[Dutch PR Awards 2024] HIBOU: Het Nieuwe iDEAL

[Dutch PR Awards 2024] HIBOU: Het Nieuwe iDEAL

Naam Case: Het Nieuwe iDEAL | Inzender: HIBOU | Categorie: Finance

Kun jij HIBOU introduceren?

HIBOU is een datagedreven PR-bureau dat in 2018 is opgericht. Het doel: de PR- en communicatiesector vernieuwen. De oprichter Matthijs Rutten, met ruim twintig jaar ervaring in PR, was ontevreden over de gangbare praktijken binnen de sector, met name de beperkte manier waarop de waarde van publiciteit werd gemeten. Vaak werd deze waarde gereduceerd tot advertentiewaarde, wat niet overeenkwam met het wezen van PR. Samen met Aniek Schmal, een expert op het gebied van social insights, is de filosofie van HIBOU geschreven.

De naam van het bureau verwijst naar de uil, bekend om zijn scherpe zicht in het donker en zijn vermogen om onzichtbare zaken waar te nemen. HIBOU onderscheidt zich door communicatiestrategieën te ontwikkelen op basis van data-analyse. Onze benadering richt zich op het begrijpen van de informatiebehoeften van doelgroepen, het koppelen van deze inzichten aan de boodschap van organisaties en vervolgens te communiceren. In 2024 heeft HIBOU Contenture overgenomen, een organisatie die dezelfde visie deelt en organisaties ondersteunt op het gebied van communicatie en content.

Samen met onze vaste opdrachtgevers, waaronder Indeed, PFZW, iDEAL, MUNT, Saxo, AFAS, ARAG en ING, streeft HIBOU naar een nieuwe norm in de sector: datagedreven communicatie.

Wie was de opdrachtgever?

Currence, moederbedrijf van iDEAL

De briefing en de doelstellingen

iDEAL bestaat sinds 2006 en is in Nederland de meest gebruikte online betaaloplossing. In totaal worden 73% van deze betalingen met iDEAL afgesloten, ruim 1,3 miljard transacties per jaar.

In 2023 kondigde iDEAL drie grote mijlpalen aan:

- iDEAL is overgenomen door het European Payments Initiative (EPI)
- iDEAL gaat als merk verdwijnen en wordt het Europese Wero
- iDEAL wordt doorontwikkeld: iDEAL in3 en iDEAL profiel

In tegenstelling tot andere Europese landen loopt EPI in Nederland een risico: het marktaandeel mag namelijk niet verdwijnen. In andere landen moet juist het marktaandeel worden opgebouwd.

Nederlanders en merchants (o.a. de webwinkels die iDEAL draaien) moesten op een goede manier op de hoogte worden gesteld van de overname, er moest worden verteld dat een groot en goed lopend merk gaat verdwijnen in Nederland en iDEAL moest in de tussentijd blijven groeien. Kortom, een meerdimensionale uitdaging.

En dat was alleen de uitdaging richting consument. Het interne speelveld was groot, heel groot. iDEAL is van de grote Nederlandse banken en kwam dus binnen de EPI organisatie te liggen. EPI is dan weer van de 16 grootste Europese banken. Kortom, genoeg stakeholders en genoeg regie om te voeren gedurende het project.

Inzichten en strategie

Data was voor ons de sleutel, zoals dat altijd bij HIBOU is. Niks wat we deden was niet onderbouwd met een inzicht die we uit de online data haalden. Dat voor ons de sleutel om stakeholders te managen. You can’t argue data.

Een voorbeeld:

Zoals elke PR-specialist weet, is het belangrijk om elke vraag te stellen voordat je de media opzoekt. Wij doen dat ook, maar deden daar 2 dingen anders mee: we bekeken de reacties op vorige nieuwsuitingen en doken fora en social media in.

Door reacties op vorige berichtgeving en berichtgeving op niche-fora te checken, wisten we wat het huidige sentiment was. Met dat in gedachte konden we een groot gedeelte van de Q&A invullen.

Zo kwamen wij bij iDEAL als snel uit op onderwerpen zoals betrouwbaarheid, privacy en digitale euro. Dit was voor ons het signaal om met de CTO te schakelen en dit met de woordvoerder te bespreken.

Waar we ook veel over hebben nagedacht is of nationale trots een rol zou spelen: het Nederlandse iDEAL wordt natuurlijk Europees. Gezien het politieke klimaat iets om rekening mee te houden.

Op basis van bovenstaande inzichten hebben we 3 zaken in onze PR-strategie verweven:

- iDEAL mocht niet uit the picture gaan in Nederland: proactieve PR strategie met iedere keer als secundaire boodschap dat iDEAL op den duur verdwijnt.
- Stakeholders: werken en beheren van 1 centraal document met daarin Q&A’s, messaging met toegang voor alle stakeholders. Alles onderbouwt met data zodat daar geen twijfel over zou bestaan.
- Van onder naar boven werken: specialistische tech-, retail- en banking media eerst de kans op verdieping geven. Consumentenmedia benaderen om het onderwerp bij zoveel mogelijk Nederlanders te krijgen.

De case

Uiteindelijk zijn we op basis van het antwoord op bovenstaande vraag gegaan voor een bijna constante zichtbaarheid. Van te voren hadden we afgesproken om op de volgende key messages te gaan meten:

- Veiligheid en betrouwbaarheid
- Gemak en snelheid
- Brede acceptatie
- Innovatie en toekomstgerichtheid

We moesten laten zien dat iDEAL gewoon aan het ‘doordraaien’ was en dat Nederlanders en online merchants niet iDEAL hoefden te verlaten. Focus dus op de USP’s van iDEAL in ieder persbericht.

Dat deden we door in te spelen op nieuws maar ook door op mijlpaaldagen (denk de feestdagen, Valentijnsdag en Black Friday) er te zijn.

Een goed voorbeeld is onze Black Friday flight in deze campagne. Standaard zou zijn dat we na Black Friday met cijfers zouden komen over het gestegen of gedaalde aantal transacties. Maar juist omdat snelheid één van onze focus messages was, hebben we met ons contactpersoon en een data scientist het voor elkaar een dashboard te bouwen op de iDEAL website.

In dit dashboard werd ieder uur een update gegeven over het aantal transacties. Ook konden journalisten die we toegang gaven, hier zien wat de transactiegegevens waren de afgelopen jaren. Op die manier stelden we ze in staan om in the moment (snelheid) te schrijven over Black Friday.

De grote vis die binnengehaald moest worden, was het laten van de overname van iDEAL door EPI. Hoe we dat hebben aangepakt staat grotendeels hierboven beschreven. Het belangrijkste is dat we bij iedere partij (stakeholders, merchants en consumenten) feitelijk goed onderbouwde en juiste berichtgeving hebben behaald voor Currence/iDEAL.

www.hibou.nl

www.dutchpr-awards.nl

Dit is een inzending voor de Dutch PR Awards 2024.

Lees alles over de Dutch PR Awards 2024 en hoe in te sturen hier

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Dutch PR Awards 2024 | Nominaties

19-05-2024 | 21:14:00
Dit is de plaats waar we alle nominaties voor de Dutch PR Awards bekend maken.

[Dutch PR Awards 2024] Kyra Pluimakers (Marcommit): Mijn generatie is veel resultaatgerichter

19-05-2024 | 21:08:00
Kyra Pluimakers is senior PR consultant bij Marcommit. Zij is genomineerd voor PR Talent van het Jaar 2024. Wij spreken haar

[Dutch PR Awards 2024] Madelon de la Haije (Smith Communicatie): Persoonlijke aandacht maakt dat we succesvol zijn

19-05-2024 | 20:50:08
Madelon de la Haije is Senior PR & Communicatieadviseur bij Smith Communicatie. Zij is genomineerd voor PR Talent van het Jaar 2024. Wij spreken haar

[Dutch PR Awards 2024] Maud van de Elsen (TEAM LEWIS): Ik beweeg flexibel mee met klantbehoeften

19-05-2024 | 20:50:00
Madelon de la Haije is Senior PR & Communicatieadviseur bij Smith Communicatie. Zij is genomineerd voor PR Talent van het Jaar 2024. Wij spreken haar

[Dutch PR Awards 2024] Introductie van Touch Card

14-05-2024 | 12:08:00
De briefing was om een PR-waardige introductie te creëren die het innovatieve Mastercard betaalproduct Touch Card in Nederland introduceert
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.