[Forum] Wat kunnen marketeers met Clubhouse?

[Forum] Wat kunnen marketeers met Clubhouse?

05-03-2021 16:36:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 2641 | Tags:

In de rubriek [Forum] vragen wij bepalende spelers in media en marketingcommunicatie naar hun mening naar aanleiding van een actuele vraag.

Voor wie dacht dat het landschap van social media wel zo'n beetje af was, komt bedrogen uit. Ja TikTok, ach... Maar nu Clubhouse. Dat kwam toch uit het niets en nu - binnen een paar weken - heeft iedereen het over Clubhouse – wow!

Uit onderzoek van MeMo² blijkt dat er in Nederland inmiddels meer dan een miljoen gebruikers van Clubhouse zijn – dat je nota bene alleen kunt gebruiken op uitnodiging en dan moet je ook nog eens zo'n suffe iPhone hebben. En dan zijn het ook nog eens vooral jongeren die naar Clubhouse grijpen. Daarom deze vraag:

Wat kunnen marketeers met Clubhouse?

Tobias Vermeiren, Strategy Consultant bij UM Nederland: "Clubhouse, Silicons Valleys nieuwste en populairste start-up, heeft zich in Nederland viraal verspreid. Met ruim 1 miljoen gebruikers  and still counting…, mogen we toch wel spreken van een serieuze nieuwe socialmediaspeler in de markt. Ik vroeg me al geruime tijd af wanneer er een social platform zou ontstaan dat zich focust op audio. Of sterker nog, ik vind dat het lang heeft geduurd voordat audio hetzelfde pad heeft gevolgd als video, tekst en afbeeldingen.

Clubhouse is namelijk, net als bij andere sociale kanalen, een gevolg van democratisering van contentpublicatie. Zo heb je voor het distribueren van video geen tv-zender meer nodig, slechts een YouTube-account... lees hier verder

Sjef Kerkhofs, Managing Director van daily dialogues en Partner bij CANDID: "Clubhouse is op dit moment nog een redelijk marcom- en mediafeestje. Dat zie je vaak bij nieuwe platforms. Ik stel mezelf als marketeer eigenlijk altijd twee vragen. Ten eerste: wat is de kans dat dit nieuwe medium echt voet aan de grond krijgt? En ten tweede: welke doelstelling kan ik met behulp van dit medium realiseren?

De eerste vraag is voor mij helder. Ja, Clubhouse heeft het in zich om een blijvertje te zijn. Of beter gezegd, het construct erachter in ieder geval. Het is een logische combinatie tussen de steeds populairder wordende podcasts en socialmedia-interacties. Het is eigenlijk een  interactieve podcast. En dat voelt logisch in de huidige tijd en gezien de trends van de afgelopen jaren... lees hier verder

David Barens, oprichter van The Social Club en Chief Marketing Officer van MPG.Group: "Marketeers kunnen overal iets mee, maar de vraag is natuurlijk of het nut heeft om iets met Clubhouse te doen. In de basis is voor een marketeer ieder platform waar je doelgroep veel aandacht en tijd besteedt én waarop je als merk van toegevoegde waarde kunt zijn, interessant. In mijn zakelijke bubbel van marketeers, mediamensen en bureauvrienden en -vriendinnen zie ik enorm veel gebruikers op Clubhouse, maar binnen mijn vrienden en familie zie ik er pas een handjevol. 

De app heeft momentum en groeit (juist dankzij het invite-only model) hard, dus het bereik zal in toenemende mate interessant zijn voor merken. Maar zijn merken ook in staat om waarde toe te voegen? Veel merken schieten toch vaak in de reflex om op een nieuw platform hetzelfde te zenden als... lees hier verder

Jeroen de Bakker, Managing Partner Airborne: "Een simpel antwoord: vooralsnog weinig. Maar dat hoeft ook niet. Clubhouse is een spraakmakende en vermakelijke hype die perfect aansluit bij onze behoefte aan sociale prikkels. Zeker in lockdown- en avond-kloktijd. En die uitstekend past binnen een grote ontwikkeling, namelijk de verdere digitalisering van audio. Daar moeten marketeers -naar mijn mening- zeker iets mee. De 18 miljard luisteruren die er in Nederland jaarlijks zijn groeien gestaag, terwijl het grote aandeel lineaire radio daarbinnen in rap tempo afbrokkelt. Dit betekent dat consumenten meer en meer naar andere audio-content luisteren. En hier steeds actiever naar op zoek gaan. Denk aan muziek via Spotify, luisterboeken bij Storytel, podcasts van luisterplatformen als NRC en De Correspondent en -bijvoorbeeld- live gesprekken op Clubhouse.

De taak van marketeers is natuurlijk om zo kostenefficiënt en effectief mogelijk commerciële doelstellingen te behalen. Mijn advies is dan ook om de hype rond Clubhouse als aanleiding te nemen om serieus over de rol van digitale audio binnen je strategie na te denken. Als bereiksmedium, als onderdeel van je huidige content-ontwikkeling en vanuit het perspectief van conversaties met consumenten. Want audio raakt dankzij platformen als Clubhouse steeds meer ingeburgerd in ons dagelijkse mediagedrag. Als marketeer kun je hier niet om heen."

Wilem-Albert Bol, CEO van Abovo/Maxlead: "Zoals bij vele nieuwe (digitale) initiatieven volgt snel de vraag... kunnen merken hiervan profiteren? Bij een positief antwoord, is het logisch marketeers zich hierin gaan verdiepen. Nu is de laatste opvallende stijger: Clubhouse. Een audio-omgeving waarin groepen mensen zich in verschillende kamers verzamelen om te praten over werkelijk van alles. En praten die mensen veel over merken? Nee. Zoals vaker op social, doen meeste mensen dat niet.

Dit betekent voor mij niet dat marketeers niet nieuwsgierig moeten zijn. Want dat zou ik marketeers namelijk wel aanraden. Ga kijken en ga luisteren. Audio online biedt kansen en zoek naar die plekken en oplossingen waar je wat als merken meer mee kan. Maar misbruik een app als Clubhouse niet om plat te zenden. Zoek naar relevante inhoud. Zoek naar onderwerpen die leven bij de consument. Praat niet over jezelf, maar faciliteer de dialoog. Als je bijvoorbeeld als merk sponsor bent van sport of cultuur, geef die dan extra podium. Wat je ook doet, ga niet teveel sturen en heb lef. Verwacht niet teveel, maar start en leer ervan."

Jur Baart, eigenaar van Fitzroy: "Deze nieuwe anderhalve meter-hotspot - waar je nog wel voor uitgenodigd moet worden - zit vol kansen en valkuilen. Dus, wat moet je hier als merk? Om dat goed te kunnen beantwoorden, moet je aan de achterkant van de hype achter Clubhouse kijken. Pas als je goed begrijpt waarom deze nieuwe consumentenbehoeften zijn ontstaan, kun je er op inspelen. Fitzroy volgt nauwlettend alle laatste ontwikkelingen door middel van onze Consumer Insight afdeling en dit is wat ons opviel:

#1 Van gezellige avond naar avondklok

Stel dat de restaurants open waren. De kroegen. Je met alle vrienden lekker kon afspreken, omdat we eind December de Covid-19 onder controle hadden... lees hier verder

Jeroen Verkroost, Directeur Digitale Transformatie bij Holland Casino: "Voorlopig kunnen ze er wat mij betreft maar beter vandaan blijven. Natuurlijk is het aantrekkelijk, een Clubhouse-account. Het platform van de techmiljonairs uit Silicon Valley, zo werd gezegd. Het alleen op basis van uitnodiging-effect zorgde ervoor dat het platform heel exclusief zou blijven, dus als je erop zit dan bén je iemand, was het idee, ondersteund met wat hipsterfoto's in de vormgeving. Lekker lifestyle!

Enfin. Er zijn inmiddels 1 miljoen accounts actief in Nederland, dus zo speciaal ben je niet meer, met een Clubhouse-account. Is het dan tijd voor marketeers om dit kanaal in te gaan zetten in de mediamix? Nee. Waarom niet? Clubhouse brengt privacy van gebruikers op 5 manieren in gevaar, en is daarom geen handig platform om je nu mee te associëren als merk. Het risico op een rel is best groot.

Wat is er dan aan de hand, vraag je? OK. In Amerika berichtten diverse media hier al over, maar in Nederland pikte niemand dit nog op, dus misschien goed om hier even te delen... lees hier verder

Joost Waal, Trade Marketing Manager bij ViacomCBS: "Inmiddels heb ik Clubhouse een aantal weken kunnen proberen. Door het invite-only concept voelt het exclusief en je ziet dat er een aantal bekende mensen uit de media al een grote schare aan volgers hebben opgebouwd door hun naamsbekendheid en het organiseren van gesprekken in kamers over verschillende onderwerpen. Je komt al snel in een bubbel terecht waarbij je kan luisteren naar de meningen van mensen die zichzelf als expert profileren binnen een vakgebied of het gewoon leuk vinden om in gesprek te gaan met elkaar. Zeker in deze tijd nu de cafe’s gesloten zijn, biedt Clubhouse een digitaal alternatief om informeel met elkaar te kunnen te discussiëren.

De interessante toevoeging is dat je als volger ook kan deelnemen aan een gesprek door je hand op te steken en een vraag te stellen of mee te discussiëren. Als B2B marketeer is Clubhouse dan ook zeker interessant en een makkelijke manier om in gesprek te komen met personen met dezelfde interesse en passie binnen je vakgebied en je netwerk uit te breiden. Als B2C marketeer moet je creatiever zijn om je product of merk te promoten en zie ik Clubhouse (nog) niet als het platform om naamsbekendheid op te bouwen. Wellicht dat hier in de toekomst verandering in komt…"

Michiel Rotteveel, Directeur Onderzoek bij MediaTest: "Allereerst is het natuurlijk een huzarenstukje hoe een platform dat zich volledig richt op interactieve audio in zo’n korte tijd zo’n enorme groei door kan maken. Tegelijkertijd is het overduidelijk een platform in ontwikkeling en spat de diversiteit en creativiteit ervan af.

Op dit moment beluister ik de kamer ‘How to elevate your brand using ClubHouse!’. Er zijn 43 mensen in de kamer, dus echt drukbezocht is het niet. En de deskundigen in de kamer hebben het vooral over proberen en meerwaarde bieden. Bottom line is dat het nog echt pionieren is.

Bij MediaTest zijn we groot fan van de formule: Effect = Bereik x Content. De exponentiële groei van het platform maakt dat het potentiële bereik binnen Clubhouse voor veel marketeers voldoende groot zal zijn. Dat maakt dat er twee uitdagingen zijn:

  • Hoe maak ik van potentieel bereik daadwerkelijk bereik?
  • Hoe zorg ik voor content die leidt tot een gewenst effect?


En daarmee zien we een uitdaging die we al sinds mensenheugenis kennen van andere media met een pull-karakter. De oplossing: Zorg voor relevante content die past bij het merk en het medium. En dat is niet zo makkelijk voor een platform dat nog volop in ontwikkeling en verre van uitgekristalliseerd is. In ieder geval is het inspelen op de mogelijkheden tot interactie, de luisteraar betrekken, iets dat typisch bij dit medium past.

Wat lessen vanuit andere kanalen verder leren; Wil je de massa bereiken? Zorg er dan voor dat bekende personen iets exclusiefs doen dat aansluit bij je merkwaarden. Verbind er een quiz met mooie prijzen of een sportevenement aan en zorg voor een positieve sfeer. Dan rest alleen nog de uitdaging om alle Clubhouse-leden in je kamer te krijgen…"


Stuur jouw bijdrage aan dit forum naar Bas Vlugt | bas@nederlandsmedianetwerk.nl

Eerder organiseerden we onder meer deze fora:

[Forum] Wat gaat jouw bedrijf in 2021 doen met data?
[Forum] Hoe zal de advertentiemarkt zich ontwikkelen in 2021?
[Forum] Hoe zal PR zich ontwikkelen in 2021?
[Forum] De Open campagne van Coca-Cola
[Forum] Hoe kunnen media in Nederland optimaal gebruikmaken van de adverteerdersboycot van social media?

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie