever niet bij stil. Toch is het goed om op tijd het gesprek te beginnen

Longlisten SAN ABC Accenten 2023

20-03-2024 | 10:06:00
In de volgende fase beoordeelt de ABC jury de door de longlist kandidaten aangeleverde whitepapers.

Ster Gouden Loeki: finalisten bekend

12-02-2024 | 20:23:32
De Ster heeft de finalisten bekend gemaakt voor de Ster Gouden Loeki. Alzheimer Nederland, Calvé, Dove, Heineken, Hema, Interpolis, KiKa, KPN, Lidl en Toyota dingen mee voor de Gouden Loeki
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief