Marketing Report
[Amp.Amsterdam] Waar zijn de prijswinnende audio ads?

[Amp.Amsterdam] Waar zijn de prijswinnende audio ads?

De afgelopen jaren schittert prijswinnende audio advertising, kortweg audio ads, bij Nederlandse award shows door afwezigheid. En dat is jammer, want audio is bij uitstek het medium om de verbeelding van de luisteraar aan het werk te zetten.

Om te beginnen, wat is een audio ad precies? Een audio ad is een vorm van reclame waarin geluid als primair medium wordt gebruikt, denk aan een radiocommercial. Een audio ad duurt meestal niet langer dan 30 seconden, maar dat kan variëren. Audio ads worden traditioneel ingezet op radio maar uiteraard ook op streamingplatforms zoals Spotify en binnen podcasts. Met audio ads kun je een groot bereik creëren en bovenal je merk herkenbaar laten zijn. Diverse onderzoeken wijzen uit dat on brand (een herkenbaar eigen geluid) en opvallende audio ads werken.

Maar het huidige audio ads-landschap kenmerkt en beperkt zich nu voornamelijk tot het zenden van aanbiedingen al dan niet met een .nl verwijzing. Allemaal zeer gemiddeld en alles behalve opvallend in het reclameblok. En dat is zonde, juist omdat je met een audio ad creatief zoveel kunt doen. Steve Allen noemde radio niet voor niets the theater of the mind. Hoe creatief je op een audio platform kan zijn, wijzen de volgende internationale voorbeelden wel uit.

Toppits

Het Duitse Toppits ontwikkelde in 2019 een op het gehoor simpele maar zeer onderscheidende commercials:

Sushi

Bratwurst

Chili con carne



De commercial ontving onder andere een Best of Show award tijdens de 2022 Radio Mercury Awards.

“Less is more”, en dat geldt vaak ook voor audio reclames. Binnen 7 seconden, en met maar één woord, wordt er meteen een beeld in je hoofd geschetst. Er is dus maar weinig tekst nodig voor een opvallende commercial. 

Niet voor niets won Toppits met de reclame diverse awards op audiogebied, waaronder een London International Award en New York Festivals Advertising Award.

Swim Ireland

In 2020 ontwikkelde Swim Ireland in samenwerking met het Ierse Boys+Girls deze indrukwekkende en kippenvel-gevende commercial voor de start van Drowning Prevention Week.

Nog een voorbeeld van een reclame die een verhaal vertelt met weinig woorden. Met zeer weinig middelen maakt de reclame grote indruk en sleept het de luisteraar mee.  Ook deze commercial viel meermaals in de prijzen, onder andere met twee D&AD Pencils.

Ikea

Wunderman Thompson ontwikkelde een opvallende commercial voor IKEA’s Small Space Value Collection. Luister hier

Een 1 minuut lange radiocommercial verdeeld over 20 superkorte spots die, net zoals de meubels uit de collectie, overal tussen passen. Met deze innovatieve manier van adverteren wonnen ze onder andere een Grand Prix bij de 2022 Dubai Lynx.

Go Rving

Dat onderscheidend niet per se kort hoeft te zijn, bewijst deze campagne ontwikkeld door FCB Chicago wel. Een geweldige droogkomische vertelstem met een tekst die tot de verbeelding spreekt.

De commercial ontving onder andere een Best of Show award tijdens de 2022 Radio Mercury Awards.

Salt & Silver Am Meer

Wie zijn nou de echte vis-experts? De makers van deze radiocommercial - voor een Duits visrestaurant - weten het wel.

Squla

Voor het online leerplatform Squla ontwikkelde het Amsterdamse bureau Buutvrij in samenwerking met Amp.Amsterdam een audio ad bestaande uit drie delen:

“Show, don’t tell”, een schrijftechniek die ook bij audiocommercials effectief is. Zonder het expliciet te vertellen, laat deze commercial zien wat Squla doet. Ineens hoor je een valse blokfluit op de radio; het grijpt je aandacht en je begint beter te luisteren. Even later hoor je de blokfluit nog een keer maar nu klinkt het al iets beter, en denk je misschien de melodie te herkennen. In het laatste deel klinkt de blokfluit heel goed en heeft het kind het bekende deuntje onder de knie.

Zoals je kunt lezen en horen, is er veel mogelijk met audio ads. Ze kunnen leuk, slim, innovatief en heel indrukwekkend zijn. Welke vorm je ook kiest, ze bieden een unieke en betaalbare(!) mogelijkheid om op te vallen tussen al het andere geschreeuw in het reclameblok. En dat wil je als merk toch?

Ben jij als marketeer of creatief nu getriggerd om echt opvallende audio te maken? Neem dan vooral contact met ons op. Met Amp.Amsterdam // The Sonic Branding Company willen wij samen met de bureaus en merken er alles aan doen om de audio ad weer het podium te geven dat het verdient. Voor vragen of om een brainstormsessie te plannen kun je contact opnemen met Maurice Paans.

www.amp.amsterdam

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.