Marketing Report
[Cross Media Adverteerder 2022] Bob Postma over Coca-Cola interview

[Cross Media Adverteerder 2022] Bob Postma over Coca-Cola

Op 8 juni worden de Cross Media Awards uitgereikt. Bob Postma is Media & Connections Manager Benelux bij The Coca-Cola Company. Het bedrijf is genomineerd voor Cross Media Adverteerder van het Jaar 2022, voorgedragen door Megawatt. We spreken hem over de onderneming en de visie op crossmedia.

Kun jij Coca-Cola introduceren?

Coca-Cola bestaat in Nederland uit verschillende bedrijven. Coca-Cola Nederland maakt deel uit van The Coca-Cola Company groep. The Coca-Cola Company en haar dochtermaatschappijen zijn eigenaar van de merken. Zij staan in voor de consumentenmarketing en het basisconcentraat voor de drankjes dat verkocht wordt aan Coca-Cola Europacific Partners Nederland (CCEp). CCEP Nederland produceert, verdeelt en/of verkoopt Coca-Cola, Coca-Cola zero sugar, Coca-Cola light taste, Fanta, Fuze Tea, Aquarius, Sprite, Minute Maid, Chaudfontaine, Monster*, Fernandes*, Capri-Sun*, Fïnley, en Royal Bliss. Deze merken zijn samen goed voor meer dan zeven miljoen consumpties per dag in Nederland. Coca-Cola is voortdurend bezig met het optimaliseren van het portfolio, van het reduceren van suiker in de drankjes tot aan het introduceren van innovatieve producten. Daarnaast werken zij aan het terugdringen van de impact op het milieu door water aan te vullen en recycling te bevorderen. Coca-Cola Nederland en Coca-Cola European Partners hebben in Nederland meer dan 725 medewerkers verdeeld over twee vestigingen. Voor meer informatie over de werkzaamheden van Coca-Cola in Nederland: www.cocacolanederland.nl | www.twitter.com/cocacola_nieuws

Hoe kijken jullie vanuit Coca-Cola naar de ontwikkeling van crossmedia?

Om de doelgroep in de juiste omgeving, en vooral ook met de juiste relevantie te bereiken, is een crossmediale aanpak geen vraag, maar een must. Elke doelgroep kent daarbij een unieke approach. De onderdompeling in die kennis en keuzes voor een strategie, maakt ons vak zo boeiend. Waar bereik je een vrouw van 39 jaar of een man van 35? En wat nu als die doelgroep die je zoekt, actief sport. Of jouw producten op een specifieke plek kopen. Allemaal vragen die je in ogenschouw moet nemen om tot de perfecte crossmediale strategie te komen.

Wat is de rol en het belang van data in jullie crossmediastrategie?

Data is binnen onze strategie van cruciaal belang. Het is belangrijk om tijdens een campagne zelf aan het stuur te zitten, zodat wij tijdens de campagne de inzichten met betrekking tot bereik en engagement direct ontvangen en waar nodig kunnen bijsturen. Maar data is ook van groot belang voor de langetermijnstrategie, aangezien dit een solide basis vormt voor de connections-strategie van een merk; het geeft je een vertrekpunt voor toekomstige campagnes. Om dit op een kwalitatieve manier te doen, is het voor bedrijven steeds noodzakelijker om ook over first party data te beschikken. Alleen dan kun je als merk nog meer in de lead zijn van je cross -mediale strategieën.

Hoe meten jullie de effecten van crossmediale campagnes? En wat zijn die effecten?

Gedurende onze campagnes meten wij alle brand -en sales KPI’s en doen vervolgens een crossmediale analyse om te zien welk middel op welke manier bijdraagt. Daarnaast onderzoeken we die omnichannel aanpak ook nog eens op gezette tijden via Mix Modelling Analyses.

Op welke crossmediale case van Coca-Cola ben je trots?

Met de kerstcampagne van eind vorig jaar hebben wij kunnen laten zien dat – ook in tijden van corona – waarin OOH minder relevant was en tv schaars, je doelgroepen toch kon bereiken door online en via social media door voor de juiste touchpoints te kiezen.

Een ander mooi voorbeeld is Fuze Tea; binnen deze campagne hebben we de doelgroep bereikt door naast tv, radio en OOH, ook een samenwerking met LINDA. aan te gaan, We hebben toen binnen deze samenwerking het exclusieve blad BLAD ontwikkeld, waarin we via aansprekende content in het magazine, podcasts en OLV onze doelgroep wisten te bereiken.

Lees hier meer over deze case, die is genomineerd voor Cross Media Case van het Jaar 2022.

Hoe werken jullie op crossmedia-gebied samen met Megawatt?

Met Megawatt werken wij samen op gebied van Digitaal en Experience Marketing vlak (Sampling en XM). Het gebruik en de inzet van data is ook van groot belang voor deze samenwerking, aangezien we hier de data van de ATL en BTL-campagne koppelen om op die manier de TTL-campagne in te vullen en te optimaliseren.

100%

Wat is het laatste nieuws?

Begin dit jaar is Coca-Cola wereldwijd live gegaan met de nieuwe Coke-app, waarbij de consument (na het downloaden van de app) door middel van gamification unieke ervaringen kunnen opdoen en binnen onze verschillende merkcampagnes kunnen spelen voor prijzen. Ook vanuit data-perspectief is dit erg interessant, omdat het ons helpt om de consument nog beter te begrijpen.

www.coca-cola.nl
www.magawatt.nl

www.crossmediaawards.nl


Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief