Marketing Report
[Column] Rosanne van Oort: All hail to de schrijvende copywriter column

[Column] Rosanne van Oort: All hail to de schrijvende copywriter

“Zoveel?! Dan was de schrijfnood wel heel hoog!” zei de directeur van een reclamebureau ooit toen ik bij een sollicitatie antwoordde wat ik op dat moment verdiende (was natuurlijk niet het echte bedrag, ik ben niet dom, maar het was ook niet veel hoger). En bedankt.

Because I’m worth it

Te vaak nog denken mensen uit het vak dat copywriters die meer van schrijven dan van concepten houden, minder waard zijn. En ook niet cool genoeg om tijdens de lunch naast te zitten (true story). Concepten zijn immers de heilige graal! Welke jonge hond droomt niet van het podium in Cannes met een leeuw in de klauwen? Om een paar uur later kotsend in de goot te liggen voor het Martinez? Dan weet je pas dat je leeft.

Maar over het ambacht van schrijven hoeven we niet minderwaardig te doen. Ik heb dat zelf lang gedaan, omdat ik dacht: iedereen leert schrijven op school, dus iedereen kan het. Niets is minder waar. Sure, het is minder sexy dan een stomend concept, maar meer dan eens kon ik inspringen als het creatieve team dyslectisch bleek. Of ze eigenlijk niet eens wisten wie van de twee de schrijver was. Ik bedoel dat niet onaardig. Het is ook lastig dat er geen opleiding voor copywriter bestaat. Ik heb het zelf in de praktijk geleerd van geduldige mensen.

Werkgeluk

En wat ben ik in mijn nopjes met mijn day job! Ik voel me een gezegend mens dat ik mijn geld kan verdienen met wat ik het liefst doe. Mijn dopamineniveau schiet omhoog als ik me bij DCVF mag uitleven op een creatieve app-naam voor T-Mobile, een converterende edm-flow voor Tele2 of een landingspagina voor Ben. Ook help ik deze merken om hun stemmen nog scherper te krijgen en te bewaken.

Daarnaast maak ik bijvoorbeeld een radiocommercial over het comfortabele kantoormeubilair van Ahrend, pen ik het Bosch Professional magazine vol met de laatste informatie over robuuste cirkelzagen of schrijf ik een Engelse social post voor Mars International Travel Retail, zodat reizigers naar de kassa spurten met twee zakken M&M's Brownie. Ik hou d'r van. Van schrijven. En van Brownie.

Dus waarom zou het resultaat niet beloond mogen worden? Een catchy naam kan jaren mee en snedige UX-teksten nudgen de bezoeker op ramkoers naar de betaalbutton. Gelukkig snapt mijn huidige werkgever dit wel.

Knuistjes

Droom ik dan echt niet van het podium? Van braken op de stoep terwijl mijn knuistjes de award vastknijpen? Tuurlijk wel, niets menselijks is mij vreemd. Soms mijmer ik over de copylamp voor een radiocommercial. Kan ik daarna nog meer salaris vragen.

Rosanne van Oort is Senior Schrijvend Copywriter bij De Combinatie van Factoren

www.dcvf.nl

Lees ook:

[Column] Martijn Nillesen: Travel Retail - vliegensvlug van conventional naar phygital

[Column] Carlo den Otter (DCVF): 5 redenen waarom reclame (bijna) nooit meer grappig is

[Column] Thomas Mak (DCVF): Community management is vooral Jeddies voorkomen

Abonneer je op onze nieuwsbrief