[Case] Contextual display bezorgt Tulp Keukens verhoogde conversie en sessieduur

[Case] Contextual display bezorgt Tulp Keukens verhoogde conversie en sessieduur

Adverteren rondom relevante content is al jarenlang een veelgebruikte en succesvolle methode om de juiste doelgroep te bereiken. Met het op korte termijn verdwijnen van de third party cookie staat contextual targeting ook volop in de belangstelling als krachtig en kwalitatief cookie-alternatief.

Samen effect contextuele display ontdekken

DPG Media en Tulp Keukens (een label van De Mandemakers Groep, DMG) hebben in deze samenwerking gebruikgemaakt van slimme contextuele display-inzet. De uitingen van Tulp Keukens zijn ingezet in de relevante omgeving van dé woonautoriteit van Nederland: vtwonen.nl. Vtwonen is het grootste en meest veelzijdige woonmerk van Nederland en is een one-stop-shop voor woonproducten, inspiratie en praktische informatie. Een omgeving die qua context dus goed aansluit bij de interesse van de doelgroep van Tulp Keukens.

Uitgangspunt van de samenwerking was om samen te ontdekken wat het effect is van contextuele display inzet. DMG wil klaar zijn voor het verdwijnen van de third party cookies en werkt met krachtige alternatieven om zo gebruikers te bereiken die een specifieke vorm van interesse hebben.

Wat doet contextual targeting?

Contextual targeting maakt het online mogelijk om niet-identificeerbare bezoekers alsnog te targeten op basis van hun contentvoorkeuren en/of -interesses. Met de inzet op vtwonen.nl is Tulp Keukens aanwezig bij de gebruiker die wordt geïnspireerd, zich oriënteert en richting transactie gaat. Vtwonen bereikt consumenten in de gehele funnel: van interesse tot en met koopintentie.. De contextuele inzet op vtwonen.nl is ingezet in alle, voor de keukenaanbieder, relevante contexten. Dit loopt van generiek naar meer specifiek met keywords, zoals keuken, keukens, keukenapparatuur, woonkeuken, koken tot oven.

Strategie voor contextuele inzet

Om de contextuele inzet op vtwonen.nl op waarde te schatten ,zijn daarnaast nog twee (targeting)strategieën ingezet binnen het DPG Media Netwerk.

De eerste variant is een doelgroepsegmentatie over het gehele netwerk van DPG Media. Hierbij is op basis van first party data van DPG Media een audience ingezet gerelateerd aan het onderwerp wonen: van gebruikers die interesse hebben getoond in woonproposities (zoals vanuit een actie vanuit de Oktober Woonmaand) tot gebruikers van wie bekend is dat ze gaan verbouwen of op zoek zijn naar een nieuwe keuken.

De tweede variant betreft een brede inzet over het gehele DPG Media netwerk heen, zonder targeting.

Resultaten

De contextuele inzet op vtwonen.nl leidt tot uitstekende resultaten, blijkt uit Google Analytics-data. Gebruikers vanuit de contextuele campagne klikken ruim twee keer zo vaak op de display advertenties als gebruikers die zijn bereikt met de twee varianten zonder contextuele inzet. Verder klikken de bezoekers via de contextual inzet vaker door naar vervolgpagina’s op de site van Tulp Keukens: de bounce rate ligt bijna twee zo laag bij de contextuele inzet.

Daarnaast is ook nog eens te zien dat de contextuele inzet een verhoogde performance laat zien op de site van Tulp Keukens. Zowel de sessieduur áls de pagina’s per sessie liggen duidelijk hoger bij de contextuele inzet. Ook draagt contextuele targeting binnen vtwonen bij aan het behalen van (micro) conversiedoelstellingen. Deze liggen bij de contextuele inzet meer dan de helft hoger dan bij de andere twee varianten. De conversies waren: brochure-aanvraag, afspraak maken en een 3D-Keukenontwerp.

Klaar voor de cookieloze toekomst

DPG Media en DMG laten zien samen klaar te zijn voor een cookieloze toekomst. De samenwerking toont aan dat adverteren in een relevante en betrouwbare context tot zeer mooie resultaten leidt en dat met contextual targeting een zeer waardevolle bron aan doelgroepen ter beschikking staat.

www.dpggrow.nl

Meer interessant cases:


[Case] Meer traffic site Mazda door inzet Xtra Social en native advertising

[Case] Renault als voorloper van elektrisch rijden door inzet branded content


[Case] Regionale digitale inzet leidt tot meer websiteverkeer voor tandprotheticus

En: 

[Case] Campagne Dranquilo helpt om aan te geven dat je niet drinkt
[Case] Gerichte branded content leidt tot meer websitebezoek voor BOM
[Case] Inzet van DATALab helpt Mitsubishi Motors aan zeer goede CPA-resultaten
[Case] GROHE werft 350 aanmeldingen in samenwerking met vtwonen
[Case] DPG Media zet sporters in het zonnetje met Oranje Boven
[Case] DPG’s crossmediale full funnel-strategie voor QWIC

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.