Marketing Report
[Interview] Ron Adams (Allianz Direct): Visitors, quotes, sales en churn zullen altijd op 1 staan

[Interview] Ron Adams (Allianz Direct): Visitors, quotes, sales en churn zullen altijd op 1 staan

Ron Adams is Tribe Lead Marketing and Sales bij Allianz Direct. Hij is op nummer 80 nieuw binnengekomen in de Marketing100 2023. Wij spreken hem.

Dag Ron, kun jij Allianz Direct introduceren?

Allianz Direct is de nr. 1 Online New Business Autoverzekeraar van Nederland. We komen voort uit AllSecur en zijn sinds 2008 actief op de Nederlandse markt. Vanaf 2013 zijn we gaan werken met Tim & Tom Coronel. Deze campagnes hebben AllSecur destijds nog prominenter op de kaart gezet. Sinds eind 2019 zijn we gerebrand naar Allianz Direct en zijn we actief in Duitsland, Italië, Spanje en Nederland. We bieden ook woon- en reisverzekeringen aan.

Voor onze campagne maken we gebruik van een belangrijk consumer insight, namelijk IWWIWWIWI. Dat staat voor I want what I want when I want it. Oftewel consumenten willen snel, gemakkelijk en direct online zaken regelen. Zij willen in controle van zijn van hun eigen tijd en komen in actie wanneer het hun uitkomt. Voor bedrijven die producten of diensten leveren via de smartphone, zoals Netflix, Uber, Thuisbezorgd, Spotify, Tinder is dat al een bekend gegeven. Oftewel: Instant needs meets direct fulfillment. Om dit krachtig en structureel neer te zetten in onze campagnes werken we samen met onze brand ambassadeur en de snelste man ter wereld: Usain Bolt.

Wat is jouw opdracht?

Ik ben al sinds 2007 vanaf de start-upfase betrokken bij AllSecur. De eerste jaren stond echt in het teken van naamsbekendheid opbouwen. Met de Tim & Tom-campagnes (topservice & kwaliteit voor een heel aantrekkelijke prijs) brachten we de propositie van AllSecur nog duidelijker onder het voetlicht bij het grote publiek. Daarna is mijn team erg druk geweest met de rebranding. Nu maken we vanuit Nederland ook de internationale campagnes en assets met Usain Bolt voor de vier landen die onder Allianz Direct vallen. Inmiddels werken we alweer 3,5 jaar met dit campagneconcept. Het werkt nog steeds. Wel willen we nog meer de nadruk leggen op het voordeel van alles zelf online regelen, zowel nationaal als internationaal.

Wat zijn voor Allianz Direct de belangrijkste KPI’s?

Op merkgebied natuurlijk de awareness-cijfers, waarbij Overweging, Voorkeur en Unaided Brand awareness erg belangrijk zijn. En natuurlijk ook het imago van Allianz Direct. Maar at the end of the day blijven we een echte direct writer, dus visitors, quotes, sales en churn zullen altijd op 1 staan.

Met welke bureaus werkt Allianz Direct?

We werken met veel topbureaus zoals Alfred (ATL-campagnes), Lewis (pr), Orange Valley (SEO), (SEA), Yellow (social media) en een reeks specialistische bureaus.

Wat is de doelgroep van Allianz Direct en welke kanalen zet je in om die te bereiken?

Onze primaire doelgroepen zijn Price seekers en Smart shoppers, oftewel consumenten die online hun verzekeringszaken zelf willen regelen, vergelijken, afsluiten en beheren.

In het marketingvak wordt het verzamelen en gebruik van data steeds belangrijker. Hoe is dat voor jou?

Zonder data geen marketing! Wij onderbouwen alles met data en testen continu. Of het nu gaat om A/B-tests in de funnel, klanttevredenheidsmetingen, marktonderzoek of het op grote schaal testen van nieuwe campagnes en communicatieboodschappen. We willen altijd dat de data (en dus de consument) aantonen of iets werkt of niet.

Is er met zoveel focus op data niet te weinig aandacht voor creatie en merkbouwen?

Volgens mij gaan creatie en focus op data prima hand in hand. Uiteindelijk is er voldoende ruimte voor creatie, maar dan wel binnen de kaders van een strakke briefing/opdracht. Het bedenken van een goed creatief concept blijft iets magisch en daar heb je specialisten voor nodig. De data/tests laten vervolgens zien of het ook resoneert bij de consument en of het de gewenste resultaten bij de doelgroep oplevert. 

Hoe kijk je naar de tariefstijgingen bij Ster?

Tja, wat kan ik daar over zeggen? Deels begrijpelijk, maar aan de andere kant ook een uitdaging voor adverteerders. We hebben maar één budget en moeten toch ergens keuzes maken over hoe we dit verdelen over de verschillende kanalen om uiteindelijk onze KPI’s te halen. Begrijp me niet verkeerd: tv en radio zijn nog steeds erg belangrijke media om een merk verder uit te bouwen, maar ik zie ook dat de verdeling ATL/BTL/social media steeds meer aan het verschuiven is naar de onlinekanalen. Social is namelijk ook een kanaal voor branding.

Hoe zie jij influencermarketing zich ontwikkelen in 2023?

We hebben de afgelopen jaar al veel geëxperimenteerd met influencermarketing, maar voor verzekeringen blijft dit moeilijk. Misschien dat het, als we met andere services en/of apps komen, het wel zou werken. Maar voor nu kan het niet uit.

Wat is voor marketeers de belangrijkste vraag in 2023?

Welke keuzes in media-inzet maak ik om zo effectief mogelijk mijn doelgroep te bereiken. En hoe meet ik dit door? Een goed attributiemodel kan dan zeker bij helpen, maar als marketeer moet je ook zelf blijven nadenken en testen.

Er komt wellicht een recessie aan. Geloof jij in anticyclische marketing?

Zeker weten! Juist dan moet je blijven investeren en aan je merk bouwen, anders betaal je later dubbel en dwars de prijs en kost het alleen maar meer budget en tijd. Gelukkig hebben we dat voor AllSecur en Allianz Direct altijd kunnen doen.

Wat is jouw advies aan jonge marketeers die nu de arbeidsmarkt op komen?

Mijn advies zou zijn om aan beide kanten van de tafel ervaring op te doen. Dus zowel aan bureaukant als aan adverteerderskant. En als je dan kiest voor de kant van een adverteerder, ga dan voor een bedrijf waar je echt het verschil kunt maken en mee aan de knoppen mag zitten. Of een start-up waar je alle facetten van het spel meekrijgt. Een grote corporate kan interessant klinken, maar vaak ben je daar maar een klein radartje in een heel groot geheel. Vooral in je eerste jaren op de arbeidsmarkt zou ik er in ons vakgebied voor kiezen om zo breed mogelijke kennis op te doen en end-to-end verantwoordelijkheid leren krijgen of pakken.

Wat is het laatste nieuws?

Dat we binnen Allianz Direct een Internationale Agile way-of-working gaan hanteren, zodat we nog meer als één bedrijf naar buiten kunnen treden en gezamenlijk meerwaarde kunnen creëren. Op deze manier zal dit de snelheid en synergie-effecten verhogen. Verder kunnen onze collega’s naast lokaal ook internationaal meebouwen aan de campagnes en het merk Allianz Direct.

www.allianzdirect.nl

Marketing100 wordt gesponsord door

Lees ook:

[Interview] Karin Löwik: Vivera hoort naast het vlees in de supermarkt

[Interview] Stephan van Ee (Vrumona): De vervolgstap is hoe we drinken écht gezond en duurzaam maken

[Interview] Brenda Gerritsen (OHRA): Het samenbrengen van onderbuikgevoel, lef en liefde is een prachtig spel

[Interview] Denise Kenter (Randstad Groep): Een campagne zonder een inzicht is schieten met hagel

[Interview] Peggy Kaal (SNS): Kleine ondernemers denken niet kleiner dan grote

[Interview] Martijn van Amersfoort (Arla Foods): Blijf jezelf! Persoonlijkheid is een van de krachtigste wapens

[Interview] Roos Bulder: Mijn doel voor 2023? Nescafé als meest duurzame koffie op de markt zetten

[Interview] Evert Franken (ARAG): Staar je niet blind op cijfers. Blijf om je heen kijken, zie wat er in jouw markt gebeurt

[Interview] Maarten Roomer (Mobiel.nl): Om je te onderscheiden als merk moet je lef tonen, anders kom je nergens

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.