Marketing Report
Airborne: Is de audio-hype voorbij?

Airborne: Is de audio-hype voorbij?

Met hier en daar wat minder positieve berichten uit de wereld van podcasts, krijgen wij bij Airborne geregeld de vraag gesteld of het over is het met de audio-hype. Het korte antwoord: nee. Het iets langere antwoord vind je hieronder, samengevat in vier punten.

1. Dit is geen hype

De groei binnen het domein van digitale audio bevindt zich nog altijd in de beginfase – we kunnen het niet vaak genoeg zeggen. Het gros van de luisteruren is nog altijd analoog, oftewel: radio via de FM-frequentie. Heel gestaag verschuift dat naar digitaal. Bij bijvoorbeeld televisiekijken en winkelen heeft die digitaliseringsslag al plaatsgevonden, bij audio nog maar mondjesmaat. Geen hype dus, maar een langdurige ontwikkeling.

2. Flinke investeringen van uitgevers 

Podcasts en andere vormen van audio staan hoog op de agenda bij uitgevers: 72 procent van de uitgevers is komend jaar van plan om in dit kanaal te blijven investeren, volgens de laatste editie van het Digital News Report. Daarmee overtreft het andere kanalen, zoals nieuwsbrieven en video. 

3. Volwassen medium 

Het aantal uitgebrachte podcasts is in 2022 teruggelopen, volgens zoekmachine Listen Notes. Over deze cijfers is de nodige discussie, maar wij kijken niet op van een daling. Wat ons betreft is het een teken dat het medium volwassen wordt. Tot voor kort maakte iedereen met een microfoon zo ongeveer een podcast. Althans, één of twee afleveringen – en daarna bleef het vaak stil. Van de ongeveer 2,5 miljoen shows, is naar schatting slechts zo’n 25 procent actief. Het maken van een goede podcast en deze structureel aanvullen met afleveringen vereist vakkennis, strategie en doorzettingsvermogen. Dat besef dringt op steeds meer plekken door: de drempel om zomaar wat gebabbel de wereld in te slingeren is groter geworden.

4. Hergroepering bij bedrijven

Met de volwassenwording van het medium wordt het voor bedrijven ook duidelijker wat solide businessmodellen zijn – en wat niet. Om die reden stoppen bijvoorbeeld verschillende Nederlandse producenten met het maken van branded podcasts; het blijkt vaak toch niet zo eenvoudig om het er eventjes bij te doen.

De ontslaggolf bij Spotify is een gevolg van de vele overnames van podcastbedrijven afgelopen jaren: veel functies werden dubbel bezet. Bij een medium dat volwassen wordt, hoort ook een volwassen – en dus meer zakelijke – benadering. Bloomberg publiceerde een interessant artikel over de Spotify-strategie.

Airborne Audio Lunch

Op dinsdag 7 maart organiseert Airborne voor de eerste keer de Airborne Audio Lunch, speciaal voor marketeers en merkdenkers. Onze componist en sound-engineer Sam van Ommen vertelt dan meer over de functie van muziek in podcasts en over sounddesign. Hij zal daarbij natuurlijk een aantal aansprekende Airborne-cases aanhalen, waaronder GIEP en Expeditie Oceaan

Het programma is in Club Ace, duurt ongeveer 1 uur en is kosteloos. Maar… het aantal plaatsen is beperkt. Dus wacht niet te lang met je aan te melden.

www.airborne.audio

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.