Marketing Report
[Column] Michael Versélewel de Witt Hamer (Revitalize): Wat is rebranding?

[Column] Michael Versélewel de Witt Hamer (Revitalize): Wat is rebranding?

Ben jij een merkoprichter, merkeigenaar, marketingmanager of brandmanager? Of werk je in een vergelijkbare functie? Dan ervaar je in de praktijk hoe dynamisch en veranderlijk de economie, markt of sector waarin je je met je merk begeeft kan zijn.

Zeker in onze kenniseconomie waarin de snelheid van technologische ontwikkelingen ook de snelheid van verandering van veel services dicteert. Je zult je organisatiestructuur en proposities doorlopend monitoren en bijsturen om te zorgen dat je organisatie zich blijft ontwikkelen en klantbehoeften kan vervullen.

Rebranding door verandering

Ook merken moeten door interne en externe factoren sneller dan ooit transformeren en worden daardoor steeds dynamischer. Externe beïnvloedingsfactoren kunnen zijn: de verandering van maatschappijen, technologieën en consumentenbehoeftes. Bij interne factoren kun je denken aan: ambities om te versimpelen qua merkarchitectuur, fuseren of internationaliseren.

De actieve beïnvloeding van dit transformatieproces van een merk noemen wij bij REVITALIZE rebranding. En dat is geen momentopname ("Moderniseer ons logo aub"), maar een doorlopend ontwikkelingsproces waarin je bepaalt, vormgeeft en uitzendt wat je met je merk voor mensen wilt zijn of betekenen. Veranderingen kunnen variëren van een opfrisbeurt van je huisstijl tot een structurele strategische koerswijziging met complete merkmetamorfose.

Doel van rebranding

Het doel van rebranding is om als merk door middel van structurele herpositionering en restyling van je visuele merkidentiteit authentiek, relevant en onderscheidend te zijn en blijven. Om zo je marktpositie te behouden of verbeteren. Rebranding slaat dus niet alleen op je huisstijl, maar ook op alle merkcommunicatie; van je website en inrichting van social kanalen, tot campagnes en merkbeleving in klantcontact of op evenementen.

Als merk ben je het aan je klanten, relaties, gebruikers en leden verplicht om mee te bewegen met je omgeving (relevantie), terwijl je trouw blijft aan jezelf (authentiek) en daarbij duidelijk anders bent dan anderen (onderscheidend).

Michael Versélewel de Witt Hamer, merkstrateeg bij Revitalize: "Onze definitie van rebranding? Rebranding is een transformatieproces van een bestaand merk waarin je veranderingen doorvoert in elementen van de merkpositionering, visuele merkidentiteit en communicatie. Om zo een ander of nieuw merkimago te realiseren."

In gewone-mensen-taal 

Kortom, rebranding betekent dat je na analyse wijzigingen aanbrengt in onzichtbare en zichtbare elementen van je merk. Bijvoorbeeld je merknaam, merkarchitectuur, merkverhaal, merkbelofte, huisstijl, stationery, platforms, content en campagnes. Zo behoudt of verbeter je je marktpositie voor aandeelhouders, medewerkers, klanten en het publiek.

Wil je zien welke merken wij als merkverbeteraars verder hebben geholpen? Kijk op www.revitalize.nl/cases-revitalize.

Revitalize

Michael Versélewel de Witt Hamer is Founder & Brand Strategist bij rebranding agency Revitalize, een one-stop-shop voor merken met groeiambities. Het team professionaliseert en transformeert merken, zodat ze de best mogelijke versie van zichzelf worden.

www.revitalize.nl

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.