ZIGT: De koektrommel blijft nog even open, Google stelt uitfasering cookies uit
De uitfasering van third-party cookies binnen Chrome wordt uitgesteld tot 2025. Dit heeft Google aangegeven in een recente update over de ontwikkelingen binnen de ‘Privacy Sandbox commitments’. Als reden wordt deze keer de feedback van de industrie, regulatoren, en developers genoemd. Google verwijst daarbij specifiek naar de UK’s Competetition and Markets Authority (CMA), welke meer tijd nodig zou hebben voor het evalueren van testresultaten. De deadline van juni 2024 is daardoor volgens Google niet meer haalbaar.
Google Topics API
Inmiddels heeft Google zijn zinnen gezet op de Google Topics API als privacyvriendelijker alternatief.
In tegenstelling tot cookies maakt Topics geen gebruik van serverdata, maar worden algemenere onderwerpen van gebruikersinteresses gebruikt om relevante advertenties te tonen. Na drie weken worden deze interesses gereset, waardoor volgens Google geen data bewaard blijft.
Alternatieven voor cookies
Dat cookies worden uitgefaseerd staat vast, het is alleen nog even wachten op Google. Gelukkig zijn er inmiddels al veel goede alternatieven opgekomen vanuit de digitale markt die zich daarop voorbereiden. Contextueel adverteren en het gebruik van first-party cookies (in plaats van third-party) worden bijvoorbeeld al steeds meer met succes ingezet binnen digitale campagnes.
In de video hieronder gaan wordt er ingegaan op de alternatieven.
Geschreven door: Alexander Boissevain, Digital Marketing Consultant bij Zigt
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook: