Marketing Report
Fransz Finds - Vol 8. | Inspiratie waar je wat aan hebt

Fransz Finds - Vol 8. | Inspiratie waar je wat aan hebt

Toe aan wat afleiding waar je wat aan hebt? Dan is deze tweewekelijkse column precies wat je nodig hebt. Bij Fransz Finds krijgt creativiteit het podium dat het verdient. Wat maakt een goed idee goed? En wat kun jij daarmee als nieuwsgierige marketeer? De antwoorden vind je hier. Gecureerd door Daryl Fransz, Senior Creative bij MIX.

#1 Samsung - For self portraits

Bekijk hier de andere afbeeldingen uit de serie.

De populariteit van camera’s onder de normale consument neemt af. Logisch, gezien het aantal megapixels waar onze telefoons over beschikken. Voor Samsung is het dan ook cruciaal om een product als dit goed te positioneren. In 2014 werd Leo Burnett Switzerland gevraagd om dit vraagstuk te tackelen.

Selfies. We worden er mee doodgegooid. Als je door het centrum van Amsterdam loopt is het dragen van een helm geen gek idee door al die uitstekende selfiesticks. En vergeet de vloggers niet; die zichzelf graag in het zonnetje zetten. Voor beide groepen blijkt kwaliteit het sleutelwoord te zijn. Dan rest nog één vraag; hoe beeld je dat zo pakkend mogelijk uit?

For self portraits. Not selfies. Het woord portraits vangt hier de essentie. Grote kunstwerken, te zien van een ander perspectief. In communicatie is het altijd een goed idee om te focussen op één productvoordeel. Het enige wat je dan nog nodig hebt is een stukje craft waar je U tegen zegt. Knap gevonden en zeer passend bij deze tijd.

 

#2 Alzheimer society - Loved ones forget themselves too

Eens in de zoveel tijd kom je een uiting tegen waardoor tijd stil lijkt te staan. Dit is daar één van. Het Canadese bureau Cossette in samenwerking met fotograaf Christian Tremblay bundelden hun krachten in 2021. Het beeld hierboven voor AlzheimerSociety is daar de uitkomst van.

Dat Alzheimer verschrikkelijk is, weten we allemaal. Al denken we dan vaak aan de persoon die het heeft. De superhelden die deze mensen helpen, staan zelden centraal in dit verhaal. En deze uiting bewijst maar weer eens hoe onterecht dat is.

Mantelzorgers gebruiken sticky notes als geheugensteuntjes voor mensen met Alzheimer. Dat deze sticky notes vervolgens gebruikt worden om te illustreren dat ze zichzelf vergeten… Tsja, wat kun je daar dan nog over zeggen? Een ongekend mooie manier om de pijn en emotie te vangen. En het bewijst als geen ander waarom organisaties, zoals AlzheimerSociety, zo hard nodig zijn.

#3 Staatsloterij - Wacht niet tot geluk je overkomt

Het einde van het jaar is weer aangekomen. En dat brengt de nodige emotionele kerstcommercials met zich mee. Van supermarkt-families die zichzelf mogen zijn tot de absolute klassiekers van John Lewis. Eentje steekt er dit jaar voor mij bovenuit; de reclame van de Staatsloterij, gemaakt door TBWA/Neboko Amsterdam.

Een aantal jaar geleden is er een strategische keuze gemaakt om te focussen op de voorpret in plaats van de prijs. In mijn optiek een van de beste strategische beslissingen in reclameland. Een gevoel dat iedereen ervaart bij het kopen van een lot, in plaats van het gevoel dat één iemand ervaart na de uitslag.

Na verschillende dieren waarvan de naam begint met een F, is er dit keer gekozen voor een menselijk verhaal. Een tranentrekker die aan kan voelen als daar gaan we weer, maar allesbehalve doet. Een mooi, geloofwaardig scenario met een nog mooiere boodschap; Wacht niet tot geluk je overkomt.

Hopelijk hebben deze drie prikkelende creaties je geïnspireerd. De gemene deler van deze uitingen is het idee. Hetgeen wat het doordacht maakt, emotie overdraagt en mensen in beweging brengt. En daar worden we bij MIX altijd enthousiast van.

Daryl Fransz

Daryl Fransz is Senior Creative bij MIX. Daar is hij verantwoordelijk voor onder andere Boels Rental, auto-dealer.com en BPD. Binnen MIX is hij ook de go-to trendwatcher. Dat verhoudt zich vooral tot het dagelijks volplempen van het Inspiratie-Slack-kanaal. Het team vond dat-ie daar maar eens wat meer mee moest doen.

MIX

MIX is een idee-gedreven bureau. Wat betekent dat we creativiteit inzetten als motor voor ideeën. Al het andere komt later. Data, middelen, kanalen. Het is allemaal ondergeschikt aan het idee. Wanneer het idee staat, kijken we welke uitwerking het meest passend en doeltreffend is. Middelenvrije creatie dus. Een goed idee is namelijk het enige wat écht bij mensen blijft hangen. Al het overige is ruis. Meer goede ideeën vind je op onze instagram. Daar posten we dagelijks wat ons inspireert in onze story.

 

Lees ook:

Fransz Finds - Vol 7. | Inspiratie waar je wat aan hebt

Fransz Finds - Vol 6. | Inspiratie waar je wat aan hebt

Fransz Finds - Vol 5. | Inspiratie waar je wat aan hebt

Fransz Finds - Vol 4. | Inspiratie waar je wat aan hebt

Fransz Finds - Vol 3. | Inspiratie waar je wat aan hebt

Fransz Finds - Vol 2. | Inspiratie waar je wat aan hebt

Fransz Finds - Vol 1. | Inspiratie waar je wat aan hebt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.