WhitePaper Sessions 2023: N=5 | Pink Marketing | Towel Media |  De Combinatie van Factoren | Havas Media | ZIGT

WhitePaper Sessions 2023: N=5 | Pink Marketing | Towel Media | De Combinatie van Factoren | Havas Media | ZIGT

Voorafgaand aan M100 2023, organiseerden Marketing Report en Media Meetings & Magazines voor de derde keer de WhitePaper Sessions. Onder leiding van Wierish Debipersad, Commercial Director bij Clear Channel, gaven zes bureaus een presentie in deze interactieve marketeers-only sessie.

Deelnemers

Allianz Direct | AS Watson | ASUS | Beemster Kaas | BlueHike | BrandMR | Clear Channel | Cloetta | De Combinaie van Factoren | Deli Home | Feadship | Havas Media | Holland & Barret | Ideo | KWF | MediaMarkt | N=5 | NN Group | Pink Marketing | Pünktlich | Randstad | Shimano | SNS | Spar | Vrumona | ZIGT | Towel Media

Anne Stokvis | Creative Director | N=5

Hoe Amerikanen cultuur omarmen als bouwsteen voor branding

Anne Stokvis, Creative Director van N=5, gaf een presentatie over wat cultuur en merken voor elkaar betekenen. Ze legde uit hoe Barbie eerst als een vrouw werd neergezet die dromen najoeg voor vrouwen om perfect te zijn als norm die opgelegd werd. Barbie ging mee met de tijd, aldus de Creative Director - denk aan een inclusieve Barbie - maar het is niet gegaan over de ontvangers. Met de film Barbie is daar een verandering gekomen. De lading om jezelf te kunnen zijn is daarmee gegeven in plaats van de perfecte vrouw moeten zijn.

Anne gaf verder aan dat normen en waarden, symbolen en expressie, momenten en gebruiken en taal (en muziek) onderdelen zijn van cultuur. De vraag voor merken is dan ook niet hoeveel het kost maar wat het potentieel oplevert. Deze quote is van Bart Mol, Creative Director van BBDO NYC. Het verlangen van mensen is niet veranderd, wel hoe we verbinding maken. Daarmee illustreerde Anne Stokvis dit aan digitale merken die graag offline aanwezig willen zijn, want ze willen een experience kopen.

Boudewijn de Jong | Eigenaar | Pink Marketing & Pünktlich

Impact maken met digitale dynamische creatie

Boudewijn de Jong, eigenaar van Pink Marketing en Pünktlich, hield een presentatie over impact maken met digitale dynamische creatie. In zijn presentatie gaf hij aan dat twee derde van programmatic in feite waste is en maar een derde naar de eindgebruiker gaat. Media/distributie en creatie kun je niet los van elkaar zien, zo betoogde hij. De belangrijkste KPI van digitale campagnes wordt via Click Through Rate (CTR) gemeten. Het gaat echter om het creëren van engagement. Als voorbeeld gebruikte hij de campagne van Qmusic, waarbij het ümfeld werd gepakt met een propositie en de content in overeenstemming werd gebracht met het product.

Verder gaf hij aan dat het gaat om de juiste content uit te rollen om engagement te creëren. Bijna alle digitale creatie is slecht, zo stelde de eigenaar van Pink Marketing & Pünktlich. Het inkopen van digital advertising in open netwerken als Google resulteert in waste. Hij prees DPG Media, dat dat inmiddels probeert tegen te gaan met een walled garden en eigen ecosysteem.

Martijn van Trooyen | Account Manager | Towel

Met TubeClub de kracht van YouTube ontgrendeld

Martijn van Trooyen, accountmanager van Towel Media, toonde de kracht aan van het juist inzetten van YouTube, een full-service branded video content agency. Hij betoogde dat YouTube een heelal aan content biedt, maar de vraag is: hoe kom je bovenaan? Eerst dacht men dat het uploaden van video’s genoeg was. Maar je moet vandaag de dag veel meer doen.

Aan de hand van voorbeelden van onder meer Allianz Direct en Spar op YouTube liet hij zien wat het probleem is als je niet nadenkt over je aanwezigheid op YouTube. Zowel niet-actuele posts, reclames, het niet werken met SEO als het hanteren van een verouderde strategie levert een lage zichtbaarheid op evenals lage bezoekersaantallen.

Sanne Demir & Coen Zuijdervliet | De Combinatie van Factoren

Creativiteit x Gedragswetenschap

Sanne Demir en Coen Zuijdervliet van het activatiebureau De Combinatie van Factoren legden uit dat we dagelijks maar liefst 35.000 onbewuste beslissingen nemen en dat je gedrag als uitgangspunt kunt nemen voor doelgroepen. Beiden betoogden dat irrationele emoties een belangrijke rol spelen. Daarbij gaven ze aan dat dat verschillend werkt bij de verschillende generaties en het onderling gedrag en de beleving verschilt.

Wichet Seav & Lesley Maria | Havas Media

Retail Media & Marketplaces

Wichet Seav en Lesley Maria van Havas Media gaven een presentatie over e-commerce, e-retail en marketplaces. Daarbij zien beide e-commercespecialisten een trend van altijd shoppen, waarbij fysieke winkels steeds minder in trek zijn. Daarbij is er een shift gaande van puur digitaal naar shoppen via social media, wat met name bij Generatie Z populair is. Het betekent een andere funnel. 

Havas Media speelt daarop in met een holistische strategie. De context van merken doet er dan toe, want je moet oppassen als merk niet op plekken terecht te komen waarmee je niet geassocieerd wilt worden. Het gaat dan om intelligence, ontwikkeling en meten. Oftewel: snappen waar de klant is en hoe hij getriggerd kan worden tot aankopen. 

Désirée Battjes | Managing Director | ZIGT

De toekomst is lelijk (en dat ga je nog mooi vinden ook)

Désirée Battjes, Managing Director van mediabureau ZIGT, liet in een presentatie zien hoe uitingen in de loop der jaren veranderen. Hoe de zienswijze van creatieve uitingen aldus wijzigt. Het motto is daarbij: de toekomst is lelijk en dat ga je nog mooi vinden ook. 

Ze illustreerde het aan de hand van voorbeelden uit de afgelopen decennia. En daarmee wordt de toekomst toch weer mooier, betoogde de Managing Director van Zigt. Met deze woorden werden de WhitePaper Sessions afgesloten.

Speciale dank aan Monique Bergers van N=5 die de Whitepaper Sessions dit jaar zeer gastvrij heeft ontvangen.

www.demedia100.nl | www.demarketing100.nl | www.clearchannel.nl | www.nis5.nl | www.towel.media | www.dcvf.nl | www.pinkmarketing.nl | www.punktlich.nl | www.dcvf.nl | nl.havas.com | www.zigt.nl

Marketing100 wordt gesponsord door

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Monica Geuze volgt Bas Smit op als nummer 1 in de Influencer100, Jutta Leerdam schaatst de top-10 binnen

13-12-2023 | 14:26:00
Tijdens het M100 Event op 7 december in Club Ace in Amsterdam is Monica Geuze uitgeroepen tot de meest invloedrijke influencer in Nederland. Zij is de opvolger van Bas Smit als de nummer 1 in de Influencer100. Het is voor het eerst Dat Monica Geuze de influencer lijst aanvoert

Fightclub verrast winnaars M100 met uniek AI-portret

11-12-2023 | 08:55:00
De 100 meest invloedrijke marketeers van Nederland waren nog niet bekendgemaakt of ze hadden al een uniek, met AI gemaakt, portret in hun inbox.

Darre van Dijk nummer 1 in Reclamebureau100 2024; Aad Kuijper en Victor Knaap runners-up

08-12-2023 | 14:12:00
Darre van Dijk, Chief Creative Officer bij TBWA\NEBOKO, staat op nummer 1 in de Reclamebureau100. Hij is daarmee de persoon met de meeste invloed in de Nederlandse reclamebureauwereld

Brenda Smith nummer 1 in de Marketing100 van 2024, Els Dijkhuizen stijgt naar plaats 3

08-12-2023 | 13:30:00
In een ramvolle Club Ace is Brenda Smith, Director Marketing & Customer Experience bij AS Watson, op 7 december 2023 uitgeroepen tot meest invloedrijke marketeer van Nederland. De vrouw die eerder al Cross Media Vrouw van het jaar was, voert 12 maanden lang de Marketing100 aan.

[Interview] Mèlanie Bosveld: Kult&Ace houdt merken relevant met expertise in Gen Next en DE&I

06-12-2023 | 16:30:00
In de aanloop naar de publicatie van de Reclamebureau100 2024 op het M100 Event op 7 december in Club ACE in Amsterdam, publiceren wij een serie interviews
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.