Marketing Report
[Column] Rolf van Oostrum (0930): Lastige tijden column

[Column] Rolf van Oostrum (0930): Lastige tijden

Het zijn lastige tijden in onze branche. En niet omdat we de nasleep van corona nog iedere dag ervaren. Ook niet omdat goed personeel op het moment moeilijk te vinden is. Het zijn lastige tijden omdat we niet zomaar voor elk merk mogen werken én we niet zomaar elk werk mogen maken.

Op het moment van schrijven is Pride Amsterdam bezig en komt de hashtag #PrideIsNotAnAd regelmatig voorbij op mijn tijdlijnen. Er is een behoorlijke beweging gaande die stelt dat er gestopt moet worden met het gebruiken van Pride als marketingmogelijkheid. ‘Niet alleen goede sier maken, ook de daad bij het woord voegen’. Tja, deels eens natuurlijk maar we gaan nu toch niet stoppen met Pride als marketingmogelijkheid? In een artikel dat ik las werd Zeeman in 2018 genoemd als ‘slecht’ voorbeeld. Zij zouden destijds regenboog T-shirts en tassen aanprijzen, zonder dat er winst werd afgedragen aan lhbti-doelen en ook in hun bedrijfsstrategie stond weinig over het lhbti-beleid binnen de organisatie. 

Maar is Zeeman nu juist bij uitstek niet een bedrijf met een gigantische doelgroep waar nog veel te winnen is met betrekking tot inclusiviteit en diversiteit? Het krachtige symbool van de regenboog kan dan juist heel waardevol zijn. En dan mag Zeeman daar van mij best wat geld aan verdienen zonder iets terug te geven aan lhbti-doelen. Sterker nog, we zouden in mijn ogen organisaties als Zeeman met relevante doelgroepen subsidie moeten geven om meer te doen rondom Pride. Wat ik lastig vind is dat er nu heel veel organisaties zijn die niks meer durven rondom Pride. En dat is ontzettend zonde.

Is marketing rondom een goed doel toegestaan als je dit deels doet voor eigen gewin? Mogen wij als creatieve bureaus voor een goed doel werken en daar geld aan verdienen? En wat als we het gratis doen, mogen we dit dan wel naar buiten brengen ter promotie van ons bureau? En wat als er gigantisch veel geld wordt binnen gehaald met slimme marketing voor een ontzettend goed doel, maar wordt dit gedaan met bijvoorbeeld een sporter die vals speelt. Mag dit? Nee, vals spelen mag niet. Foei! Maar jemig, 50 miljoen dollar opgehaald voor onderzoek naar kanker. Niet foei! Wat zeg je? Jouw tegenstanders speelden ook allemaal vals? Tja…lastig…

Wat ook lastig is, mag je werken voor bedrijven die een product of dienst leveren dat bijvoorbeeld slecht is voor je gezondheid of dat enorm verslavend is? Ik doel hier uiteraard op het (online) gokken. Vrij recent is namelijk bepaald dat er vanaf 1 januari 2023 geen ongerichte reclame meer gemaakt mag worden voor online gokken. Voornaamste reden is de preventie van gokverslaving bij de spelers. Meerdere collega-bureaus stellen dat zij uit principe sowieso nooit voor een (online) gokmerk zullen werken. Hun standpunt luidt: ‘Wij werken niet voor merken en producten die mensen aan een verslaving helpen met gigantische schulden als gevolg’.

Nu blijkt uit onderzoek dat van alle spelers die weleens online een gokje waagt, zo’n 1% beschouwd wordt als risicogroep. De zogenaamde risicospelers. Zij lopen het risico echt in de problemen met geld te komen en lopen zo mogelijk flinke schulden op. Dat is heel erg, maar zou je om die reden dan als bureau niet meer mogen werken voor online gokbedrijven? Voor dat ene procentje? 99% heeft heel veel plezier in het online gokken en is het een welkome ontspanning. 

Als je voor een hypotheek-of kredietverstrekker werkt, besef dan dat 100% van hun klanten opgezadeld zit met een enorme schuld. LET OP: DIKKE KNIPOOG HIER. Is een creatief bureau niet juist ontzettend waardevol voor een online gokbedrijf om te helpen met slimme manieren om gokverslaving te voorkomen bij 1% van hun spelers? Overigens werken wij niet voor een (online) gokbedrijf. Wel voor een kredietverstrekker trouwens.

Wij hebben besloten voor iedere organisatie te willen werken. Zie ons als een strafpleiter. Iedereen verdient een eerlijk en rechtvaardig proces met een goede en sterke verdediging. Wij vinden dat iedereen creativiteit verdient met een goede en sterke campagne.’ Oh ja Rolf? En een politieke partij met walgelijke, extreme en verwerpelijke ideeën dan? Zou je die campagne ook doen?’. Uhm…ja...dat denk ik wel…of niet…tja…het zijn lastige tijden.

Ik ben dus Rolf van Oostrum. Founder en Managing Director van 0930 creative agency. Onze filosofie? Rise and shine! Het is nog niet echt een quote. Working on it. Ik spaar ze namelijk.

www.0930.nl

Lees ook:

[Column] Rolf van Oostrum (0930): Quote-junkie


Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief