Marketing Report
[Interview] Robbert Vermue: National Geographic levert kwaliteit, betrouwbaarheid en neutraliteit

[Interview] Robbert Vermue: National Geographic levert kwaliteit, betrouwbaarheid en neutraliteit

Marketing Report maakt een serie interviews met hoofdredacteuren naar aanleiding van de publicatie van de Tijdschriften50. Vandaag spreken we Robbert Vermue, hoofdredacteur van National Geographic.

Kun jij National Geographic introduceren?

We maken niet één, maar vier tijdschriften. National Geographic Magazine, ons vlaggenschip dat dit jaar 135 jaar bestaat, is voor mensen die de wereld in brede zin beter willen leren kennen en een bijzondere belangstelling koesteren voor fotografie. Traveler richt zich op de bewuste, avontuurlijke reiziger. Historia is voor mensen die breed geïnteresseerd zijn in geschiedenis en bevat verhalen tot en met de negentiende eeuw. Onze luxe Collection-series maken we voor de echte geschiedenisliefhebber die zich verder wil verdiepen in één tijdperk of thema. Elk jaar voegen we daaraan nog enkele fotospecials en een kalender toe. Aan de basis van al onze uitgaven liggen storytelling en schitterend beeldmateriaal.

Wat willen en verwachten jullie lezers van jullie?

Onze lezers treden graag buiten de gebaande paden en willen verder kijken dan hun achtertuin lang is: ze willen geïnformeerd worden over gebeurtenissen achter het dagelijkse nieuws, die een impact hebben op de wereld en indirect ook op hun eigen leven. Verder willen ze, weg van de politieke beslommeringen, gewoon geïnspireerd worden door al het moois dat de aarde te bieden heeft, in tekst maar vooral ook in beeld. In al onze verslaglegging verwachten ze van ons kwaliteit, betrouwbaarheid en neutraliteit, maar ook constructive journalism. Oftewel, we vestigen niet uitsluitend de aandacht op wat er mis is, maar we laten vooral ook graag zien hoe mensen overal ter wereld op zoek zijn naar manieren hoe het anders kan en met oplossingen komen.

Wat kan National Geographic dat geen enkel ander tijdschrift kan?

Onze combinatie van tekst en beeld is uniek in het Nederlandse taalgebied. Er zijn hier geen vergelijkbare journalistieke titels gericht op de wereld waarin fotografie en visual storytelling zo’n prominente rol spelen. We zijn een licentietitel en nemen veel van de internationale verhalen over van de moedereditie in Washington, maar we voegen ook behoorlijk wat eigen reportages toe. Daarbij richten we ons op verhalen die relevant zijn voor de Nederlandse én Belgische markt – iets wat ook weinig andere merken doen.

Wat doet National Geographic op het gebied van events?

We organiseren succesvolle masterclasses reisjournalistiek en fotografie, waarbij we kunnen putten uit een uniek netwerk van journalisten, fotografen en andere experts – vakmensen met wie we al lang samenwerken en die door en door vertrouwd zijn met ons merk. We hebben daarvoor een prima locatie in ons nieuwe pand in de Amsterdamse Houthavens. De masterclasses zijn tegelijk een fantastische manier voor ons als redactie, maar ook voor onze partners, om in contact te komen met onze doelgroep en te zien wat haar beweegt. Verder organiseren we, soms eveneens samen met partners, fotografiewedstrijden, webinars en seminars.

Wat maakt National Geographic aantrekkelijk voor adverteerders? 

National Geographic heeft vanouds een breed geïnteresseerde, hogeropgeleide doelgroep. Lezers zijn veelal ondernemend en reislustig. Ze leven bewust, maar hebben ook een scherp oog voor de goede, mooie dingen des levens. We hebben een groot bestand van trouwe abonnees. Met onze titels bestrijken we bovendien een breed leeftijdspectrum, van Traveler (relatief jonger) tot Historia (relatief ouder). Adverteerders variëren van exclusieve horlogemerken tot aanbieders van duurzame reizen.   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoe kijk jij als hoofdredacteur naar het publiceren van branded content?

De productie van branded content onderscheidt zich, in overeenstemming met onze journalistieke richtlijnen, duidelijk van de redactionele inhoud. In de eerste plaats zijn er onze natuurlijke partners waarvan de uitgangspunten en/of doelgroep duidelijk in lijn liggen met de onze. Bijvoorbeeld organisaties die zich richten op culturele en sportieve reizen of bedrijven die zich toeleggen op de ontwikkeling van duurzame producten of technologische hoogwaardige toepassingen. Maar ook met andere partners, die op het eerste gezicht misschien verder van ons af staan, vinden we in overleg eigenlijk altijd wel een goede invalshoek. Dat is een leuk, creatief proces.

Welke thema’s gaan een belangrijke rol spelen in National Geographic in 2023?

Voor een geografisch tijdschrift in de Lage Landen zal het geen verrassing zijn dat we ons dit jaar (en ook de jaren daarop) geregeld zullen richten op waterbeheer. Als gevolg van klimaatverandering wachten ons in Nederland en België de komende eeuw grote uitdagingen, zoals het beschermen van onszelf tegen een stijgende zeespiegel, het bewoonbaar houden van de steden en het vruchtbaar houden van ons landbouwareaal. Fenomenen als verdorring, verzilting, bodemdaling en overstromingen laten zich nadrukkelijk gelden. Gelukkig beschikken we in onze contreien over een lange water- en landbouwkundige traditie en grote expertise in deze vakgebieden, die mondiaal steeds alleen maar relevanter wordt. Een urgent, boeiend thema als dit lichten we niet alleen uit in onze tijdschriften, maar ook online en via onze socialekanalen. Die 360-gradenaanpak (print en online) is iets wat dit en volgend jaar bij ons veel aandacht zal krijgen.

National Geographic is een uitgave van Hearst Netherlands

Als gretige nieuwsjagers speuren we de wereld af naar kwaliteit en trends op het gebied van mode, relatie, beauty, design, health, food, travel of welk lifestyle aspect dan ook. Onze vondsten delen we vervolgens via al onze media en events met onze lezers, gebruikers, klanten en fans. Dit doen we op onze herkenbare, hoogstaande, eigenzinnige manier en altijd met de behoeften van de eindgebruiker in het vizier.

www.hearst.nl

www.nationalgeographic.com


Lees ook:

[Interview] Miluska van 't Lam (Harper's Bazaar): Wij willen vrouwen inspireren groot te dromen

[Interview] Rens Muller: Innovatie zit in het DNA van zowel Bicycling als Runner's World

[Interview] Paul van Riessen (Quote): Diepgravende journalistiek kost tijd en doorzettingsvermogen

[Interview] Helene van Santen: Margriet maakt grote maatschappelijke impact

[Interview] Claudia Straatmans (Nouveau Magazine): We zijn de celebration van de 50+ vrouw

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief