Marketing Report
[De Belofte 2022] Jelle de Wit (Vertigo 6): We weten precies wat Gen Y en Gen Z belangrijk vinden interview

[De Belofte 2022] Jelle de Wit (Vertigo 6): We weten precies wat Gen Y en Gen Z belangrijk vinden

Jelle de Wit is Marketing & PR Consultant bij Vertigo 6. Hij is genomineerd voor De Belofte 2022. Wij spreken hem. De winnaar van De Belofte 2022 wordt bekendgemaakt op woensdag 8 juni op Cross Media Congres 2022.

Kun jij Vertigo 6 introduceren?

Vertigo 6 is een Arnhems bureau dat zich specialiseert in jongerenmarketing. We werken met een groep gepassioneerde en creatieve professionals aan campagnes waarbij we nieuwe media inzetten om Gen Y en Gen Z te bereiken en activeren.

Van oorsprong zijn wij gespecialiseerd in de gamesmarkt en werken we onder andere voor Electronic Arts, Koch Media, Jagex, Bungie en Riot Games. Deze unieke jongerenexpertise zetten wij effectief in op andere markten voor klanten als Logitech, Disney, ASUS, Studiekeuze123, Discovery+, UEFA, Timing en meer.

Vertigo 6 is zowel creatief als resultaatgericht en helpt klanten hun bedrijfsdoelstellingen te bereiken met crossmediale campagnes op de juiste kanalen. Vertigo 6 werd afgelopen jaar uitgeroepen tot Cross Media Bureau van het jaar en we zijn onder meer bekroond met meerdere Cross Media Event Awards en SAN Accenten. In 2021 eindigden we op de eerste plaats in de FONK100 met de hoogste klantbeoordeling ooit (9,83 gemiddeld).

Wat kan Vertigo 6 dat andere bedrijven niet kunnen?

We zijn een sparringpartner die niet alleen het vraagstuk van de klant vertaalt in een concreet plan, maar het plan daarna ook succesvol uitvoert. Door ons werk in de gamesindustrie zijn wij altijd actief op de nieuwste mediakanalen. We weten precies wat Gen Y en Gen Z belangrijk vinden, via welke media ze kunnen worden bereikt, en hoe een merk en de merkwaarden hierop aansluiten. Wij denken vanuit de ontvanger en vertalen campagnes door naar verschillende kanalen, volgens de daar geldende etiquette. Een YouTube-kanaal is namelijk geen tv-zender en een Twitch-uitzending is geen Reddit AMA.

Vertigo 6 helpt klanten met full-funnel, geïntegreerde, crossmediale campagnes die gebruikmaken van paid-, earned-, shared- en owned-kanalen. Volgens onze klanten doen we dat op nuchtere, daadkrachtige wijze.

Waaruit bestaat jouw werk bij Vertigo 6?

Als Marketing & PR Consultant vervul ik binnen Vertigo 6 een dynamische rol. Zo ben ik medeverantwoordelijk voor een van de teams binnen het bedrijf, waarbij ik teamleden aanstuur en verschillende projecten van start tot finish begeleid. Aan de andere kant ben ik door mijn ervaring en expertise in de gamesindustrie verantwoordelijk voor een groot gedeelte van ons gamesportfolio.

Wat ik zelf zo tof vind aan mijn rol bij Vertigo 6 is de afwisseling tussen alle verschillende klanten en disciplines. De ene dag werk ik aan een toffe influencercampagne en een lanceringsevenement. De andere dag richt ik complete onlinemarketingcampagnes in waarbij we adverteren via Meta, TikTok, Twitch en Reddit. Daarnaast werk ik dagelijks samen met klanten aan hun pr-strategie. Daarin kijk ik met ze mee welke activiteiten het best passen bij hun doelstellingen, en voer ik samen met het team die activiteiten uit.

Wat vind jij de belangrijkste trends in onze business?

Er groeit een nieuwe generatie consumenten op die geen lineaire tv kijkt of radio luistert. Een generatie die bereid is om te betalen om geen advertenties uitgeserveerd te krijgen. Deze mensen hebben een onuitputtelijke bron aan content, maar lang niet genoeg tijd om alles te consumeren. Je kunt deze doelgroep niet langer activeren door eenzijdig te zenden. Daarom is het belangrijker dan ooit dat je als adverteerder content creëert die waarde toevoegt voor de consument. Bij Vertigo 6 starten we daarom altijd met de vraag: waarom zou iemand op dit platform hier naar willen kijken?

Daarnaast is het superbelangrijk dat je content ontwikkelt voor het platform waar je mensen wilt bereiken. Stop dus met het uitzenden van tv-commercials op TikTok of Instagram door dezelfde video in een ander formaat te plaatsen. Verdiep je in plaats daarvan in de doelgroep die je wilt bereiken en het platform dat zij gebruiken, en gebruik die informatie om content te creëren die gezien wordt. Aandacht is niet langer vanzelfsprekend, dus alleen door te voldoen aan de eisen van de eindgebruiker, kun je ze effectief bereiken.

Onze klanten verlangen al jaren innovatieve, maar vooral effectieve vormen van marketingcommunicatie. Via free publicity, influencermarketing, native advertising, branded content, events en meer. Social- en owned-kanalen gaan echter de basis vormen van een geïntegreerde marketingcommunicatiemix.

Wat snapt de gevestigde orde in onze business niet wat jonge mensen wél snappen?

De gevestigde orde zit voor het overgrote deel in Amsterdam en dat zie je terug in campagnes. Campagnes worden met een binnen de ring-bril op gemaakt. Dat is jammer en een gemiste kans. Nederland is namelijk meer dan alleen de Randstad en de huidige targeting-mogelijkheden bieden juist de kans om advertenties aan te bieden die lokaal aanspreken. Bij Vertigo 6 geloven we steeds meer in een regionale aanpak. Dat begint wederom bij de ontvanger van je boodschap: waar bevindt deze zich en waar kun je die het beste bereiken? Als je dat goed in kaart brengt, dan kom je erachter dat er binnen Nederland ook veel verschillen zijn en één boodschap eigenlijk niet voldoende is.

Dankzij deze manier van denken is de campagne van de game Farming Simulator 22 nu ook genomineerd voor een Cross Media Award voor beste innovatie. Hierin ontwikkelden we voor alle relevante regio’s in Nederland aparte reclames, zodat deze eigen en fris klinken tussen het normale reclamegeweld. Het resulteerde in de best verkochte Farming Simulator-game uit de franchise.

Wat zijn jouw ambities in ons vak?

Het zal niet als een verrassing komen dat ik zelf ook een gamer ben. Ik denk dat ik daarom ook zulke mooie campagnes kan draaien voor klanten, omdat ik zelf als geen ander begrijp hoe de vork in de steel steekt. En hoe tof ik het ook vind om binnen de Benelux mijn steentje bij te dragen aan de lancering van een game, het lijkt het mij ontzettend mooi om dat proces een keer wereldwijd te overzien. Gaming is de grootste en snelst groeiende vorm van entertainment met meer dan drie miljard actieve spelers wereldwijd. Er is dus nog zoveel meer te leren over de industrie waar ik al mijn hele leven enorm gepassioneerd mee bezig ben.

Naast games zou ik ook graag een keer aan de slag gaan met de lancering van een nieuwe console van Microsoft, Sony of Nintendo. Ze hebben weliswaar alle drie een compleet andere visie van hoe ze hun product in de markt willen zetten, maar het lijkt me eindeloos fascinerend om binnen elke markt op zoek te gaan naar een effectieve manier om die visie te communiceren.

Wat is het laatste nieuws?

Kort geleden is Vertigo 6 toegetreden tot de Happy Horizon-groep. 25 collega’s werden ineens 600 collega's. Een hele mooi stap voor ons als bedrijf, maar ook zeker voor onze klanten. Naast onze eigen expertises kunnen we ze namelijk nu nog veel meer bieden. Verder ben ik ontzettend enthousiast en benieuwd wat de toekomst gaat brengen. Tot dusver heb ik elke stap van Vertigo 6 van dichtbij meegemaakt, waar ik zelf ontzettend veel van heb mogen en kunnen leren. En wie weet, wellicht dat we ooit als Happy Horizon-groep wereldwijd een game of console mogen lanceren…

www.vertigo6.nl

www.crossmediacongres.nl

www.resultrecruitment.nl


Sponsors



Abonneer je op onze nieuwsbrief