Marketing Report
[DPG Grow] De opmars van elektrisch rijden nieuws

[DPG Grow] De opmars van elektrisch rijden

Mobiliteit blijft een hot topic! Waar staan we nu? Hoe groot is de invloed van corona, flinke inflatie en hoge benzinekosten op ons mobiliteitsgedrag?

Laten we de auto sneller staan en kiezen we vaker voor de (elektrische) fiets? Samen met Panel Inzicht heeft DPG Grow onderzoek gedaan naar deze vragen. Benieuwd wat er is veranderd ten opzichte van vorig jaar? Lees snel verder en download onderaan dit artikel de infographic van het Panel Inzicht onderzoek van maart 2022.

Mobiliteitsgedrag verandert

Automobilisten stonden vorig jaar langer in de file dan in 2020, maar nog altijd veel minder lang dan vóór de uitbraak van corona. Dat blijkt uit een rapport over de ontwikkelingen op de weg. Ruim twee derde van de Nederlanders verwacht echter dat de files weer op het oude niveau (van voor corona) zullen komen.

Ruim een derde maakt zich dan ook zorgen over mobiliteit in de toekomst en twee derde vindt het beter voor het milieu als we minder gaan reizen. Een deel van de Nederlanders voegt ook daad bij woord: ruim de helft geeft aan dat hun gedrag op het gebied van autorijden is veranderd. 80 procent van hen is minder gaan autorijden.

Elektrische fietsen

Voor het eerst zijn vorig jaar in Nederland meer nieuwe elektrische fietsen verkocht dan gewone fietsen. Iets meer dan de helft van de nieuw verkochte fietsen in 2021 had elektrische ondersteuning, wat een jaar eerder nog een paar procent lager lag, blijkt uit cijfers die BOVAG recent deelde.

De populariteit van (elektrisch) fietsen wordt ondersteund door de onderzoeksresultaten; bijna de helft van de ondervraagden geeft aan dat zijn/ haar mobiliteit op het gebied van fietsen afgelopen jaar veranderd is. Het overgrote deel van mensen met veranderd gedrag is méér gaan fietsen.

En het vooroordeel dat elektrische fietsen alleen voor senioren is, lijkt te kantelen: slechts een kwart vindt nog dat dit vooral voor ouderen is. Voor aanbieders van elektrische fietsen dus volop kansen om de doelgroep voor hun marketing te verjongen. En denk dan vooral ook aan de juiste uiting waarmee je ook de iets jongere doelgroep aanspreekt: nog steeds vindt één op de vijf reclame voor elektrische fietsen namelijk ouderwets. De campagne van QWIC doet dit bijvoorbeeld heel sterk.

Opmars van elektrisch autorijden

Bij de aanschaf van een andere auto is ook heel duidelijk de opkomst van elektrisch rijden te zien: een kwart heeft de voorkeur voor een elektrische auto (dit was in 2021 nog 16 procent) en hiermee stoot het de benzineauto (nieuw/ tweedehands) van zijn troon. De keuzecriteria voor een auto is ook aan verandering onderhevig: zuinigheid is ten opzichte van vorig jaar belangrijker geworden als keuzecriterium bij een andere auto. Na de kosten en kwaliteit is dit het derde criterium. De hoge benzinekosten en de hoge inflatie zullen hier ongetwijfeld een rol in spelen. Het is dan ook aan te raden om de nadruk te leggen in marketingcommunicatie op de duurzaamheid van een auto, hiermee kan je een potentiële klant over de streep trekken! Zie bijvoorbeeld ook de branded content case van Renault waarbij zij zich als voorloper van elektrisch rijden positioneren.

Download hier de infographic van het onderzoek

www.dpgrow.nl

Abonneer je op onze nieuwsbrief