Marketing Report
[Interview] Guido Cramer (Born05): AI gaat steeds meer een rol spelen in serviceproposities van merken interview

[Interview] Guido Cramer (Born05): AI gaat steeds meer een rol spelen in serviceproposities van merken

Guido Cramer is Senior Strategist bij Born05. Hij is ook een van de juryleden van de Content Marketing | The Awards. We spreken hem over inspirerende cases en de trends in contentmarketing.

Kun je vertellen waar jij je binnen Born05 mee bezighoudt?

Born05 (onderdeel van ACE) is een digital-first branding agency. We bouwen aan blijvende connecties tussen merk en mens met waardevolle verhalen, digitale ervaringen en brand design. Wij geloven sterk in de optelsom der delen. En daar ligt ook mijn rol binnen Born05. Ik ben het strategisch aanspreekpunt voor onze opdrachtgevers op communicatie en content – brand programs noemen wij dat. Ik houd me bezig met het ontwikkelen van de communicatie- en contentstrategie voor verschillende merken, bewaak die strategie in de creatieve uitwerking en distributie en zorg er vooral voor dat content, campagnes, pr, activaties optellen.

Wat zijn volgens jou de trends anno 2023 binnen contentmarketing en hoe ga jij daarmee om?

AI. Ik kan er niet omheen. Vooral omdat AI echt waarde biedt in ons werk. In onderzoek, in het ontwikkelen van inzichten, visueel ondersteunen van creatieve voorstellen, copy enzovoort. Breder gedacht dan alleen contentmarketing, denk ik dat AI steeds meer een rol gaat spelen in serviceproposities van merken. Als hulpmiddel. Want de human touch, de menselijke empathie maakt het verschil. Die wordt dan zelfs belangrijker.

Een tweede trend binnen contentmarketing die ik zie, is dat het belang van echte waarde steeds verder toe zal nemen. Juist ook invloed van AI zal de onvoorstelbare hoeveelheid content die gepubliceerd wordt, alleen maar verder toenemen. Dan is kwaliteit de enige manier waarop je boven het maaiveld uitkomt. Content die het waard is om je schaarse (scherm)tijd aan te besteden. Content waar het ambacht, de creativiteit, de goede research, begrijp van de cultuur van je doelgroep van afspat.

Wat moeten opdrachtgevers naar jouw idee juist wel en wat juist niet doen?

Ik word blij van opdrachtgevers die ervoor openstaan om echt te luisteren en te begrijpen wat er bij hun doelgroep speelt. Opdrachtgevers die niet meteen de luidspreker willen pakken om hun (overigens vaak prachtige) verhaal te vertellen, maar samen op zoek willen gaan naar de relevantie van hun merk voor de doelgroep.

Wat is een project waar je bij betrokken bent geweest waar je trots op bent en waarom?

Als ik een project mag noemen, is het SNS Future Money Talks. Om een aantal redenen is dit een bijzonder project om aan te werken. De manier van samenwerken, de mate waarin we de doelgroep betrekken in de ontwikkeling, de contentformats die we maken, en vooral de commitment om samen een langlopend programma te bouwen vind ik mooi. En dan zie je dat ook de resultaten ernaar zijn.

Wat is voor jou een mooie case bij de CMTA?

Voor mij is een mooie case ‘connected’. Geen losse flodder, maar doordacht verbonden aan wat er leeft en speelt bij de doelgroep, aan de rol die je als merk vervult en aan de organisatiedoelstellingen.

Wat verwacht je van de CMTA dit jaar?

Dit is mijn eerste jaar als jurylid van de CMTA, dus ik ga er lekker open in en laat me verrassen. Ik hoop op een breed scala aan cases en type organisaties, zodat we allemaal (inzenders en juryleden) inspiratie halen uit alle hoeken van contentmarketing.

Wat is wat jou betreft het laatste vermeldenswaardige nieuws?

Op Internationale Vrouwendag in maart hebben we vanuit ACE MissJourney gelanceerd, ’s werelds eerste AI-alternatief dat traditionele patronen en genderstereotypen doorbreekt. Inmiddels draait de ACE AI Studio met een team van experts dat horizontaal is georganiseerd over alle ACE-bureaus en domeinen. Daar passen we AI toe op o.a. copywriting, research, content, sound, design en technologie. Dat doen voor merken, maar we gebruiken de ACE AI Studio ook als laboratorium om zelf te experimenteren en tools te ontwikkelen. Denk aan een tool die we in-house hebben ontwikkeld voor persoonlijk interieuradvies en een opdracht die we voor een mooi merk aan het doen zijn om personalisatie van content. Het blijft dus niet alleen bij praten over de mogelijkheden, we zijn met hele concrete projecten AI ook in de praktijk aan het toepassen. Mooie ontwikkelingen!

Inzenden voor Content Marketing | The Awards

Lees hier alles over hoe in te zenden voor Content Marketing | The Awards 2023

www.cmta.nl

www.born05.com

 

Lees ook:

[CMTA] N=5 - ABN AMRO: Truely Boring Crime

22-09-2023 | 09:08:27
Online bankfraude/oplichting is een van de snelst stijgende vormen van criminaliteit. Met simpele tools van ABN AMRO kunnen mensen zich beter beschermen

[CMTA] Go Spooky: HEMA’s Sappige Tijden

22-09-2023 | 09:00:00
Duik in het dynamische leven van HEMA-medewerkers, vermengd met sappig drama, onverwachte paniek en natuurlijk onze iconische rookworsten en tompoucen.

[CMTA] Dentsu: Randstad - Andersom Sollicitatie

22-09-2023 | 08:50:00
Samen met de grootste werkgevers van Nederland (tegelijk ook de belangrijkste klanten van Randstad) draaien we het hele sollicitatieproces om.

[Interview] Nannie Gieles (brandwebbing) over trends en ontwikkelingen in contentmarketing

21-09-2023 | 12:13:00
Nannie Gieles is Managing Director bij brandwebbing. We spreken haar in het kader van de CMTA over ontwikkelingen en trends van contentmarketing

[CMTA] Nationale-Nederlanden en Runner’s World lanceren cover met braille

19-09-2023 | 10:47:00
Er is een tekort aan hardloopbuddy’s voor mensen met een visuele beperking. Daarom ging Stichting Running Blind samen met NN op zoek naar nieuwe buddy’s
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.