Marketing Report
[Interview] Hilde Tholen: Wij binden de (toekomstige) ouder aan Ouders van Nu interview

[Interview] Hilde Tholen: Wij binden de (toekomstige) ouder aan Ouders van Nu

Marketing Report maakt een serie interviews met hoofdredacteuren naar aanleiding van de publicatie van de Tijdschriften50.

Hilde Tholen, hoofdredacteur van Ouders van Nu, staat dit jaar op nummer 43 in de Tijdschriften50. We spreken haar.

Dag Hilde, kun je Ouders van Nu introduceren?

Ouders van Nu is hét merk waar alle zwangeren en ouders in Nederland met kinderen tot de basisschoolleeftijd terechtkunnen met hun vragen over gezin, opvoeding en de ontwikkeling van kinderen. Ouders van Nu werd in 1967 opgericht door drie (kinder)artsen. Het magazine verschijnt 16 keer per jaar en de website bevat meer dan 5000 uitgebreide artikelen gemaakt in samenwerking met een panel van ruim 50 deskundigen, zoals pedagogen, verloskundigen en kinderartsen.

Wat is de doelgroep van Ouders van Nu en welke kanalen zet je in om die te bereiken?

We zijn hét merk voor (aanstaande) ouders (voornamelijk first time moms met kinderen van 0 tot 4 jaar) die hun kinderen zo goed mogelijk willen opvoeden en zoveel mogelijk van hun zwangerschap en het leven met kinderen willen genieten. In het magazine lezen ze vooral herkenbare verhalen van andere ouders en vinden ze inspiratie voor bijvoorbeeld kinderkamers, mode en babynamen. Onze lezers zijn ook zoek naar praktische informatie over gezin, opvoeding en de ontwikkeling van hun kind. Die praktische informatie vinden ze vooral terug op onze website en via onze mailings. 

Wat willen en verwachten jullie lezers van jullie?

Naast de grote informatiebehoefte is de doelgroep ook op zoek naar herkenning in en interactie met andere ouders. Hierop spelen wij in door het brengen van verhalen van andere ouders, maar ook met de Ouders van Nu community waar ouders in gesprek kunnen met elkaar. In de community zijn honderden bestaande topics waar de doelgroep met elkaar praat over bijvoorbeeld PCOS, zwanger worden, ervaringen met bakfietsen, luieruitslag, slaaphoudingen, vakantietips en concentratieproblemen in de klas. 

Het afgelopen jaar hebben wij de customer journey van ouders echt rond gemaakt. Naast informatie en deskundig advies maakt Ouders van Nu nu ook onafhankelijke reviews en productinformatie. Ook deelt Ouders van Nu lijsten met benodigdheden voor belangrijke momenten zoals de babyuitzetlijst, wat er nodig is voor de kinderkamer en alles voor op vakantie. Ook is informatieve content voorzien van shopinformatie indien relevant. Denk hierbij aan advies voor een badthermometer en babybadje in het artikel over je baby veilig in bad doen. Zo is Ouders van Nu naast een platform vol praktische informatie, herkenbare en persoonlijke verhalen en een actieve community ook een advies- en aankoopportal voor de beste baby- en kinderproducten geworden.


Wat kan Ouders van Nu dat geen enkel ander tijdschrift kan?

Omdat de fase waarin de doelgroep zich begeeft zo belangrijk is biedt Ouders van Nu altijd de juiste informatie op het juiste moment: we weten wat er speelt, en wat er gaat spelen bij de opvoeding en ontwikkeling van je kind. Dat doen wij door ons uitgebreide CRM-programma. Jaarlijks vraagt 75 procent van alle zwangeren in Nederland de gratis Ouders van Nu Zwangerbox aan en schrijft zich hiermee onder andere in voor de Groeikalender, een wekelijkse mail met alles over de ontwikkeling van je kind en jou als ouder. Zo binden wij de (toekomstige) ouder aan Ouders van Nu.

Wat maakt Ouders van Nu aantrekkelijk voor adverteerders? 

Bij Ouders van Nu kunnen adverteerders hun doelgroep heel gericht bereiken. Ouders van Nu heeft een grote database van ruim een miljoen ouders met kinderen tot 12 jaar van wie wij precies weten in welke fase zij zich bevinden. Daarnaast doet Ouders van Nu jaarlijks het First Time Mums onderzoek rondom (aankoop)gedrag van (aanstaande) moeders en dat levert interessante inzichten op. Zo weten we in 45 productcategorieën wanneer ouders zich erop oriënteren en wanneer ze het aankopen, of ouders merktrouw zijn per product en wie de ouder van nu precies is. De combinatie van database en onderzoek is zeer waardevol voor contentdistributie en adverteerders.

Hoever is Ouders van Nu met betrekking tot digitalisering?

Ouders van Nu werkt al jaren aan een stevig digitaal fundament, maar dit jaar zijn wij volledig digital first gaan werken. De online redactie is uitgebreid met 5 fte en dagelijks wordt nieuwe content ontwikkeld; een mix van nieuws rondom ouderschap, maatschappelijke ontwikkelingen, informatie voor ouders en wat het ouderschap mentaal met je doet. Daarnaast is er meer aandacht voor de online community waarin ouders met elkaar in gesprek kunnen gaan. Sinds dit jaar heeft Ouders van Nu een eigen community manager. Dit samen heeft gezorgd voor groei in ons online bereik: gemiddeld 9,5 miljoen pageviews per maand, een groei van 27 procent in een jaar tijd. Inmiddels komt 66 procent van de totale omzet niet meer uit print, maar wel uit online.

Welke thema’s gaan een belangrijke rol spelen in Ouders van Nu in 2023?

Eigenlijk zijn dat drie dingen. Het eerste is ouderschap. Ouders zijn onzekerder dan ooit. Ze zijn opgegroeid met internet en zijn gewend alles te kunnen googlen. Bij een zwangerschap en geboorte moeten ze opeens vertrouwen op hun gevoel en dat vinden veel jonge ouders spannend. Ook hebben ouders het drukker dan ooit en lopen werk en privé sinds corona meer door elkaar. We gaan ouders helpen in die onzekerheid door meer te schrijven over het ouderschap. Dus niet alleen vertellen hoe je kunt zorgen dat je baby een slaapritme krijgt, maar ook hoe je zelf genoeg energie houdt, als je iedere nacht drie keer wakker wordt van een huilende baby. 

Het tweede thema is zwanger worden. De gemiddelde leeftijd waarop mensen kinderen krijgen wordt steeds hoger waardoor zwanger worden vaker lastig is. Er zijn meer vruchtbaarheidstrajecten en zwanger worden is een steeds groter thema. 

En ten slotte het derde thema; diversiteit. Qua culturele achtergrond, geslacht en qua gezinssamenstelling. Toen Ouders van Nu werd opgericht hadden bijna alle babys een vader en een moeder. In 2023 groeit 23 procent van de kinderen op in een eenoudergezin en zijn er steeds meer verschillende gezinsvormen. In 2023 zullen we er dus nog beter en duidelijker zijn voor alle Ouders van Nu. 

www.oudersvannu.nl

www.dpgmediagroup.com

Lees ook:

[Interview] Hilmar Mulder: Libelle heeft de kracht om te verrassen, verbazen en ontroeren

[Interview] Helene van Santen: Margriet maakt grote maatschappelijke impact

[Interview] Paul van Riessen (Quote): Diepgravende journalistiek kost tijd en doorzettingsvermogen

[Interview] Claudia Straatmans (Nouveau Magazine): We zijn de celebration van de 50+ vrouw

[Interview] Marieke 't Hart (VROUW Magazine): Wij maken spraakmakende content die een beetje schuurt

[Interview] Barbara van Erp (Saar Magazine): 50+ maar nog lang niet dood

[Interview] Rens Muller: Innovatie zit in het DNA van zowel Bicycling als Runner's World

M100 wordt gesponsord door

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief