Marketing Report
[Interview] Marjolijn Hoffmans over de samenwerking tussen haar Donald Duck en het Rijksmuseum

[Interview] Marjolijn Hoffmans over de samenwerking tussen haar Donald Duck en het Rijksmuseum

Donald Duck is jarig, de eend wordt maar liefst 85. Een mooie gelegenheid om een feestje te vieren en dat doet hij samen met het Rijksmuseum. Samen brengen ze de Duckwacht merchandise-collectie op de markt. Wij spreken met Marjolijn Hoffmans, marketingmanager van Donald Duck.

Dag Marjolijn. Gefeliciteerd met Donald Duck! Kun je meer vertellen over de collectie?

Dankje! Bijna is het zover, Donald mag inmiddels na heel wat vallen en opstaan op 9 juni 2019 85 kaarsjes uitblazen. De collectie is de allereerste Donald Duck Kunstcollectie. Het is een lijn aan producten geïnspireerd op de collectie van het Rijksmuseum en op het Duckstadse topstuk De Duckwacht. Dit schilderij, gebaseerd op De Nachtwacht, is in 1981 geschilderd door Harry Balm, kunstschilder en voormalig vormgever van Donald Duck Weekblad. De producten zijn te koop op onze e-commercesite Duckstadshop.nl, de Rijkmuseum-shop en in vele winkels.

Wat is het doel van deze campagne?

We willen als merk relevant zijn en blijven innoveren. Dit doen we door campagnes, maar ook door productontwikkeling en partnerships. Dit jaar, het Jaar van Rembrandt en de verjaardag van Donald Duck, was een goed moment om te kijken naar het vergroten van de bestaande samenwerking die we met het Rijksmuseum hebben. Producten die dichtbij ons merk en de doelgroep staan, vind je in deze collectie, waaronder natuurlijk een stripalbum, maar ook een kalender, waterfles, een tas en bijvoorbeeld een puzzel. We hebben de afgelopen twee jaar al een serie Donald Duck fun-puzzels ontwikkeld, die erg populair zijn. Een puzzel sluit als familieproduct ook mooi aan bij onze merkwaarden Samen en Verbinden. De Duckwacht Puzzel is nu al de hardloper in de collectie. En hij wordt bij ons op kantoor ook enthousiast door alle collega’s gelegd, elke dag legt iemand een puzzelstukje!

Hoe zien die samenwerkingen met het Rijksmuseum eruit?

We werken inderdaad sinds 2013 regelmatig met het Rijksmuseum samen. Samen zorgen we voor context en creëren content passend bij de doelstellingen van het Rijksmuseum. In de loop der jaren zijn er inmiddels vijf speciale Rijksmuseum Donald Duck-edities ontwikkeld. Kinderen en scholen die het Rijksmuseum bezoeken krijgen deze special mee naar huis. De focus lag met name op het ontwikkelen van een unieke Donald Duck als incentive, aansluitend op het doel van het Rijksmuseum om meer kinderen en scholen naar het museum te brengen met de speciale Rijksmuseum-bus. In deze edities vind je stripverhalen die kinderen op een leuke manier kennis laten maken met de collectie en de thema’s van het Rijksmuseum en daardoor kunst toegankelijker maken. Leuk overigens om te zien dat kinderen ons (Oom Donald) mailtjes sturen dat ze zo blij zijn dat ze een Donald Duck mee naar huis kregen en dat het bezoekje daardoor nóg leuker werd. Daarnaast kijken we met het Rijksmuseum hoe we de familie-doelgroep nog meer kunnen bereiken. Dit rollen we dan channel-specifiek uit over verschillende kanalen. We zetten bijvoorbeeld in de campagnes die we dit jaar voor ze ontwikkelen bijvoorbeeld een Duckwacht-campagneposter in, maar ook de website, nieuwsbrief en social media.

Dit keer komt het van twee kanten: de collectie voor jullie, de branded content voor het museum. Wie is de initiator?

De collectie is ontstaan uit het voorstel van ons na gesprekken met het Rijksmuseum om na de speciale edities met de gedachte: kinderen vrolijk naar en van het museum, nu een stap verder te gaan met het idee: meer kinderen vrolijk in het museum. En dat hebben we naast de verkopen van de producten in de Rijksmuseum-shop ook doorgetrokken naar verkopen op onze e-commercesite en retail. Dat zijn voor ons ook de mooiste samenwerkingen: die waar een mooie fit in zit en beide verhalen en doelen overeind blijven.

Wie hebben er meegewerkt aan de collectie en campagne?

Voor de collectie werken we met een eigen team aan creatieven, waaronder hoofdredacteur Joan Lommen, art-director Ellen Hagenaars en hoofd tekenafdeling Frans Hasselaar, maar ook diverse redacteuren die meewerken aan alle teksten voor bijvoorbeeld het album en de kalender. En natuurlijk werken wij ook veel samen met The Walt Disney Company.

Staan er nog meer feestelijkheden te gebeuren?

Zeker, 9 juni wordt natuurlijk een speciale dag! Daarnaast hebben we net onze onlineteken-tutorials met onze eigen tekenaars gelanceerd op DonaldDuck.nl, starten we met een postercampagne Er is er een(dje) jarig!, waarbij je als je deze poster voor het raam hangt elke dag kans maakt op een reis naar Disneyland Paris. Daarnaast wordt het een groot Even lekker Donald Ducken-jaar, onze brand-campagne die we net zijn gestart en ontwikkeld hebben met reclamebureau NOISE, om stil te staan bij het plezier dat kinderen (en ouders!) aan Donald Duck beleven. Deze campagne richt zich op abonneewerf, maar ook om de zomerperiodepiek (naast het weekblad en extensies hebben we een groot assortiment aan vakantieboeken) nog meer te stretchen. Donald Duck is toch echt dé oplossing voor geruzie op de achterbank en helpt bij rust voor kinderen en ouders op vakantie.

Wat is het laatste nieuws?

Een snelle greep: we lanceren dit jaar - na een succesvolle eerste dyslexiespecial vorig jaar – een Ducklexie zomer- en winterboek, er komen twee nieuwe pocket-reeksen én meer vrolijke producten op de Duckstadshop, dé plek voor Donald Duck-producten. Verder willen we de komende jaren relevant blijven voor een grote doelgroep, met behoud van de sterke waarden van Donald Duck. En blijven we leesgeluk centraal zetten.

www.sanoma.nl
www.rijksmuseum.nl
www.donaldduck.nl

Lees ook: Merchandise van Donald Duck en het Rijksmuseum

 

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.