[Interview] Bram Holzapfel over VENGEAN's unieke branding-aanpak

[Interview] Bram Holzapfel over VENGEAN's unieke branding-aanpak

In de aanloop naar de publicatie van de Reclamebureau100 2024 op het M100 Event op 7 december in Club ACE in Amsterdam, publiceren wij een serie interviews met genomineerden die deelnemen aan het event. Vandaag spreken wij met Bram Holzapfel, Co-founder & Executive Creative Director bij VENGEAN, over de branding-aanpak van VENGEAN en de rol van purpose in ondernemingen.

Kun je jouw bureau introduceren?

VENGEAN is een internationale boutique agency, een creative branding engine zoals we zelf zeggen, die eind 2021 in de corona-periode is opgericht door Andy Mosmans, CEO en Cees-Jan (CJ) de Melker en mijzelf, beiden ECD. Zie ook onze site en onze showreel.

Vanuit de missie igniting impact by energising enterprise, with a vengeance, helpen we ondernemingen en organisaties all-in meer toekomstaandeel te veroveren. Onze naam VENGEAN is afgeleid van het begrip ‘with a vengeance’: met volle overgave en extreem resultaat. We richten ons op startups en scaleups en corporates die nooit stoppen met starten en upscalen. Het liefst werken we direct voor founders, eigenaren, investeerders en/of directies. Voor mensen met ‘skin in the game’ en die beslissingsbevoegd zijn. Venture capital- en business development bedrijf Unknown Group – onder andere bekend van Get In The Ring, ’s werelds grootste startup competitie – heeft vanaf het begin een minderheidsaandeel in ons. Zie de site van de Unknown Group en dit artikel. In september van dit jaar openden we officieel de deur van ons Basecamp in TITAAN, part of Unknown Spaces, met 13.000m2 de grootste scaleup-hub van Europa in Den Haag. 

Wat kan jouw bureau dat andere bureaus niet kunnen?

Allereerst, zoals onze naam al doet vermoeden, gaan we er helemaal voor, all-in. Verder zijn we een internationaal maar compact, flexibel, jong bedrijf dat collectief een extreem rijke ervaring heeft met werken voor beroemde merken bij grote bureaus als BBDO, Wunderman Thompson, TBWA, DDB, Publicis, JWT, Ogilvy en Wieden & Kennedy, maar ook digital agencies als Dot Control en Label A. We zitten kort op de bal en werken direct samen met de founders en/of aanvoerders van ondernemingen. Anders dan andere bureaus, zitten wij veel dichter op ondernemerschap. Het feit dat wij gelieerd zijn aan het eveneens jonge en extreem snelgroeiende venture capital & business development bedrijf Unknown Group en niet een klassiek bureaunetwerk, is ook onderdeel van het VENGEAN-verschil. De missie van Unknown luidt: Fueling founders to fix the future by venturing beyond known. Daar helpt VENGEAN natuurlijk graag aan mee. We hebben er eerder al een interview over gegeven op jullie radioprogramma.

Purpose, is dat een factor?

Zeker, maar over dit begrip heerst vaak nog verwarring in ons vak. Merken met een purpose (een ‘why’, of gewoon een missie) werken harder en harder door. In alles. Intern en extern. Maar we zien ook nog vaak dat het begrip ‘purpose’ wordt verward met ‘duurzaamheid / sustainability’. ESG – waarvan duurzaamheid deel uitmaakt – is wat ons betreft een dissatisfier; geen enkel merk kan zich nog veroorloven om het niet een vast onderdeel van de operatie te laten zijn. Betekent dat het (hogere bestaans)doel van een merk sowieso moet gaan over iets dat zowel positieve impact op de business als op de omgeving daarbuiten heeft.

Een klant belt. Wat wil deze?

Met onze klanten geloven we dat branding met name ook ‘becoming’ is. Wij helpen onze klanten een fundamentele strategisch en creatieve visie op hun branding te ontwikkelen waarmee ze hun business integraal energie kunnen geven. Door vanaf het begin je merk goed en scherp strategisch te definiëren en van daaruit consequent je merkverhaal – datgene waar je merk voor staat en gaat – uit te dragen en te leven, word je ook echt de unieke onderneming die je voor ogen hebt. Goede branding werk in alle gelederen door. Het geeft richting en betekenis aan alles wat je als onderneming doet en laat: je productproposities, sales, communicatie, contentmanagement en marketingactiviteiten, maar ook je innovatie en ESG-insteek. En zorgt bovenal voor veel positieve energie en een gedeelde missie bij je interne ambassadeurs; je eigen mensen, die zo van medewerkers ook daadwerkelijk en met overtuiging medemerkers kunnen worden. Ons vertrekpunt is dus altijd het merk: als kompas voor ondernemen, als concept that drives the business. Voor ons zijn merken de maakbare waarheid en toekomst van ondernemingen en creëren ondernemers met sterke merken de meeste waarde – voor zichzelf, hun stakeholders als ook voor de maatschappij en wereld in het algemeen. Een sterk merk, merk je, aan alles!

Via een vastomlijnd proces helpen we in nauwe samenwerking klanten to Discover, Define, Design & Deliver alles wat er nodig is om nieuwe energie te geven aan The Game of the Name: de duurzame business en toekomst van hun merk. Van de brand strategy, via een brand story, naar soms een nieuwe brand name & visual identity en tenslotte een creative concept dat we natuurlijk ook (helpen) activeren via in- en externe, on- en offline geïntegreerde communicatie/campagnes/ middelen/media (zowel B2C en B2B als marketing, corporate, internal & employer communicatie & content management, activatie, pr, Social, apps & websites).

Hebben jullie klanten die betalen voor dienstverlening die op basis – of mede op basis – van AI tot stand is gekomen?

Jazeker, bij research en strategievorming, maar met name ook bij creatie van beeld gebeurt dit al. Voor een van onze klanten (hierover binnenkort meer) hebben we recent een compleet nieuwe campagne-beeldbank ontwikkeld met behulp van AI. Fotografische beelden waarvoor we normaal gesproken meerdere dagen studio-shoot met modellen, decorbouw en props nodig hebben, creëerden we met behulp van AI. Een nieuwe manier van werken waarin we nauw hebben samengewerkt met onze opdrachtgever om de mogelijkheden te verkennen. Het heeft veel en prachtige beelden en waardevolle inzichten opgeleverd. Zo vergt een creatief idee omzetten in beeldtaal met AI nu nog veel vakmanschap, input (prompts) en bijsturing van ons om het gewenste, onderscheidende resultaat op te leveren. Maar het mooie is, dat de ontwikkelingen op dit vlak zo snel gaan, dat die ruimte tussen wat wij verzinnen en AI kan maken, steeds kleiner wordt; we sluiten niet uit dat het uiteindelijk zal leiden tot weer een hele nieuwe manier van werken, waarbij AI nog meer een uitvoerend verlengstuk wordt van onze fantasie. Embrace the change and beautiful new things await!

Welke nieuwe klanten hebben jullie in 2023 met veel plezier verwelkomd?

Veelal innovatieve start- en scaleups, maar ook diverse grote nationale en internationale ondernemingen die weer op zoek zijn naar nieuwe energie: startup spirit. En die bovendien beautiful brands zijn of willen worden, met positieve impact op de wereld: niet alleen de beste van, maar ook voor de wereld! Enkele voorbeelden:

We introduceerden de eerste duurzaam op land gekweekte zalm ter wereld voor het in Chileens Patagonia gevestigde Patagonia King Salmon: Forward farmed by Sealand Advanced Aquaculture. We spreken ook wel van de NASA van de vis.

Ook hielpen we de groeiambities van de marktleider in financiële detachering en opleidingen, Welten Groep, voor investeerder One Two Capital versneld realiseren (met als thema Slash forward), waarna de onderneming succesvol werd verkocht aan de Belgische investeerder Straco.

Voor de Londense investeringsgroep 3i (die onder meer ook Action bezit) ontwikkelden we het nieuwe corporate merk nexeye (thema: Value in view of the future), ter vervanging van de holdingnaam Hans Anders Retail Group en startten we onze nieuwe campagne voor Hans Anders.

Na de introductie van het Franse plantaardige ‘challenger’ vleesvervangersmerk La VIE (in nauwe samenwerking met het Parijse Buzzman), versnelden we succesvol de groei in Nederland en België. Met een gewaagde merkstrategie en dito spraakmakende communicatie. La VIE is gek op vlees, maar niet op de impact van vlees op de wereld. De missie? Mensen helpen evolueren van dierlijk vlees naar plantaardig vlees, met een dikke glimlach. Het gepatenteerde plantaardige vet van La VIE is gezonder, beter voor mens, dier en planeet en minstens net zo lekker. Vrijwel niet van echt te onderscheiden plantaardige bacon en spekjes, onbetwist – ook volgens varkensvlees-producenten zelf – net zo lekker. En daardoor inmiddels ook leverancier van Burger King. Spek zonder varken dus: From plants with love

We introduceerden het nieuwe hotelinvesteringsfonds European Hotel Capital en gingen aan de slag voor jonge innovatieve bedrijven als E-magy dat door toepassing van poreus silicium batterijen productiever maakt (On with silicon; Gradyent dat warmtenetten verduurzaamt (Upgrading the grid; zie ) en waarvoor we recent de nieuwe Industry Division positioneerden; Delft IMP dat op nanoschaal coatings toepast om batterijen te verduurzamen rebrandden we naar Powall (Empowdering progress), The Farm Kitchen dat De Kookfabriek overnam (Earth’s own cuisine); biogasbedrijf Powercrumbs (de nieuwe naam voor Gashouders: Out-of-the-box clean energy), zonne-energiebedrijf Ecorus (Shine bright) en HR-softwarebedrijf Crunchr.

Ook verwelkomden we gevestigde bedrijven als het Japanse Nippon Express, waarvoor we de Pharma divisie wereldwijd rebrandden (We find the way) en de ondernemende bank NIBC, waarvoor we een nieuwe merkstrategie, visuele identiteit,  communicatie concept en 1 geïntegreerde website ontwikkelden (Think yes). Of NoName Group, dat we rebrandden naar ONA Group en van een nieuwe portfoliostrategie en positionering voorzagen (The excitement engineers). Voor de Internationale Meubelgroep (her-)positioneerden we Pronto Wonen, inclusief een nieuw thema (Verrassend gezellig) en ontwikkelden we twee nieuwe TVC-commercials en gingen vervolgens ook voor hun designer meubelmerk BAENKS aan de slag.

En last but not least het 40-jaar jonge familiebedrijf, inmiddels actief in meer dan 65 landen en voor de derde keer uitgeroepen tot Beste Opleider van Nederland: Schouten & Nelissen, dat we van een nieuwe portfoliostrategie en positionering voorzagen (& Sterker) en adviseerden bij de rebranding van hun dochters SUAS - Schouten & Nelissen University of Applied Sciences - (Power up your skills) en zo zijn we inmiddels ook bezig voor New Heroes Academy).

& many more to come!

www.vengean.com

Lees alles over M100 Event hier

M100 wordt gesponsord door

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[Interview] Wouter Simons (Lionsville), Merel Wit en Cees-Jan de Melker (VENGEAN) over de rebranding van Lionsville

08-07-2024 | 14:15:00
Wouter Simons, founder en Executive Director bij Lionsville, Merel Wit, Creative Strategist en Cees-Jan de Melker, founder en Executive Creative Director bij VENGEAN , praten over de rebranding van Lionsville

VENGEAN helps Patagonia King Salmon achieve global growth

27-06-2024 | 12:42:51
A strategically planned international Social and PR-campaign underpins the spread of PKS' story of success

VENGEAN ontwikkelt brand strategy, -story en -theme voor Bakkerij ’t Stoepje

24-06-2024 | 14:40:00
De strategie richt zich op de relatie tussen marktlui en hun klanten. Het thema – Warm, warmer, warmst – benadrukt dit sentiment.

VENGEAN develops Brand Strategy, Visual Identity & Communications Concept for Lionsville

19-06-2024 | 11:27:00
VENGEAN has been engaged to strategically position Lionsville, from brand strategy to brand narrative and theme

[Interview] Joost van Dijk (Aethon), Bram Holzapfel en Cees Jan de Melker (VENGEAN) over de Aethon-campagne

17-06-2024 | 14:47:00
VENGEAN heeft een nieuwe 360-campagne You're on! ontwikkeld voor Aethon. We spreken hierover met Joost van Dijk, CMO van Aethon en Bram Holzapfel en Cees Jan de Melker, beiden Executive Creative Director bij VENGEAN

VENGEAN creates handcrafted branding for BITE of Amsterdam: Love at first bite

06-06-2024 | 14:19:11
Creative branding agency VENGEAN is responsible for Bite's branding from Brand Strategy to Visual Identity and Communication Concept

VENGEAN ontwikkelt campagne Aethon: You’re on!

05-06-2024 | 15:22:00
De talentontwikkelaar, detacheerder en zzp-bemiddelaar wil mensen uitdagen om het zwaar onderbezette publieke domein weer te laten stralen

Designer & Visual Artist Merijn Breedvelt joins VENGEAN

08-05-2024 | 10:00:00
Concluding a period of freelancing has senior designer Merijn Breedvelt joined VENGEAN

[Interview] Willem Schouten (Schouten & Nelissen), Bram Holzapfel en Cees-Jan de Melker (VENGEAN) over de branding van Schouten & Nelissen

12-04-2024 | 14:05:00
Schouten & Nelissen heeft een nieuwe visuele identiteit en corporate legacy campagne & Sterker gelanceerd. We spreken hierover met Willem Schouten, Brand Manager bij Schouten & Nelissen en Bram Holzapfel en Cees Jan de Melker, Executive Creative Directors van VENGEAN.

VENGEAN ontwikkelt Legacy-campagne voor Schouten & Nelissen

10-04-2024 | 00:15:00
Met als kernwaarde moed wil Schouten & Nelissen mensen en daarmee de organisaties waarvoor ze werken, sterker maken in werk en leven

[Interview] Laurens Mauquoi (nexeye) en VENGEAN over communicatieconcept Hans Anders

26-03-2024 | 16:05:00
Hans Anders heeft de aloude slogan Alleen de prijs is anders in mei 2023 opnieuw geïntroduceerd en komt met een vervolgcampagne. We spreken nexeye CMO Laurens Mauquoi en Cees Jan de Melker en Bram Holzapfel van VENGEAN over het in 2023 ingezette communicatieconcept

VENGEAN: Global branding of Nippon Express' healthcare division

22-03-2024 | 10:15:18
VENGEAN was responsible for the global logistics provider’s pharmaceutical division’s rebranding and subsequent renaming to Nippon Express Healthcare

[The List] VENGEAN

20-03-2024 | 09:10:00
We are a creative branding engine on a mission to ignite impact by energising enterprise with a vengeance, people and the planet alike

[SWOT24] Reclamebureaus

09-03-2024 | 10:53:00
In de rubriek [SWOT24] maken bepalende spelers een SWOT-analyse van de reclamebureauwereld. Aan het woord zijn Rik Ledder (TBWA), Frieda Ulsamer de Waard (The Invaders), Andy Mosmans (VENGEAN) en Lodewijk Varossieau (SuperRebel)

VENGEAN VENUES, Basecamp TITAAN, Den Haag

08-03-2024 | 15:58:00
Marketing Report is overal! Deze week waren we te gast bij de eerste editie van VENGEAN VENUES, georganiseerd in Basecamp TITAAN
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.