Marketing Report
Influencers stoppen met neplikes en nepvolgers na waarschuwing ACM

Influencers stoppen met neplikes en nepvolgers na waarschuwing ACM

Influencers en bedrijven zijn gestopt met het gebruiken van neplikes en nepvolgers. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft eind 2021 zes influencers die op grote schaal neplikes kochten, hierop aangesproken. Deze zes influencers zijn inmiddels gestopt met het gebruik van neplikes en nepvolgers. Ze kwamen uit verschillende sectoren zoals mode, lifestyle, fitness, voedsel en kunst. Daarnaast heeft de ACM begin dit jaar tienduizenden kopers van neplikes en nepvolgers erop gewezen dat ze consumenten misleiden door deze te gebruiken. Bedrijven of influencers die nu nog neplikes of nepvolgers gebruiken, riskeren een boete vanwege misleiding van consumenten.

Cateautje Hijmans van den Berg, bestuurslid van de ACM: “Consumenten moeten kunnen vertrouwen op de informatie die zij online zien. Bedrijven en influencers die spullen verkopen of promoten, mogen geen neplikes of nepvolgers inzetten om hun social media profiel betrouwbaar of populair te laten lijken. Met het bewust inzetten van neplikes en nepvolgers worden consumenten misleid. We hebben nu ook op grote schaal kopers van neplikes en nepvolgers gewaarschuwd. We hopen dat ze beseffen dat het pimpen van je profiel met nepvolgers en neplikes niet door de beugel kan.”

Wat is er aan de hand?

Bedrijven verkopen online neplikes of nepvolgers voor platforms als Facebook, Instagram, YouTube, TikTok en Google. Deze likes en volgers zijn nep, omdat ze niet de echte ervaring van mensen zijn. Bedrijven en influencers gebruiken deze neplikes en nepvolgers om het beeld van zichzelf of hun bedrijf, product of dienst te manipuleren. Hierdoor worden consumenten misleid over de kwaliteit of populariteit van een bedrijf, een persoon of een product of dienst.

Neplikes en nepvolgers verboden

Bedrijven en influencers die producten en diensten aanbieden of aanprijzen, mogen daarbij geen neplikes of nepvolgers gebruiken. De ACM adviseert: Koop geen nieuwe nep-volgers, nep-reviews of nep-likes. Ook adviseert de ACM om neplikes en nepvolgers te (laten) verwijderen. Neplikes of nepvolgers voor persoonlijk gebruik, zonder commercieel oogmerk, vallen niet onder misleiding van consumenten. Maar, in de meeste gevallen worden daarmee wel de regels van het platform overtreden. De ACM raadt sterk af om de persoonlijke profielpagina op te poetsen met neplikes of nepvolgers.

Aanbieders van neplikes

De ACM heeft ook aanbieders van neplikes en nepvolgers aangesproken op hun product. Ze hebben toegezegd te stoppen met het verkopen van neplikes en nepvolgers aan bedrijven en influencers. In veel gevallen hebben deze bedrijven ook aan hun afnemers de waarschuwing van de ACM doorgegeven.

Regels online promotie

De digitale economie is een belangrijk onderwerp voor de ACM. In de Leidraad Bescherming online consument heeft de ACM beschreven waar verleiding overgaat in misleiding. Daarin staat ook uitgelegd dat het inzetten van neplikes, nepreviews en nepvolgers niet is toegestaan.

Herkenning neplikes

De ACM geeft tips via ACM ConsuWijzer hoe nepreviews, neplikes en nepvolgers te herkennen zijn. Ook kunnen consumenten zich bij ConsuWijzer melden als ze neplikes en nepvolgers zien.

www.acm.nl

www.consuwijzer.nl

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.