Marketing Report
[Cross Media Adverteerder 2022] Dick Gussen over Corendon

[Cross Media Adverteerder 2022] Dick Gussen over Corendon

Op 8 juni worden de Cross Media Awards uitgereikt. Dick Gussen is Director of Brand & Media Partnerships Corendon International Travel & Corendon Hotels & Resorts. Corendon is genomineerd voor Cross Media Adverteerder van het Jaar 2022, voorgedragen door Abovo Maxlead. We spreken hem over de onderneming en de visie op crossmedia.

Kun jij Corendon introduceren?

Corendon is een van de grootste reisorganisaties in Nederland en België. Sinds begin 2022 zijn wij ook actief in Denemarken. Wij vervoeren jaarlijks meer dan 800.000 vakantiegangers naar een van onze ruim 45 bestemmingen in 15 vakantielanden rondom de Middellandse Zee, Afrika, Midden-Oosten, Azië en het Caribisch gebied. Wij bieden zogenaamde pakketreizen aan die bestaan uit een retourvlucht, accommodaties en reisleiding service. Desgewenst kan de klant zijn pakketreis uitbreiden met 1 van de vele services zoals transfers, autohuur en excursies. Hiermee kunnen we de vakantievierende Nederlander en Belg volledig ontzorgen, we zijn een one -stop- shop voor je volledige vakantie.

Wat Corendon uniek maakt is dat wij naast een reisorganisatie ook over 3 eigen luchtvaartmaatschappijen beschikken met een vloot van ruim 60 vliegtuigen. Ook heeft Corendon 8 hotels waarvan 3 in Amsterdam, 2 aan de Turkse Riviera, 2 op Curaçao en 1 op Ibiza.

Hoe kijken jullie vanuit Corendon naar de ontwikkeling van crossmedia?

Crossmedia is voor ons een gegeven… onze marketingmachine draait op crossmediale marketing channels dus volgen wij de ontwikkelingen op de voet. Dat het ene mediakanaal wat beter of minder presteert is voor ons geen bedreiging maar een uitdaging. Wij volgen onze klant en daar waar onze klant zijn media consumeert zijn wij aanwezig. Onze marketing strategie bestaat in de basis uit 2 primaire fases. Tussen november en eind maart ligt onze focus vooral op de klant die zijn vakantie vroeg wil boeken (en dat doet het grootste deel van Nederland) en ze te attenderen op Corendon. Tijdens deze fase zitten we in de touch en tell modus waarin we klanten inspireren voor bepaalde bestemmingen of hotels. Uiteraard staat bij ons de sell focus altijd aan en geven we in deze fase bijvoorbeeld vroegboekkortingen. Om deze TTS ultiem uit te nutten zetten wij vrijwel alle mediatypes in. In fase 2 (vanaf april tot eind juni) zitten we meer in een sell fase waarin we continu bezig zijn om de last minute klant te bereiken. Hierbij zitten we zeer kort op de bal en bepalen wij per campagne welke mediakanalen passen om de juiste doelgroep te bereiken en ook welk kanaal kosteneffectief is. Samen met onze ervaring maken we gebruik van data om de juiste keuzes te maken. Al onze campagnes zijn een perfecte balans tussen online en offline kanalen.

Wat is de rol en het belang van data in jullie crossmediastrategie?

Deze rol is van enorm belang. Ken je klant zeggen wij altijd. Wij kennen onze klanten doordat we in direct contact met ze zijn en blijven, onze Customer Journey heeft een groot aantal touchpoints waarin we terugkoppeling krijgen wat de klant zoekt, verwacht en bereid is voor te betalen. Data helpt ons de juiste keuze te maken op die momenten dat we het de klant niet zelf kunnen vragen en om efficiënter om te gaan met alle marketingkanalen. Data helpt ons om inzicht te geven in wie onze klanten zijn, gesegmenteerd in doelgroepen, maar vooral om de klant het juiste aanbod/service te geven die aansluit bij zijn of haar vakantiewensen. Als we dat weten kunnen we ook het juiste mediakanaal inzetten om hem te bereiken.

Hoe meten jullie de effecten van crossmediale campagnes? En wat zijn die effecten?

De belangrijkste parameter is bij ons de dagelijkse verkoop. Wij zitten bovenop die verkoop. Het hotel in een advertentie van vandaag in Telegraaf moet morgen in de top 5 staan van onze bestverkochte hotels waarbij we ook exact weten tegen welk prijsniveau, marge en vooral de vertrekperiode (een reis in een schoolvakantie verkopen is makkelijker dan die ergens halverwege juni). Als de verkeerde vertrekperiode is geboekt moeten we ook direct gaan bijsturen.

Een online campagne moet snel rendement opleveren qua kosten maar vooral de juiste traffic. Wij zitten met een type product wat letterlijk en figuurlijk verdwijnt in de lucht. Zodra een vliegtuig vertrekt moeten de 189 stoelen aan boord gevuld zijn. Een lege stoel en ook een leeg bed kun je daarna niet meer verkopen. Dus we moeten snel de effecten zien van onze campagnes. Werkt de campagne niet dan is de mogelijkheid om je kanalen anders in te zetten er nog steeds, maar dan is snel schakelen van enorm belang. Wij plannen weinig campagnes voor over 3 maanden. Een complete online campagne of offline campagne kan bij ons soms wel binnen 24 uur volledig live staan. Daar zijn we uiteraard erg trots op!

Op welke crossmediale case van Corendon ben je trots?

De introductie van Cor & Don, weliswaar alweer ruim 8 jaar geleden, maar dit heeft enorm veel gedaan voor onze naamsbekendheid. De karakters Cor en Don lenen zich uitermate goed om in te zetten in de verschillende kanalen zoals TV of een online campagne. Doordat we de heren in zetten in vrijwel alle kanalen spreken mensen inmiddels onze naam nu vaker uit als Cor en Don dan als Corendon.

Hoe werken jullie op crossmedia-gebied samen met Abovo Maxlead?

De kracht van onze crossmedia inzet ligt hem in het feit dat we veel onderdelen in eigen beheer hebben. Wij moeten heel snel kunnen schakelen bij crossmediale campagnes dus veel disciplines hebben we inhouse. Abovo is voor ons sinds jaren de perfecte partner voor onze inzet op radio en TV. Daarnaast is het prettig om samen te werken met een ervaren partner die ook het medialandschap goed kent en dat ook kan beoordelen vanuit verschillende branches. Zij denken mee in de inkoopfase en kunnen tijdens campagnes strategisch met ons meedenken, monitoren en bijsturen. Flexibiliteit is daarbij key. Zeker de afgelopen jaren tijdens Covid zijn er heel wat campagnes gesneuveld, soms zelfs de avond voordat we live zouden gaan. Een mediapartner en zeker Abovo is dan in staat om snel en adequaat te ondersteunen.

Wat is het laatste nieuws?

Wij zien dat na 2 moeilijke jaren de Nederlander met vakantie wil. Dat doen ze massaal en men boekt zelfs luxere vakanties. Als deze trend zich doorzet kunnen we zo maar eens afstevenen op ons beste jaar ooit. En het zou betekenen dat het herstel voor onze branche ook sneller gaat dan we ooit hadden verwacht. Ook hebben we recent een derde land toegevoegd waar vakantiegangers een Corendon pakketreis kunnen boeken: Denemarken.

www.corendon.nl
www.abovomedia.nl
www.crossmediaawards.nl

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.