[Column] Alfred Verhoeven (Marketing the Rainbow #5) HEMA en de regenboogtompouce

[Column] Alfred Verhoeven (Marketing the Rainbow #5) HEMA en de regenboogtompouce

Het is weer Pride-seizoen, wat voor sommige retailers aanleiding is voor Marketing the Rainbow. Wat doen Nederlandse retailers op dit gebied?

HEMA doet al sinds 2016 ieder jaar mee met een originele campagne, vaak rondom hun iconische producten en Hollandse imago. Het begon met de inmiddels befaamde rookworst- en tompouce-T-shirts. Dit jaar worden de tompoucen ook weer versierd, terwijl er ook een T-shirt is uitgebracht.

Woke?

Bijzonder is dat HEMA dit niet zomaar doet om woke te zijn, maar dat er een verhaal achter zit. Hun website vermeldt met echte trots waar ze voor staan: “HEMA is voor iedereen. En we geloven dat jij op je mooist bent als je helemaal jezelf kunt zijn. Welke versie van jezelf dat ook is. Dat doen we niet alleen tijdens Pride-week, maar gedurende het hele jaar. Vanuit HEMA vinden wij het belangrijk dat we ons uitspreken vanuit onze rol en positie in de maatschappij.”

De opbrengst (dus niet een deel van de winst) van de producten gaat naar COC Nederland. Die tompoucen kosten wel bijna twee keer zoveel als het reguliere roze gebakje, maar dat is dus voor het goede doel.

Diverse heel diverse campagnes

In de loop der tijd zagen we onder meer het HEMA-huwelijk, Hema houdt van iedereen, een samenwerking met Viktor&Rolf en een opzienbarende OOH-campagne voor beha’s waarvoor een androgyn – maar mannelijk - topmodel werd ingezet.

En wie herinnert zich niet de ophef rondom de genderneutrale kinderkleding in 2017? Daarnaast hebben ze, heel Nederlands, ook terloops in sommige commercials zichtbaarheid gegeven aan de LHBT’ers, zoals in de matrasreclame in datzelfde jaar.

Conclusie

HEMA heeft al jaren aandacht voor de LHBT-gemeenschap en -werknemers. Dat doen ze via relevante, originele en opvallende campagnes. En dat doen ze niet alleen, maar in samenwerking met ‘experts’, zoals het COC dat ook jaarlijks donaties ontvangt en de gay ontwerpers Viktor&Rolf. Ze tonen zich intern en extern van hun beste kant, in de winkel, rondom én buiten Pride om. Minpuntje is wel dat ze erg laat begonnen zijn met Marketing the Rainbow: ze bestonden toen al 90 jaar, en het echte werk gebeurde ná het omslagpunt 2015. Maar ze scoren toch een 9- voor bedoeling, inzet en uitvoering.

Ik schreef eerder over HEMA: Echt, Hema maakt gewoon bijzonder en Hema en de liefde voor iedereen, waarin een compleet overzicht van hun beleid en regenboogactiviteiten wordt gegeven. 

---

Alfred Verhoeven zit sinds 1987 in marketing en sales en is sinds 2000 DGA van BRIGHT Marketing Solutions. Hij werkt als freelance marketingcommunicatie manager. Alfred Verhoeven is in de afrondende fase van zijn promotieonderzoek Marketing The Rainbow (www.marketingtherainbow.info), waarin hij de vraag onderzoekt "Does The Gay Consumer really exist?". Hierin bekijkt hij de (regenboog)diversiteit in MarCom. Hij schreef voor Marketing Report eerder “Bestaat De Gay Consument eigenlijk wel?” en “Alfabetsoep”.

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[Column] Alfred Verhoeven (Marketing the Rainbow #9): De Belgische Regenbogen

16-09-2024 | 17:35:07
Nederlanders en Belgen lijken veel op elkaar lijken; we waren tenslotte enige tijd één land. Ja, tot die 10-daagse veldtocht dan, die wij jammerlijk verloren. En ook al delen we zelfs grotendeels een taal, de cultuur is toch behoorlijk verschillend.

[Column] Alfred Verhoeven (Marketing the Rainbow #8): Andere mensen, andere wensen

03-09-2024 | 11:52:00
Maar over gay consumenten bestaan toch wel heel wat mythes: ze zijn hoger opgeleid, trendsetters, leiden een luxe leven, hebben hoger inkomen (vaak twee)

[Column] Alfred Verhoeven (Marketing the Rainbow #7): De mythe van de welvarende homo

22-08-2024 | 13:50:30
Maar over gay consumenten bestaan toch wel heel wat mythes: ze zijn hoger opgeleid, trendsetters, leiden een luxe leven, hebben hoger inkomen (vaak twee)

[Column] Alfred Verhoeven (Marketing the Rainbow #6): Is dat nou wel de moeite waard?

14-08-2024 | 11:46:00
LHBT-consumenten krijgen steeds vaker de aandacht van het bedrijfsleven. Is dat, commercieel gezien, echter wel een haalbare kaart?

[Column] Alfred Verhoeven (Marketing the Rainbow #4): Wat is er nou eigenlijk zo erg aan een beetje pinkwashing?

29-07-2024 | 08:00:00
Ik ben net begonnen te columneren bij Marketing Report en schrijf hier over mijn promotieonderzoek Marketing the Rainbow.
 

Gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.