[Follow the Money] Schimmige wereld van Big Tech en advertentiefraude verenigd in IAB

[Follow the Money] Schimmige wereld van Big Tech en advertentiefraude verenigd in IAB

14-01-2021 01:30:00 | Door: David de Jong | hits: 1338 | Tags:

Meedoen of verzuipen? Dat is de vraag die Sebastiaan Brommersma stelt in een uitgebreid artikel van over de digitale advertentiemarkt; Het zwarte gat van de advertentie-industrie slokt steeds meer op. Daarbij beschrijft de digitale publicatie het nut van gepersonaliseerde online reclame, de grootschalige digitale reclamefraude en de continue privacy-schendingen.

De VEA, de Nederlandse vereniging voor communicactie-adviesbureaus is per 1 januari 2021 opgegaan in IAB Nederland (Interactive Advertising Bureau). Daarmee is de vereniging van creatieve bureaus geïntegreerd in de Nederlandse tak van de vereniging die voor digitaal adverteren staat. De big techbedrijven Facebook, Microsoft, Apple, Amazon en Facebook maken wereldwijd deel uit van IAB. Circa 500 miljard dollar wordt er naar verwachting in 2024 uitgegeven in de digitale advertentiemarkt op wereldniveau. Nu is dat nog 325 miljard dollar.

Met name Paul Alberts, Antoine Houtsma en Martijn de Beijer van BrandBase, Joe Public en Chunk maakten bezwaar tegen de integratie van VEA bij IAB. Ze hebben hun lidmaatschap opgezegd. De bezwaren hebben te maken met privacy-issues rondom de belangrijkste leden van IAB, de rol bij de verspreiding van propaganda via sociale media en grootschalige digitale reclamefraude. VEA zag een fusie vooral zitten om de wereld van de digital advertising beter te begrijpen en om ermee samen te werken. De leden van VEA stemden in oktober 2020 met een grote meerderheid in met de fusie. 

De kern van de privacyklachten bestaat uit zaken die gaan over realtime bidding, waarbij online advertentieruimte geautomatiseerd wordt verkocht. Daarbij wordt een door IAB ontwikkeld raamwerk gebruikt voor de verwerking van persoonsgegevens. In het veilingproces worden volgens een Ierse burgerrechtenbeweging de individuele gegevens van bezoekers van website of apps via online veilinghuizen naar tientallen of honderden adverteerders gestuurd, zonder dat iemand weet waar die informatie heengaat en wat er na afloop mee gebeurt. Daarbij is volgens de burgerrechtenbeweging niet uit te sluiten dat dit ook voor minder goede doeleinden gebeurt, zoals in Polen om homoseksuelen uit te sluiten; Apple verweert zich daar inmiddels tegen. 

IAB stelde in het artikel van Follow the Money dat IAB slechts standaarden maakt. De voormalige VEA-bestuurders geven aan dat er in de branche altijd wel iets aan de hand is.

Advertentiefraude

Daarnaast is er in de digitale reclamemarkt sprake van advertentiefraude met gebruik van click farms en bots. Daarbij worden clicks, views, volgers en downloads kunstmatig groter gemaakt. Ook ad stacking (het stapelen van adverteerders, terwijl ze allemaal facturen krijgen) is aan de orde van de dag. IAB Nederland zou volgens de criticasters deze fenomen onvoldoende prioriteit geven. Recent onderzoek van cybersecurity-bedrijf CHEQ en de universiteit van Baltimore concludeerde dat de fraude in 2020 een directe schadepost van 35 miljard dollar opleverde en 5 miljard dollar aan indirecte schade. De criticasters vrezen dat door zich bij IAB aan te sluiten, zij zich aansluiten bij georganiseerde misdaad.

De criticasters vrezen verder dat partijen als Facebook en Google op termijn de rol van mediabureaus en andere intermediairs simpelweg overnemen door die partijen over te slaan. Daarbij erkennen de criticastersdat ze het zelf mogelijk gemaakt hebben dat vooral Amerikaanse bedrijven zowel de spelregels konden bepalen als in staat gesteld zjin om de zak van de branche leeg te trekken. IAB spreekt van een frenemy-relatie (vriend/vijand). Eerder was al duidelijk dat de grote techbedrijven hun machtsposities steeds vaker ter discussie gesteld zien worden door de Verenigde Staten en de Europese Unie. Met name Facebook, Amazon, Apple, Microsoft, Google hebben de aandacht van mededingingsautoriteiten, die hun praktijken steeds vaker onderzoeken en ook daarbij betrekken hoe algoritmes worden gebruikt.

De vrees bestaat dat Google, Facebook en andere partijen door hun reclamedominantie de traditionele media dusdanig benadelen met hun advertentie-inkomsten en handelspraktijken dat er een gebrek aan journalistieke content ontstaat. 

Lees hier het volledige artikel van Follow the Money

Lees ook [Column] Paul Alberts (BrandBase): fusie VEA en IAB is een bijster slecht idee


www.ftm.nl
www.vea.nl
www.iab.nl


Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie