ZIGT: De koektrommel blijft nog even open, Google stelt uitfasering cookies uit

ZIGT: De koektrommel blijft nog even open, Google stelt uitfasering cookies uit

De uitfasering van third-party cookies binnen Chrome wordt uitgesteld tot 2025. Dit heeft Google aangegeven in een recente update over de ontwikkelingen binnen de ‘Privacy Sandbox commitments’. Als reden wordt deze keer de feedback van de industrie, regulatoren, en developers genoemd. Google verwijst daarbij specifiek naar de UK’s Competetition and Markets Authority (CMA), welke meer tijd nodig zou hebben voor het evalueren van testresultaten. De deadline van juni 2024 is daardoor volgens Google niet meer haalbaar.

Het is niet de eerste keer dat de uitfasering van third-party cookies wordt uitgesteld. In 2022 gaf Google ook al aan meer tijd nodig te hebben om alternatieve technologieën vanuit de markt te testen en te evalueren. Toen werd FLoC (Federated Learning of Cohorts) als een potentieel alternatief voor cookies genoemd, maar dit werd uiteindelijk wegens te veel kritiek omtrent privacygevoeligheid geschrapt.

Google Topics API

Inmiddels heeft Google zijn zinnen gezet op de Google Topics API als privacyvriendelijker alternatief.

 

 

In tegenstelling tot cookies maakt Topics geen gebruik van serverdata, maar worden algemenere onderwerpen van gebruikersinteresses gebruikt om relevante advertenties te tonen. Na drie weken worden deze interesses gereset, waardoor volgens Google geen data bewaard blijft.

Alternatieven voor cookies

Dat cookies worden uitgefaseerd staat vast, het is alleen nog even wachten op Google. Gelukkig zijn er inmiddels al veel goede alternatieven opgekomen vanuit de digitale markt die zich daarop voorbereiden. Contextueel adverteren en het gebruik van first-party cookies (in plaats van third-party) worden bijvoorbeeld al steeds meer met succes ingezet binnen digitale campagnes.

In de video hieronder gaan wordt er ingegaan op de alternatieven.

Geschreven door: Alexander Boissevain, Digital Marketing Consultant bij Zigt

www.zigt.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

ZIGT: Google gooit koers om, third-party cookies worden tóch niet uitgefaseerd

24-07-2024 | 10:11:00
De beslissing van Google heeft gevolgen voor de online advertentie-industrie en markeert een significante koerswijziging voor het bedrijf.

ZIGT: Interne linkstructuur versterken met de N-gram van Screaming Frog

15-07-2024 | 11:03:00
Herken je dat? Je hebt een nieuwe landingspagina gemaakt en veel bestaande pagina’s op je site kunnen een intern linkje naar deze nieuwe pagina gebruiken. Maar alle pagina’s doorlopen, de content lezen en bedenken of je daar een linkje in kunt zetten, is veel werk. De handmatige, maar snelle oplossing is de N-gram-analyse van Screaming Frog.

ZIGT: TikTok als populaire zoekmachine voor Gen Z

02-07-2024 | 11:18:00
TikTok wordt steeds vaker als zoekmachine gebruikt – vooral onder Gen Z’ers – en dat is natuurlijk niet zonder reden

Lidl kiest voor GoSpooky als socialmediabureau

14-06-2024 | 12:42:00
De samenwerking is inmiddels begonnen met de lancering van Lidl's eigen TikTok-kanaal.

ZIGT: Wat is de meerwaarde van een SEA-consultant in het AI-tijdperk?

29-05-2024 | 10:00:00
Soms lijkt het alsof alles geautomatiseerd wordt met behulp van AI, zeker in de marketingwereld. Waarom heb je nog een SEA-consultant nodig?
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.