Marketing Report
[Column] Wies Popa (Axioma): Gaan we in 2022 eindelijk afscheid nemen van plastic content?

[Column] Wies Popa (Axioma): Gaan we in 2022 eindelijk afscheid nemen van plastic content?

Is na het verbod op gratis plastic tasjes in 2016 en plastic rietjes vorig jaar, 2022 niet hét jaar om afscheid te nemen van plastic content? Vaarwel wegwerpartikelen en hallo duurzame communicatie!

Het klinkt zo logisch, duurzaam communiceren. Maar laten we eerlijk zijn: ons vakgebied is de afgelopen tijd behoorlijk vervuild geraakt. Gebrek aan visie, korte-termijnstrategieën en snel willen scoren zorgen ervoor dat er massaal plastic content wordt geproduceerd.

Groeiende plastic contentbelt

Een how-to over het starten van een bedrijf, een kookvideo voor een gezond ontbijt of 10 tips voor het schrijven van een goede column. Nuttige content… hoor ik je denken. Wat is het probleem? Met de content zélf is niks mis. Net zoals een plastic tasje of rietje handig is. Waar het pijn gaat doen is als je ze ziet liggen in het bos, ziet drijven in de zee of terugvindt in de maagjes van onschuldige dieren. Waar zwerft jouw wegwerpartikel tussen de 81,5 miljoen tellende how to’s over het starten van een bedrijf?

Als je als bureau, merk of marketeer nog steeds niet snapt dat plastic content niet de oplossing is, dan neem je (de toekomst) van het vak niet serieus. Het gaat namelijk niet alleen om wat we maken, maar ook om hoe we het maken. Of het duurzaam is en daadwerkelijk waarde toevoegt of eindigt als zwerfafval in de groeiende plastic contentbelt. Waarom? Voor de vindbaarheid, om thought leadership te claimen binnen een thema? Dat kan ook op een duurzame manier. 

Duurzame communicatie

De grootste zoekmachine is al begonnen. Meer content is allang niet meer de weg naar de top 5-zoekresultaten in Google. Er zijn websites met vierhonderd woorden over een onderwerp, die websites met vierduizend woorden compleet (SEO) overtreffen. Het gaat namelijk niet langer om de hoeveelheid content, maar hoe deze gemaakt is. De kwaliteit ervan. Daarom hebben steeds meer technische factoren – zoals de laadsnelheid van je website – invloed op de vindbaarheid. Google hecht dus steeds meer waarde aan kwaliteit boven kwantiteit. Verrek, dat klinkt best als een goede eerste stap naar duurzaam communiceren.

Een eerste stap. Want duurzaam communiceren gaat verder dan dat. Het vergt een lange termijnvisie, open staan voor het recyclen van content, slim samenwerken en de passie om echt iets van waarde toe te willen voegen. Bij Axioma blijven we altijd scherp op dat laatste. En nee, dat is niet altijd makkelijk. En ja, ook wij betrappen onszelf soms nog op plastic content. Maar zijn we het niet aan ons vakgebied verplicht om onszelf en daarmee onze klanten kritische vragen te blijven stellen? Wanneer staat de David Attenborough in jou op als het gaat om duurzame communicatie?

Wies Popa is Creative Director bij contentmarketingbureau Axioma. Axioma is partner van Content Marketing | The Awards, Wies Popa is jurylid. 

www.axioma.nl

Lees ook:

[Interview] Wies Popa (Axioma) over creatie en contentmarketing

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief