Willem-Albert Bol: Onrustige tijden vragen om flexibiliteit en snelheid, lef en vertrouwen
Abovo Maxlead lanceert AM Local. Wij bellen Willem-Albert Bol, CEO van Abovo Maxlead.
Willem Albert! Nog steeds fijn
toeven in Hoorn?
De zon schijnt extra in het pittoreske Hoorn. Verdeel mijn tijd tussen
ons kantoor hier en dat in Oegstgeest. Dat is ook al zo’n prettige plek.
Voordeel van deze twee steden, is dat we met een gezonde afstand van de
Amsterdamse bubbel ons werk kunnen doen.
Hoe is de business? Goed neem ik aan…
Het gaat nog een beetje op en neer. Onze media activiteiten gaan beter
dan verwacht, terwijl onze content en performance marketing per maand
wisselen. Daar lijkt nog wat onrust in de markt. Maar we gaan overall dit jaar
significant hoger eindigen.
Hoe is jullie arbeidsmarkt? Hoeveel moeite kost het om de juiste
mensen te vinden? En waar haal je ze vandaan?
Wij mogen in onze handjes knijpen. Ten eerste lukt het ons om onze toppers
grotendeels te behouden. Ook al worden ze regelmatig gebeld en gepolst. En als
wij dan vacatures hebben, gaat het aannemen wonderwel soepel. Bewust nemen wij diverse
zakelijke achtergronden aan: soms van klantzijde, soms van bureauzijde, soms
van andere plekken. Frisse blikken! En wat scheelt dat onze twee locaties eigen
regio’s hebben, waar de kandidaten graag willen wonen en werken.
Hoe zie je de klantvraag veranderen?
Dat gaat twee kanten op: enerzijds wil de klant meer generiek en
integraal advies, anderzijds wil de klant op bepaalde specialismen de beste
mensen. Dus wij moeten onze teams daar slim op inrichten. Neem onze aanpak van
arbeidsmarkt vraagstukken: enerzijds schuiven wij onze specialisten van AM
Recruitment naar voren. Dat is logisch, want die kennen de ins- en outs van
werving en employer branding. Maar anderzijds leveren wij juist breed advies
waar ook media, content en performance om de hoek komt kijken.
Wat is AM Local?
AM Local is een managed service. Klanten kunnen zelf niks beheren of
bijsturen maar wel alles 24/7 zelf monitoren in hun dashboard.
Het is onze nieuwe digitale dienst vooral voor klanten in het MKB
segment. Via het AM Local platform wordt display, video en mobile advertising
aangeboden. Die kunnen klanten zelf sturen om lokaal, regionaal of landelijk in
te zetten. Leidend is de doelstellingen van hun campagne.
Online banners kun je weergeven binnen de voor de klant relevante doelgroep
op websites zoals NU.nl, AD, Telegraaf en Funda. Met relatief kleine budgetten zijn dit soort websites meestal niet
in beeld maar nu kan daar dus wel heel specifiek worden geadverteerd. Voor het
werken met dit platform zijn er geen opstartkosten. Ook geeft het platform
toegang tot een dashboard waarin de klant zelf kan meekijken en
bijsturen.
MKB kan via AM Local al voor een paar euro per dag digitaal lokaal
adverteren. De campagnes worden gemanaged door specialisten bij Abovo Media.
Als ik voor een paar euro per dag adverteer, hoeveel management kan ik dan van
de specialisten van Abovo Media verwachten?
Een paar euro zal weinig impact maken. Wellicht is mogelijkheden voor
ieders budget nog beter verwoord. AM Local adviseert, implementeert,
optimaliseert en rapporteert. Ook helpen wij met marketingideeën omtrent de
banner advertenties.
Ons team is erop ingericht dat die adviezen snel en effectief kunnen worden gedaan. Een groot deel kan de klant prima zelf. Toch kan de klant ook vastlopen en
dan is het geruststellend dat een adviseur klaar staat je te
helpen. Naast search en social, is het adverteren op grote sites maar
voor gerichte doelgroepen ook de wens van MKB klanten. Maar dat is complex en
meer tijdsintensief dan je denkt. Door deze AM Local dienst willen wij dat een
stuk makkelijker voor ze maken.
Er zijn mensen die denken dat de advertentiemarkt gaat instorten.
Welke geluiden hoor jij in de markt?
Dat verschilt per type klant. Economisch onrustige
tijden vragen om een paar dingen: flexibiliteit en snelheid, lef en vertrouwen. Wij
werken gelukkig voor de uitdagers. Merken die nog geloven in groei en durven te
investeren. Die zien nu juist kansen. Defensieve, logge en stroperige merken
daarentegen, gaan het wel zwaar krijgen. Hun behoudende aanpak kan betekenen
dat zij marktaandeel gaan verliezen aan die uitdagers.
Wat is het laatste nieuws?
Dat we zeker niet gaan stilstaan! Ons credo is daagt je uit. Dat
doen we onder andere met een serie aan initiatieven. Eerder dit jaar lanceerden
wij ons content label AM Beyond*. Nu maakten we AM Local bekend. Binnenkort komen wij met nieuws over onze nieuwe aanpak van het medium outdoor. En meer volgt
daarna. Stilstand kan niet in deze turbulente markt.
Gepubliceerd door: Bas Vlugt