Marketing Report
Fransz Finds - Vol 2. | Inspiratie waar je wat aan hebt column

Fransz Finds - Vol 2. | Inspiratie waar je wat aan hebt

Toe aan wat afleiding waar je wat aan hebt? Dan is deze tweewekelijkse column precies wat je nodig hebt. Bij Fransz Finds krijgt creativiteit het podium dat het verdient. Wat maakt een goed idee, goed? En wat kan jij daarmee als nieuwsgierige marketeer? De antwoorden vind je hier. Gecureerd door Daryl Fransz, Senior Creative bij MIX.

#1 Highlight the Remarkable

Wie is er niet groot mee geworden? Van de vriendenboekjes in groep 4 tot de middelbare- schoolschriften. En van de collegebanken tot je huidige werkzaamheden. De producten van Stabilo zijn een staple in het schrijf-, organisatie- en decoratiegerei. De Stabilo Boss is met recht hét visitekaartje van het merk te noemen. De belangrijkste functionaliteit van de stift is het zichtbaarder maken van informatie die niet onderbelicht moet blijven. Voor jezelf en voor een ander.

In zelfs de vrij recente geschiedenis zijn er historische hoogtepunten aan te wijzen, waarbij vrouwen niet de erkenning kregen die ze verdienden. Hoe groot hun bijdrage ook was. Onder het mom van “achter elk groot man, staat een sterke vrouw”, zijn er door DDB Düsseldorf memorabele analoge foto’s opgedoken. Met als doel: de vrouw in kwestie én haar inbreng uitlichten.

Het resultaat is een spraakmakende campagne met één duidelijke en compacte boodschap, emotionele lading en bovenal een ode aan de toegevoegde waarde van het product. Wanneer context functionaliteit zodanig in zijn kracht zet, is er geen lawine aan sales-spierballentaal nodig.

#2 Anti-Slip rollerskates

Wanneer je het publiek iets geeft om over na te denken, weet je in ieder geval dat ze er iets bij gaan voelen. Het is aan de kwaliteit en strekking van de uiting om het product in zijn kracht te zetten, zonder te vervelen. BMP en Fisher Price durfden dat anno 1968 gewoon aan.

De kunst van het weglaten wordt in dit tijdperk van TikTok-aandachtsspannes maar spaarzaam gebruikt. Alles moet zo snel mogelijk voor de consument voorgekauwd worden, voordat de aandacht weer vervlogen is. Het weglaten van informatie wordt daarbij dus als een risico gezien.

Dat de consument ondertussen wordt doodgegooid met een veelvoud aan dit soort niet-onderscheidende eenzijdige communicatie, is niet ingecalculeerd. En dat alsmaar zenden levert ook niet de gewenste emotie op. Hooguit verveling. En dat werkt aandacht-technisch eerder averechts.

De grote David Ogilvy sprak ooit de woorden: “You can’t bore someone into buying your product.” Zonder te onderscheiden is een uiting niets meer dan ruis. En bij ruis tuned je publiek uit en zappen of swipen ze door.

#3 Open Spaces

Fashionista of niet; Burberry en het kenmerkende ruitjespatroon zijn een wereldwijd begrip. Luxury kledingmerken van dat kaliber richten zich natuurlijk al geruime tijd niet enkel meer op haute couture. Ook bij deze Britse modegigant kun je gewoon terecht voor een warme jas, dikkere spijkerbroek, stevige schoen en andere winteressentials. Het kost enkel een fractie meer.

Sterker nog, Thomas Burberry begon zijn kledingimperium met het verkopen van outdoor-bestendige kledij zoals jassen. Kleding die je beschermt bij het ontdekken van nieuwe omgevingen. De in 1926 overleden oprichter liet zijn visie vereeuwigen in zijn memoires Open Spaces.

Toen ontwerper Ricardo Tischi en productiepartij Megaforce de koppen bij elkaar staken, kwamen ze tot de conclusie dat de nieuwbakken kledinglijn een mooi raakvlak had met een quote uit het boek van de oprichter: “Inherent in every Burberry garment is freedom.” Riff Raff Films werd op een abstracte boodschap gestuurd en faalde niet:

Jonge mensen, van top tot teen gestyld, die vogelvrij in de middle of nowhere door verschillende natuursettings vliegen. Gelaagd, eigentijds en nog relevant ook!

Hopelijk hebben deze drie prikkelende creaties je geïnspireerd. De gemene deler van deze uitingen is het idee erachter. Hetgeen wat het doordacht maakt, emotie overdraagt en mensen in beweging brengt. En daar worden we bij MIX altijd enthousiast van.

Daryl Fransz

Daryl Fransz is Senior Creative bij MIX. Daar is hij verantwoordelijk voor onder andere Boels Rental, auto-dealer.com en BPD. Binnen MIX is hij ook de go-to trendwatcher. Dat verhoudt zich vooral tot het dagelijks volplempen van het Inspiratie-Slack-kanaal. Het team vond dat-ie daar maar eens wat meer mee moest doen.

MIX

MIX is een idee-gedreven bureau. Wat betekent dat we creativiteit inzetten als motor voor ideeën. Al het andere komt later. Data, middelen, kanalen. Het is allemaal ondergeschikt aan het idee. Wanneer het idee staat, kijken we welke uitwerking het meest passend en doeltreffend is. Middelenvrije creatie dus. Een goed idee is namelijk het enige wat écht bij mensen blijft hangen. Al het overige is ruis. Meer goede ideeën vind je op onze instagram. Daar posten we dagelijks wat ons inspireert in onze story.

Lees ook:

Fransz Finds - Vol 1. | Inspiratie waar je wat aan hebt

Abonneer je op onze nieuwsbrief