Marketing Report
Fresh Bridge: How To TikTok

Fresh Bridge: How To TikTok

Met meer dan 2,5 miljoen dagelijkse gebruikers in Nederland is TikTok een van de meest populaire platforms van het moment. Vooral personen tot 40 jaar bevinden zich op het platform, wat het een interessant platform maakt, want deze groep is op andere platforms steeds moeilijker te bereiken. Fresh Bridge praat je bij over de nieuwste ontwikkelingen en geeft tips om je bereik en views te vergroten.

TikTok is the place to be

Zoals de cijfers uit het Social Numbers 2023 playbook al lieten zien, is TikTok de grote winnaar van afgelopen jaar. Zo steeg het dagelijks gebruik met 54 procent. Waar het platform al een geruime tijd populair was onder jongeren, is met name de groep 40-plussers bezig om het platform te verkennen.

TikTok is met name zo populair door de authenticiteit van de content en onder jongeren spreken, met name, de mogelijkheden tot het samen creëren van content zoals duets of challenges aan. Jongeren zijn continu op zoek naar verbinding met leeftijdsgenoten, waar TikTok helemaal op aansluit. Daarnaast zal je misschien al gehoord hebben over de verslavende werking van de app. Even snel het platform checken, betekend al snel 30 min scrollen door het platform. Dit heeft alles te maken met de shift van sociale – naar interesse media.

Shift naar interesse media

De komst van TikTok heeft de socialmediawereld opgeschud en een transitie in gang gezet van social media naar interesse media. Bekende platforms zoals Facebook en Instagram zijn gebaseerd op social. Op deze platforms heb je een netwerk opgebouwd van vrienden en bekenden en hiervan zie je dan ook de content voorbijkomen. Op deze platforms wordt er vervolgens van uitgegaan dat jullie ook dezelfde interesses delen. Op TikTok werkt dit net even anders. Dit platform is gebaseerd op interesses. Zo maakt het platform geen gebruik van jouw vrienden, maar juist van de content waar jij geïnteresseerd in bent en waarvan jij de video’s leuk vindt. Zo word je op de for you-pagina blootgesteld aan personen/video’s die dezelfde interesses delen. Het enige wat jij als gebruiker moet doen is een aantal video’s bekijken en ondertussen wordt het algoritme gevoed. Dit maakt TikTok zo verslavend. Elke video die jij ziet, sluit aan op je interesses.   

Door deze shift naar interessemedia ontstaan er kansen voor jouw merk om organisch juist nieuwe mensen te bereiken. Bereik de personen die al eerder interesse hebben getoond in jouw producten of diensten.

Zo werkt het algoritme

Het algoritme werkt in verschillende buckets. Na het behalen van elke bucket zal je bereik vergroot worden. Na het plaatsen van een video komt iedereen in bucket 1 terecht (ca. 100 views). Behaalt jouw video binnen deze 100 views veel uitgekeken video’s, herhaal views, likes en comments? Dan gaat hij door naar bucket 2 (ca. 1000 views). Presteert jouw video hier weer beter dan gemiddeld? Dan kom je in bucket 3 (ca. 10.000 views) et cetera.

Wil je hogerop in de buckets komen, dan zal je video dus verschillende acties moeten uitlokken bij de bereikte personen. Zo zijn er vier verschillende metrics waarop het algoritme jouw video beoordeelt:

  1. Watch time. Wordt jouw video direct uitgekeken of zelfs meerdere keren bekeken? Dan krijg je de meeste punten. Behaalt jouw video een gemiddelde kijktijd van rond de 80 procent, dan krijg je net wat minder punten.
  2. Vervolgens kijkt het algoritme naar het aantal keer dat jouw video wordt gedeeld of opgeslagen.
  3. Daarnaast kan jouw video punten scoren wanneer er comments geplaatst worden.
  4. En daarna volgt pas het aantal likes.

Voor het algoritme telt het dus veel zwaarder of een video de interesse van de kijker pakt en wanneer hij de video opnieuw bekijkt, dan wanneer iemand direct de video liket. Hoe meer punten de video scoort op basis van bovenstaande punten, hoe eerder de video viraal zal gaan. 

Tips to make your toks … tick

1. This is getting personal

Voeg persoonlijkheid toe aan je TikToks en je profiel. Selecteer een gezicht voor je merk. Dit maakt je TikToks gemakkelijker te herkennen en eerlijk is eerlijk, personen worden makkelijker gevolgd dan merken. Vraag desnoods om feedback in de comments.

2. Laat je horen en neem jezelf niet te serieus

TikTok is gebouwd op humor. Test verschillende soorten content en ontdek welke content onder jouw geïnteresseerde doelgroep het best werkt. Wees hierin niet bang om fouten te maken, dit wordt juist gewaardeerd door de TikTok-doelgroep. Zeker wanneer de video’s authenticiteit uitstralen.

Tip! Creëer TikToks met een open einde dat aansluit op het begin van de video (loops), zo bekijken personen de video sneller opnieuw. Pluspunten voor het algoritme!

3. Show some dedication

Idealiter plaats je dagelijks een video. Dit is niet noodzakelijk, maar stimuleert wel het algoritme. Stel iemand beschikbaar die zich volledig focust op TikTok. Denk hierbij aan (proactief) communitymanagement, het volgen van trends, reageren op content van influencers/concurrentie en het brainstormen over content. Een effectieve manier om tijd te besparen op creatie en editing is om bijvoorbeeld één shoot-dag per maand te organiseren.

Tip! Daag het algoritme en jouw fans uit door direct na het posten een open vraag te stellen in de comments en binnen het eerste uur te reageren op elke comment en deze te liken.

4. Think big! Post small

De kwaliteit speelt op TikTok een minder belangrijke rol dan de authenticiteit. Voor de TikTok-gebruikers is het belangrijker dat er ingespeeld wordt op de trends op een creatieve en humoristische manier. Te gelikte content zal juist te commercieel overkomen en gebruikers afschrikken. Elke week ontstaan er nieuwe trends op TikTok, dit kan een bepaald geluid zijn, maar bijvoorbeeld ook juist een filter. Door de hoge frequentie van deze trends is het daarom niet gemakkelijk om met een vaste contentkalender te werken. Creëer daarom reguliere content die op de plank gelegd kan worden, wanneer het wat rustiger is.

5. Zoek specifieke hashtags

Jouw TikToks zullen mede door jouw hashtags gevonden worden op de for you-pagina. Doe daarom gedegen onderzoek naar de populaire hashtags om te achterhalen waar jouw doelgroep zich bevindt. Creëer een mix tussen merkspecifieke hashtags en de meest populaire hashtags zoals #FY, #Humor & #Love.

6. Creating with creators

Maak direct gebruik van creators en laat hun aan de slag gaan met jouw producten of diensten. Maar maak ook zeker indirect gebruik van creators. Door het opnemen van duets of stitches, kan je hun virale video ook inzetten voor jouw merk. Of daag creators uit om juist een duet aan te gaan met één van jouw TikToks. Zo verschijnt jouw video ook onder hun following.

Tip! Zorg dat de gemiddelde kijktijd zo hoog mogelijk ligt door te beginnen met een interessante hook, waar je pas in het einde op terugkomt. You naughty naughty tease!

Don’t make ads, make TikToks

Ook zonder een organisch kanaal kan je succesvol zijn op TikTok. Zo heeft Fresh Bridge al verschillende succesvolle campagnes gedraaid voor Mitsuba. Met een gemiddelde CPM van 1,50 euro werden al vele miljoenen impressies behaald. Naast de vele impressies, valt met name het hoge engagement op. Zeker in vergelijking met advertenties op de overige social kanalen. Ook hier is authenticiteit key. De advertenties verschijnen op de for you-pagina en blenden in tussen de organische content. Het enige verschil is de doorverwijzing naar de website. Door humor te combineren met de trends, behaalden Fresh Bridge al erg mooie resultaten en weten ze ook het jongere segment beter te bereiken voor dit merk.

Samen eens een dansje doen?

Fresh Bridge helpt bij het opzetten van TikTok-strategieën en creëert voor de doelgroep een nieuw kanaal waarop zij kennis kunnen maken met jouw merk. Neem contact met op met Fresh Bridge en ga snel een keer bij ze langs om bij te kletsen of een dansje op te nemen voor jouw TikTok!

Lees het volledige playbook over TikTok hier.

www.freshbridge.nl

Lees ook:

The Fresh Social Update #1: 4 ontwikkelingen in social media

27-03-2024 | 10:03:00
Binnen de Fresh Social Update worden maandelijks 4 á 5 features gedeeld, die gelanceerd zijn of welke voorzichtig getest worden

[Marketing Report Radio] Roderick Cremers (Fresh Bridge) over diepgaande relatieopbouw in reclame

22-03-2024 | 08:49:00
Te gast bij Marketing Report Radio wijst hij op het belang van een tussenlaag tussen TVC en search, waar de emotionele connectie verder wordt opgebouwd

19 maart 2024 | Marketing Report Radio | San Fu Maltha | Michael Hekking | Willemijn van Hussen | Roderick Cremers

19-03-2024 | 09:11:00
Marketing Report is een programma over creatie, media en data en is elke derde dinsdag van de maand te horen op de zakenzender New Business Radio. In Marketing Report ontvangen presentator Peter Wybenga en sidekick Bas Vlugt bepalende spelers uit de wereld van de marketingcommunicatie. Marketing Report wordt gemaakt in samenwerking met mediabureau ZIGT

[Interview] Roderick Cremers: Fresh Bridge combineert emotionele culturele insights om tot de kern van een strategie te komen

09-02-2024 | 13:15:00
We combineren emotionele insights en culturele insights om echt tot de kern van een strategie te komen, die we creatief en effectief invullen

[Vacatures] Fresh Bridge zoekt een Video Content Creator Stagiair

23-01-2024 | 08:13:00
Fresh Bridge is per direct op zoek naar een Video Content Creator Stagiair

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.