Marketing Report
[Interview] Jannine Berkelaar: Kek Mama gelooft in mombracing in plaats van momshaming

[Interview] Jannine Berkelaar: Kek Mama gelooft in mombracing in plaats van momshaming

Marketing Report maakt een serie interviews met hoofdredacteuren naar aanleiding van de publicatie van de Tijdschriften50.

Jannine Berkelaar, hoofdredacteur van Kek Mama, stijgt van nummer 24 naar nummer 22 in de Tijdschriften50. We spreken haar.

Dag Jannine, kun jij Kek Mama introduceren?

Kek Mama is al bijna 15 jaar hét magazinemerk voor moeders met kinderen tussen 0 en 12 jaar. Het magazine heeft de nummer één positie binnen de rubriek opvoeden en verschijnt 12 keer per jaar met een regulier editie en vier keer met een special. Daarnaast bereikt www.kekmama.nl maandelijks 2,5 miljoen unieke bezoekers. Kek Mama biedt drukke moeders een moment voor zichzelf. Elke editie publiceren we in het magazine mooie, eerlijke en opzienbarende verhalen. We maken het moederschap niet mooier dan het is en bieden onze lezeressen de nodige herkenning, inspiratie en ook humor en relativering.

In elk gezinsleven lopen moeders tegen zo ongeveer dezelfde struggles aan. Ik geloof dat moeders zich beter voelen als ze zien dat ze hierin niet alleen staan. Door die herkenning en relativering krijgt de lezeres meer zelfvertrouwen en dat maakt van haar een relaxte vrouw en een leuke moeder. Bovendien staat in elke editie een openhartig interview met een bn’er moeder ondersteunt met een prachtige fotoserie met haar gezin. En uiteraard worden de mooie verhalen in Kek Mama omlijst met producties over mode, lifestyle, reizen en wonen met producten die je leven makkelijker maken of die gewoon ontzettend mooi zijn. Kek mama biedt dé verhalen en inspiratie die je nog wil lezen op die spaarzame me-timemomentjes wanneer je aan het eind van de dag op de bank ploft.

Wat is de doelgroep van Kek Mama en welke kanalen zet je in om die te bereiken?

We maken Kek Mama voor leuke vrouwen die ook moeder zijn. Vrouwen met een chronisch slaapgebrek, die thuis nooit in hun eentje naar het toilet kunnen. Vrouwen die zoveel meer zijn dan moeder. Die willen dansen, aandacht besteden aan hun uiterlijk, een carrière nastreven (of juist niet), die zich mooi en sexy willen voelen. Kortom: vrouwen die alles uit het leven halen en zich daar níet schuldig over willen voelen. We bereiken ze 16 keer per jaar met onze mooie glossy. Daarnaast publiceren we dagelijks mooie verhalen, herkenbare columns en fijne tips op www.kekmama.nl. Het digitale bereik stijgt meer en meer. De site trekt maandelijks 2,5 miljoen unieke bezoekers en meer dan 10 miljoen pageviews. We hebben een hechte community op Instagram en Facebook. Ook hebben we de podcast Rollebollen waarin een moeder vertelt hoe het er bij haar in de slaapkamer aan toegaat. Tweewekelijks sturen we een nieuwsbrief naar 60.000 adressen en we zijn actief op YouTube met Kek Mama TV.

Welke producties van het afgelopen jaar ben je het meest trots op?

Binnen het moederschap is de term momshaming alom bekend. Uit recent onderzoek van Kek Mama blijkt dat veel moeders hier nog steeds wekelijks mee te maken hebben. De positieve tegenhanger die we op de redactie hebben bedacht is mombracing: mothers embracing. Hiermee willen we moeders stimuleren af en toe de lippen op elkaar te houden en als moeders, als vrouwen, elkaar te supporten en een hart onder de riem te steken. Als vrouwen elkaar een oprecht compliment geven, uit het hart, ontstaat er iets magisch. Eind februari ligt onze nieuwste mombracing editie in de winkel waar de liefde van de vrouwen onderling vanaf spat. Een editie waarbij tissues te kort kwamen en waar ik apetrots op ben.

Daarnaast hebben we vorig jaar een groot onderzoek gedaan rondom schermgebruik bij gezinnen. Hieruit bleek onder andere dat 84 procent van de kinderen elke dag achter een scherm zit en dat er niet altijd toezicht is. De resultaten hebben we samen met KPN geanalyseerd en hiervan maakten we onder andere een miniboekje met informatie voor jonge gezinnen. De boekjes werden verspreid via KPN winkels. Gaaf om een maatschappelijk thema op deze manier gezamenlijk en crossmediaal onder de aandacht te kunnen brengen. We wonnen er de Grand Prix content award mee. Een kers op de taart.

Wat maakt Kek Mama aantrekkelijk voor adverteerders?

Kek Mama richt zich op moeders, de gatekeepers van het gezin, die bepalen wat er in huis komt, wat er op tafel staat en wat de vakantiebestemming wordt. Kek Mama en moederbedrijf Familyblend kent deze doelgroep door en door. We weten wat ze lezen, liken, sharen, wat ze wegklikken én het allerbelangrijkste: hoe we ze moeten bereiken. Bij Familyblend hebben we inmiddels vijf prachtige platformen in handen waar maandelijks 22 miljoen pageviews mee worden gerealiseerd: Mamaplaats, Mama Magazine, Me-to-We en Baby op komst. Door slim om te gaan met de data vanuit dit bezoek hebben we zogenaamde Audiences samengesteld op interessegebieden die we heel gerichte boodschappen kunnen serveren middels gerichte display-advertising en dedicated nieuwsbrieven.

Met onze merken kunnen we adverteerders helpen om de doelgroep van zwanger worden tot en met kinderen rond de 12 jaar te bereiken via verschillende platformen. Tel daar onze creatieve afdeling bij op die zeer sterke en creatieve concepten op de mat legt. Waarbij we het heel belangrijk vinden om samen met de adverteerder tot een mooi resultaat te komen en waarbij we iets toevoegen waardoor de doelgroep er echt iets aan heeft. 

Welke commerciële samenwerkingen staan er op de planning voor 2023?

Oeh, moeilijk om hier een selectie uit te maken. Waar ik persoonlijk een warm gevoel van krijg is de mooie samenwerking die wij het hele jaar hebben met C&A. We combineren sponsored articles, events en social-influencers met prachtige advertorials met fashion shoots tot een crossmediale en impactvolle campagne. Dit heeft vooral veel impact, omdat het heel goed bij onze doelgroep past en we het echt samen doen. We voelen het wederzijdse enthousiasme. Als we met elkaar praten en brainstormen ontstaan er als vanzelf de mooiste en origineelste plannen. Daarnaast staan er mooie samenwerkingen met KPN, Plus en Easytoys op de kalender waar we ook te gekke campagnes voor zullen maken met echte verhalen voor wederom dat stukje herkenning, inspiratie en humor die voor Kek Mama zo belangrijk is.

Wat is het laatste nieuws?

We zijn onze selectie aan (online) columnisten flink aan het uitbreiden. Naast Instagramfenomeen Laviesanne en radio-dj Patricia van Liemt werken we nu ook samen met Kirsten Schilder (de vrouw van zanger Nick Schilder) en hierbij geef ik jullie de scoop dat we ook influencer Marit Brugman en actrice Yolanthe Cabau van Kasbergen op korte termijn aan dit rijtje zullen toevoegen. En bovenal bestaat ons mooie magazine Kek Mama dit jaar 15 jaar en dat laten we natuurlijk niet geruisloos aan ons voorbij gaan. We hebben heel mooie plannen voor eind september waar ik nog niet te veel over los kan laten. Dus ik zou zeggen, hou Kek Mama in de gaten!

www.kekmama.nl

www.familyblend.nl

Lees ook:

[Interview] Karin Swerink: Merken kloppen bij LINDA. aan omdat ze enthousiast zijn over onze vormgeving, tone of voice en fotografie

[Interview] Hilde Tholen: Wij binden de (toekomstige) ouder aan Ouders van Nu

[Interview] Miluska van 't Lam (Harper's Bazaar): Wij willen vrouwen inspireren groot te dromen

[Interview] Hilmar Mulder: Libelle heeft de kracht om te verrassen, verbazen en ontroeren

[Interview] Helene van Santen: Margriet maakt grote maatschappelijke impact

M100 wordt gesponsord door

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.